Storleken har visst betydelse
Jag startar denna tråden för att skriva av mig lite erfarenheter och dels för att ge de som står i begrepp att köpa en skaplig systemkamera några tänkvärda ord.
I höstas uppgraderade jag min kompaktkamera från Ricoh GR Digital II till Ricoh GR Digital III. Ricoh GRD II var absolut ingen dålig kamera, med GRD III var verkligen ett lyft i samma skal.
Det tar tid att lära sig en ny kamera och efter jag haft den ett halvår har det visat sig att de allra flesta bilder, som inte är rena uppdragsbilder, fångas med kompakten. Ricoh har lyckats att göra kompakten lättarbetad när man arbetar i manuellt läge och man slipper att gå in och rota i menyerna hela tiden. Den är lika lättarbetad som en systemkamera i entusiast-segmentet.
Ett par hundra gram i kavajfickan, eller femton kilo i ryggan? Ja, det säger sig själv vad som är lättast att ta med sig. Den kamera man har med sig, det är den som tar bilderna.
En kompaktamera i övre segmentet tar nästan lika bra bilder som en systemkamra med optik i konsumentklassen. Problemet är den mindre sensorn som gör den mer bruskänslig. Men chansen att den ligger hemma för att den är otymplig är betydligt mindre.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Och jag kan väl bara hålla med. Min kamera som jag har med jämt är en bra kompakt, och systemkameran sitter på ett stativ hemma. Jag tar nästan alla bilder med kompaktkameran, och jag ser inte att det skulle bli någon ändring på det framöver om jag inte drabbas av samma prylsjuka som då jag var yngre.

Storleken har betydelse på många sätt, och det vi missar med många kompakter är ju den stora sensorn som systemkameror har. Det finns ett par kompakter med större sensor, Ricoh GXR har stor sensor i någon av modulerna, och Sigma kommer nu förutom DP1 som redan finns, att presentera en spegellös systemkamera med sin Foveon-sensor.
För den som inte redan känner till det, är Foveon den enda sensorn med väsentligt annorlunda teknik, som har förutsättningar att ge avsevärt bättre bildkvalité än de mer vanliga sensorerna med bayermatris. Sigma är hittills ensamma om tekniken och de har köpt upp tillverkaren som har patenterat den.
Så förutom de små trevliga kompaktkamerorna från Canon och Ricoh finns också Sigma DP1 och DP2 som ger lika god kvalité som systemkameror, och det kommer också en systemkamera som till stora delar liknar Olympus Micro 4/3 i konceptet, men med större sensor och en annan teknik som kan ge bättre färger och högre dynamik.
Absolut en tänkvärd och intressant artikel. Vill dock, med tanke på att sajten har en del unga medlemmar som kanske inte är helt bevandrade i tekniken/foto/utrustning också påpeka att syftet och motiven man har för avsikt att fotografera har stor betydelse också i valet av kamera.
För mig så skulle t.ex. den kameran du rekommenderar vara helt värdelös i uppskattningsvis 80% av fallen.
Däremot kommer jag aldrig att luta mig enbart mot en systemkamera, utan en kamera liknande den du rekommenderar kommer också att fylla sin plats hos mig.
mvh Martin

#4 jag tänkte just på dig när jag startade tråden, då du presenterat riktigt trevliga bilder tagna med kompakt.
GRDIII kanske inte passar alla eftersom den har fast vidvinklig optik. Skall jag fotografera lejon eller isbjörnar föredrar jag också zoomoptik. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Min storebror pajade min Canon Ixus 70
Ska dock öppna upp den och fixa så objektivet går in igen så funkar den igen! 
#5 Tackar! Jo, man kan absolut ta bra bilder med kompakter. Men jag blir sällan nöjd med dem jag tagit med min kompakt när vi snackar 250+ mm, och det är där jag tar de flesta av mina bilder. Eller, vill ta. Nu tar jag mest på kortare avstånd för att få bra foton. men som sagt - en kompakt kommer alltid finnas tillhand även när jag skaffat systemkameran.
mvh Martin