Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 2034 ggr
Deklol
0

(H) Kritik - Min logga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte det var hög tid att göra en ny logga. Photoshop är dock inte min starkaste sida, men nu kommer jag inte längre.

Vill gärna ha lite konstruktiv kritik, tips och idéer :)
Bifogar två bilder med loggan på.

Det är alltså loggan jag vill ha kritik på

Deklol
0

Bild två.

Jojaton
0

Jag tycker den är snygg, men tycker inte om den gröna färgen - dels för att det tar lite fokus från bilden och dels för att den inte passar in färgmässigt i alla bilder.

Jag hade nog sänkt opaciteten något och sen haft det du nu har grönt helt vitt istället.

Johanna - Instagram

Deklol
0

#2 Tack.

Ja, asså syftet med min logga är ju dels att skydda bilden, men till större del göra reklam för mitt namn och min hemsida. Om jag sänker synligheten och tar bort det gröna, får jag helt plötsligt en vit logga i mängden bland miljontals andra nästan likadana. Det är inte unikt, jag vill ha en unik - men ändå stilren logga.
Jag vet inte om den gröna färgen är optimal, men personligen gillar jag grönt, och jag sysslar mest med naturfotografering så…

Såhär hade det sett ut om jag tagit bort färgen och sänkt synligheten till 50% (Se bifogad bild)

storost
0

Jag håller lite med #2, men jag frågar mig - när du fotar mest natur - om det vore bättre med en mörkare grön som granbarr?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Deklol
0

Njaa, den här färgen gör att allting slår slint helt tycker jag. Ju mörkare jag gör den ju konstigare ser det ut…

Sen ser man inte mycket av hemside-adressen heller. Jag har ju lagt på en lite svart halvtransparant blurrad bakgrund bakom det hela också, så det är kanske därför allting smetas ut lite o skär sig.

storost
0

Den svarta bakgrunden gör att det mörka gröna ser ännu mörkare ut. Om du byter den mot vit eller ljusgrå ska det vara mycket bättre. Men vid slutet är det bara du som bestämmer hur det skall se ut.

min egen hemsida.

Jojaton
0

#5 Då ser den ljusa färgen bäst ut.

Johanna - Instagram

Deklol
0

Har trixat lite med den nu, och det verkar inte som om det finns någon 100%:ig lösning på "bakgrunden" som fungerar på alla bilder. Tror man får rycka o dra lite i filter-spakarna beroende på vilken bild det handlar om.

#5 Jag provade att göra den gråare, och till just denna bilden blev det snyggt. Sen satte jag samma logga på en snöig bild, då skar det sig direkt. Jag gjorde den svartare och vips så såg det bra ut på den också.
Ja, klart det är jag som bestämmer. Det är ju min logga Glad. Att få kritik och tips är dock alltid välkommet, eftersom photoshop som sagt inte är min starka sida.

Deklol
0

Som det ser ut nu ser loggan ut såhär.
Fler tips / kritik om fonterna? Textstorleken? Kanske lägga till någonting? Någon symbol eller något?

Jojaton
0

Jag tycker fonterna är bra, och tycker absolut inte att du ska lägga till något. Då är risken att den blir lite för mycket, och att det drar alldeles för mycket uppmärksamhet till sig.

Johanna - Instagram

MonisN
0

När man tittat på #9 är det inte hunden utan loggan man först ser. Hur mycket man än försöker titta på hunden så dras ögonen ändå till loggan. Logga med både färg och skuggor känns för mycket. En logga ska vara diskret men ändå synas. Svår balansgång! Bild #2 tycker jag är bäst av dessa tre, men personligen gillar jag inte när man skriver med bara versler men det funkar på denna. Kanske skulle du ha två stycken, en svart och en vit, eller kanske flera färger beroende på vilken färg bilden har?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geronim0
0

Personligen är jag av den bestämda uppfattningen att loggor likt den stora "blaffan" du gjort inte hör hemma på bilder öht.
En logga stjäl uppmärksamheten från det som är viktigt, möjligen undantaget om loggan är pytteliten och mer eller mindre genomskinlig.
Men då förlorar den ju en del av sin funktion, att upplysa om vem fotografen är. För ingen sätter väl en stor blaffa på en i övrigt bra bild i tron att det skulle hindra någon att stjäla bilden?

[mingdie]
0

Om du vill ha logga för reklamsyfte så är det enkelhet som gäller. Det räcker med hemsideadressen i liten halvtransparant text. Bry dig inte om namnet eller photography. Om någon är intreserad av fotot så går dom in på hemsidan.

Deklol
0

#11 I vilken bok står det att en logga SKA vara diskret? I verkligheten beror det givetvis på vad man vill få ut av den. Det jag vill få ut är fler besökare till min hemsida, nu när jag snart har renoverat den, och få namnet utspritt. Om du inte kan ta ögonen ifrån loggan verkar jag ha lyckats rätt braFlört Jag har tidigare haft en halvtransparant tråkig logga, mest för att "skydda" bilden så gott det går. Jag är alltså fullt medveten om att ögonen dras till loggan, och det är syftet. Givetvis kommer jag inte ha denna stora loggan på bilderna när dom väl ligger på min hemsida.

#12 Jag håller med dig, jag är personligen inte ett fan av stora loggor som stjäl uppmärksamhet heller, men vem gillar reklam egentligen? Det stör i TV, i brevlådan, i mailen etc etc. Nej jag tror inte på det där längre, att loggor skyddar bilder Tungan ute Möjligtvis från att småbarn på stallet.se eller bilddagboken kopierar dom och lägger ut dom.

#13 När jag tittar på bilder och jag endast ser en URL, som inte har något med foto eller portfolio att till synes göra, t ex "Dek.nu", så hade jag aldrig klickat in där - hur bra bilden än är. Därför står det photography.

Jag håller med om att det ser mycket ut, men jag vet inte hur jag ska komprimera det mer. Det som finns vill jag liksom ha med.
Tack för alla svar, fick lite att tänka på. Om loggor verkligen är så ogillade kanske det inte är en så bra idé att utnyttja bilderna som reklam för sidan, eftersom vi inte gillar reklam… Jag vet inte…

MonisN
0

#14 Jag glömde visst skriva "jag tycker" en logga ska vara diskret, trodde du förstod detObestämd Jag trodde också det var dina bilder som var det mest väsentliga, inte loggan. Är det loggan ska du naturligtvis ha en stor blaffa som drar ögonen till sig så man missar bilden.

storost
0

Jag personligen tycker att loggan i #9 är bäst. Du har tagit lite mörkare grön med vit bakgrund. Bara bra!

min egen hemsida.

Deklol
0

#15 aja, missar bilden tror jag inte att man gör, men jag kan ha fel. Jo, jag förstod nästan det, men var inte helt säker ^^ Tack för tipsen.

#16 ja det tycker jag med, men som jag sa innan tror jag att med denna loggan måste jag anpassa den lite efter bilden där den ska sitta.

Tack för svaren

[mingdie]
0

Eftersom vi pratar reklam så utgick jag ifrån det vi själva har gjort med många produkter och vad dom fotografer som jag jobbar med gör.

Du kan naturligtvis ha med så mycket som du vill men mindre kan ge ett mer proffsigt intryck. Men å andra sidan så är jag inte riktigt på det klara med vad du försöker uppnå med din hemsida. Om den inte är till för att sälja dig och dina tjänster så var snäll att ignorera vad jag säger.

Försök att hålla allt så enkelt som möjligt. Om du skall marknadsföra en produkt, det vill säga dig själv, så finns det en regel som heter Kiss. Keep it simple stupid. Kanske bara "photo at www.dek.nu".

Sedan är det bra att du inte ägnar en sida på din hemsida om vilken utrustning du har vilket skriker amatör. Det finns delar av din hemsida som jag gillar och andra som jag inte men det är inte det du ville veta i den här tråden.

MonisN
0

#17 Eftersom det är dig själv som fotograf du vill sälja så är det nog ganska viktigt att det är dina bilder som syns mest, inte loggan, tycker jag. Loggan ser man alltid oavsett hur liten eller diskret den är. Att den skulle förhindra stöld tror nog varken du eller jag, möjligen om den sitter över hela bilden blir det lite mer jobb för den som stjäl den. Jag håller med mingdie att en mindre ger ett proffsigare intryck.

storost
0

#17 Ja, jag håller med att man måste anpassa loggen lite efter bilder. Jag tror också, att storleken ska anpassas efter foto. Har du provat förminska loggan lite, till 2/3 eller 1/2 i sista bilden? Jag tror att du får mer intryck med det. Ögon fångas av bilden men också av loggan.

min egen hemsida.

kawaiichou
0

Jag tycker den blev jättefin :>

Föresten så dog jag bara lite när ja gsåg hemsidan. Grymt snygg :)

ssofia
0

Gud vilken söt hund! Jag smälter.. är svag för bordercollies..

Tycker också att loggan i #9 är bäst :)

Deklol
0

#18 Jag håller med dig. Jag tycker för det mesta att Less is more, eller som du säger "KISS".
Men faktum är, att när det gäller loggor, så har jag personligen blivit mer nyfiken på fotografen när loggan har varit stor eller skrikik efter uppmärksamhet.
Jag menar, man har ju sett tusentals helt vita eller halvtransparanta där man enbart ser ett copyright tecken och något namn jättesmått. Trots att bilden kanske var jättebra så har jag inte orkat ta mig tid att googla upp fotografens hemsida. Och de flesta glömmer jag bort lika snabbt igen - vilket resulterar att i att loggan inte fyller någon funktion alls.

Det finns en del fotografer/redigerare som faktiskt har stora loggor. T ex Cindy's logga och Pelle Pianos logga. Cindy's logga är rätt stor, och Pelles logga sticker ut och är unik, plus att deras bilder är väldigt bra. Tillsammans tycker jag att det bildar en professionel och säljande bild/reklam.

#18, Photo at www.dek.nu tycker jag låter lite som en hemsida som typ flickr eller deviantart där många får lägga upp bilder. Lite som garaget.se gör, printar dit en logga på alla bilder som läggs upp. Det är bara vad jag tycker, men tack för tipset.
Har du fler tips så säg gärna till, du verkar kunna din sak!

#19 Ja det stämmer att man alltid ser loggan. Jag gör också det iallfall. Men som jag nämnde ovan, så är det bara ett fåtal loggor som har fångat mig och fått mig att gå in på deras hemsida, och de flesta är loggor som varit unika, lite skrikande och lite större - givetvis tillsammans med en bra bild.

#20 Ja jag provade att göra den mindre, men då var det väldigt svårt att se hemside-texten. Jag fick ett tips på bildredigering att minska avståndet mellan bokstäverna på URL:en. Jag ska prova det, och då kanske man kan minska den utan att den blir osynlig.

#21 Tack, tyvärr är jag inte längre nöjd med hemsidan eftersom den på min stora skärm ser liten och fattig ut =/ Jag håller på att renovera om helt, och det kommer ta lång tid :(

#22 Ja, hon är jättesöt :) Bordercollies är verkligen dom finaste! :>

Tack för att ni tar er tiden att hjälpa mig. Jag ska trixa lite nu o se om det blir bättre.

Mvh
Dek

MiGardet
0

Jag gillar den första gröna färgen och tycker du skall behålla den. Den är speciell och utmärker sig. Däremot tycker jag att du skall fundera en gång till på hur loggan ser ut - vad loggan förmedlar till dina kunder. Den första tanken jag får när jag läser dek.nu är "på dekis nu" och det var kanske inte riktigt meningen?? Cool

Sedan tror jag det är viktigt att du tänker på hur dina kunder fungerar. Gillar de en så stor logo på bilden de ser? Eller kan det hända att de tänker "det här är nog en kille som bara håller på sitt - vi tar någon som är lättare att samarbeta med"? Försök sätta dig i en eventuell kunds situation och utforma loggan mera efter vilka kunder du vill ha än efter dina egna behov - om du nu vill ha kunder då förstås.