Smickrad eller bluff?
Hur ska jag tolka följande mail, se nedan. Ska jag bli smickrad eller ska jag ta mailet som en bluff?
Moi!
I was wondering if there are any positions of employment available at your photo studio for someone with my skills. I manage a stock photography studio here in Flagstaff and the work includes the editting of digital images, scanning, making submissions to editorial clients and the general day-to-day management of the studio. ….(bortklippt)… I can come to Finland at any time for an interview since I have lots of frequent flyer miles and I am open to the idea of working temporarilly to see if we are a goot fit. I attached my C.V. for your review. Thank you very much and I look forward to hearing from you soon.
All the best,
Suck… visst jag blir smickrad även om det skulle vara en bluff…
Robert
Det låter lite för seriöst för att vara en bluff..
Vänliga hälsningar
Daniel
Det ser helt seriöst ut. Sånt där får jag också ibland fast i en annan bransch. Det är många som skickar ut ansökningar på måfå.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tydligen figurerar det mail som lockar bort fotografer från sin studio. I det där mailet, Robert, kan han alltså locka dig till Finland. Det betyder att om ni bestämmer träff där, är du långt borta från din studio (om jag inte är alldels ute och cyklar) under en dag eller två, vilket ger personer ökade möjligheter att göra inbrott hos dig. De vet ju när du inte är hemma! Varning alltså.
#3 Robert bor i Finland…
Självklart skall man vara seriös, men man måste också tänka på att man inte är ensam om att vilja slå sig in på en marknad. Robert har ju själv t.ex. varit assistent till Brigette (heter hon så?) och haft andra assistenter på egna fotograferingar. Att vända sig till etablerade personer inom en näring och erbjuda sig vara assistent är ett sätt att lära sig, och kunna komma in i en bransch.
Men självklart, måste man vara försiktig. Men, just i detta fallet är nog inte syftet att locka bort Robert från sin utrustning i alla fall, för han bor som sagt i Finland.
mvh Martin
Personer boende i Sverige blir lockade till platser långt från sina hem. Varför skulle det vara annorlunda i Finland?
Läs följande:
#5 Brottslighet finns överallt, i Sverige såväl som Finland. Tror alltså inte det är annorlunda där. Träffar tyvärr lurade människor oftare än jag skulle vilja, och ibland är det sofistikerade "set-ups" och ibland är det så enkla bluffar att man baxnar över att någon gick på det.
Jag kan givetvis inte säga vad det är eller inte är i detta fallet, men att han säger att han är beredd att åka till Finland tollkar jag som att han är beredd att åka dit Robert finns, och träffa honom där. (att han utger sig för att vilja det). Jag tolkar inte det som att han försöker locka Robert därifrån.
Tips Robban: Var givetvis både kritisk och undvik de blå ögonen. Kolla upp fotografen, finns studion han snackar om att han kommer från? Ta kontakt med dem, har de skickat honom?
Om du nu känner att detta är någon du vill inleda ett samarbete med i någon form. Känner du att det inte är det - så är det ju enkelt att vänligt men bestämt tacka nej.
mvh Martin

Tack för tipsen! Jag mailade tillbaka idag och välkomnade henne och ta kontakt med mig när hon var över till Finland, men några jobb kunde jag inte erbjuda henne.
Robert
Själv fick jag två från moi+nåt idag, hade någon bilaga med CV. Mina raderades, tror du med kan göra det. Tar säker från modellbilder eller fotosidan på nåt sätt. Jag finns inte registrerad som fotograf och har ingen typ av portfolio ute på nätet.