Uppgradera från D40 till.. ?
Jag har då planer på att uppgradera mig från min D40 som jag har haft ett bra tag, då jag känner att jag har "vuxit ur" den. Jag har hela tiden haft siktet inställt på en begagnad D300 men jag har nu börjat vela lite smått efter att ha läst på lite på olika forum osv.
Så nu står mitt val mellan D90 och D300. Vilken bör jag välja och varför?
Tacksam för era svar & synpunkter :)

Den första frågan du bör ställa dig själv är. Vad är det hos din D40 som inte längre räcker till?
När du väl har det klart för dig blir det mycket lättare att hitta rätt kamera.
Det är främst brushanteringen, avsaknaden av AF-motor & att behöva gå in o rota i menyer för att göra inställningar som jag inte tycker om hos min D40.

Skall du märkbart bättre brushantering behöver du upp i sensorstorlek, då pratar vi D700 eller D3. D90/D300 ger lite bättre brusnivå den också men inte i närheten av en FF kamera.
Avsaknaden av AF motor skriver du, varför saknar du ett föråldrat relativt långsamt AF system? Sitter du med en massa högkvalitativa äldre gluggar du vill kunna använda så kan jag förstå dig, inte annars.
Snabbknappar är guld värt. Från D90 och uppåt så får du fler knappar och mindre meny rotande.
Nu nämner jag bara Nikon här eftersom jag själv använder det systemet.

Har du inte behov av vädertätning, så satsa på D90, som är en modernare kamera än D300. Skall du ha samma prestanda som D90 och vill ha fler dedicerade knappar och vädertätning heter kameran D300s
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Tack Martin. Givetvis menar jag D300s och inget annat.
Det finns tre saker jag alltid följa när jag ska köpa nya kameragrejer:
- Googla alla alternativ du kan komma på som skulle kunna passa dig.
- Läs recensioner och om andras erfarenheter.
- Kläm och känn, det finns nästan inget viktigare än att den känns rätt att hålla i.