Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2116 ggr
Geronim0
0

Göteborgsvinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja eller hur? Typisk Göteborgsvinter… NOT! Skrikandes

Cykeltur någon?

Geronim0
0

Jag har en cykel till om någon vill låna!

Geronim0
0

Eller… Kanske en stärkande prommenad i stället…

Geronim0
0

Blir vi trötta kan vi sättas oss på en bänk och vila…

Geronim0
0

Fint väder i alla fall!

Inkanyezi
0

Jag cyklar ju fortfarande. Det är rätt kallt om kinderna, och det glider lite ibland, men jag har dubbdäck, så för det mesta lyckas jag hålla mig upprätt. Men det är lite si och så med snöröjningen, och jag gillar intre att dela körbana med bilar.

DesK
0

Geronim0 fina snörika bilder  Glad
Cykla kan jag tyvärr inte. En sak som jag har lärt mig sedan jag flyttade hit till "Norrland" är att beredskapen för snö är väsentligen bättre här än i såväl huvudstaden som södra Sverige.

/Désirée

Geronim0
0

#5. Förstår att du ogillar att dela körbana med bilarna, de glider en del de också och är man oskyddad på en cykel kan det sluta riktigt illa!

#6. Förvisso är snöberedskapen av en helt annan dimension längre norrut än här i Göteborg, ni har ju vinter där varje år!
Men jag tycker nog våra snöröjare har gjort ett enastående jobb i alla fall. Särskilt med tanke på att det går ca. 20 år mellan varje riktig vinter här nere.

DesK
0

Geronim0 de som jobbar med snöröjningen är beundransvärda, särskilt i södra Sverige. Vad jag menar är att anledningen till att man kan uppleva det som att det funkar bättre norröver är att där är beredskapen bättre. Det vill säga att det finns med i kommunens budget att det kommer snö. För tydligheten skull talar jag också om att jag numera bor i Falun, vilket knappast är Norrland.
Rent fotografiskt kan snö vara mycket vackert! Glad

/Désirée

MonisN
0

Visst är det roligt när man kan ta såna härliga vinterbilder i Göteborg! Det är minsann inte ofta. Så för ärlighetens namn så visar jag hur det brukar se ut..senast i förrgår.. Sen vräkte det ner ännu mer så Geronim0 kunde ta så fina bilder idag Glad Nu bor även vi i Norrland!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geronim0
0

#8. Som du säger, snö är mycket vackert när det ligger tjockt och fortfarande är vitt.
Här i Götet brukar snön normalt ligga mycket tunnt och färgen vara från grått till svart.

#9. Japp, hela Sverige har fått Norrland! Men nu kan Kung Bore dra sig tillbaka tycker jag, bara en sådan sak som -17 grader. Hmmmm… Inte riktigt min melodi om vi säger så.

Vi provar en sv/v grind också…

Geronim0
0

Och när vi ändå håller på så varför inte ett glatt gäng fastighetsskötare som i stället för att få en skön och ledig helg med familjen fick vara här och skotta snö!

Obestämd

Inkanyezi
0

Och så här ser det ut utanför min port i gatlyktans sken. Det blir kanske inte riktigt skarpt när man tar på fri hand på en sekund, men det syns i alla fall att det är snö? Ingen av dem är min, mina cyklar står i cykelrummet, både vinter- och sommarcykeln.

Geronim0
0

Härligt Inkanyezi! Men jag fattar inte att folk inte är mera rädda om sina cyklar. Cyklar för 10 000 tals kronor står ute året om och blir förstörda, bara i vårt område.

[mingdie]
0

Underbara foton. Sitter här och njuter av dom. Jag kom ihåg i när jag var ung och dum, nu är jag bara dum, att man körde moppe på vintern i bara jeans och tunn jacka. Hur kunde man?

Jag antar att ni är trötta på det hela nu och bara längtar till våren.

DesK
0

#11 De ser i alla fall glada ut Glad

Jag bor ju inte i Götet men bidrar med denna bild som sambon tog för någon vecka sen på söndagspromenaden…eller ska jag kanske säga åkturen… Flört

/Désirée

MonisN
0

#15 Nämen, det där ser ju precis ut som i Götet! Är det säkert att du inte varit här och smygfotatFörvånad

Geronim0
0

Klart du varit i Götet och smygfotat, det ser vi minsan! Flört

DesK
0

Näää detta är på en del av världsarvet här i Falun Glad Har ni något i Götet som ingår i världsarvet? Synd bara att min lilla voffsing har tappat svansen Gråter Det är ganska precis ett år sen jag var i Götet

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag gissar att de närmaste världsarven i götet är ett par militära installationer i Bohus och Marstrand. Hällarna i Tanum ligger ju också rätt långt bort. Och varför just gamla borgar som inte längre fyller någon funktion ska vara världsarv, det vet jag inte.

DesK
0

#19 Gamla borgar är väl rätt okej, men jag undrar varför alla slagghögar i Falun ska ingå? Förvånad De är ju inte precis någon vacker syn när de inte är snötäckta. Får väl bidra med någon bild senare utan snö.

/Désirée

MonisN
0

#18 Nä, vi har inget på världsarvlistan att skryta med. Det närmaste är radiostationen Grimeton utanför Varberg och hällristningarna i Tanum. Men vi har massor av stenåldersboplatser på Hisingen/Torslanda, så där får man inte bygga hur som helst innan marken är undersökt av arkeologer. Sen har vi gamla Göteborg som idag heter Lödöse, ca 4 mil norr om Gbg, där finns också massor av gamla boplatser långt ovanför Göta Älv.

schnecke
0

usch, vintern är inte rolig! här hos mig är det - 25 och i morse var det - 30!!! Skrikandes

MonisN
0

Här i "södra Norrland" hade vi -18º i går kväll, och nu är det -6º!

Geronim0
0

Jag kom på en sak!
När vi varit ute och cyklat kan vi avsluta med en trevlig grillkväll, det finns en härlig berså att sitta i aldeles till höger om bilden. Krävs nog bara ett par timmar att skotta fram den…

Obestämd

MonisN
0

#24 Två timmar? Ja, men sen ska det bli fyr i spisen, och innan dess har nog köttet eller korven har hunnit frysa, men har du något att hälla innaför västen medan vi väntar, så ok, då kommer jagTungan ute

DesK
0

Cykla kan jag tyvärr inte  Gråter

Vi eller rättare kärbon grillar ute på altanen året om, men då har vi också en altan under tak, så vi slipper skotta fram grillen. Äter gör vi inne framför brasan i öppna spisen Tungan ute

Jag tycker att ni alla i Götet ska njuta av denna riktiga vinter, för det är ju inte många sådana här riktiga vintrar på västkusten Glad

/Désirée

Martin
0

#13 Tyvärr inte alla som har cykelförråd eller liknande där de bor.

/En av de som inte har (och som får lägga lite mer tid på service/skötsel istället för att ändå försöka förlänga livslängden något i alla fall…)

mvh Martin

dijete
0

Härliga bilder! Min väg till stallet dock, den går över mina knän så snön är inte min favorit …

Geronim0
0

#27. Givetvis kan det vara så att man på andra ställen inte kan ställa in sin cykel, men i vårat område finns hur många cykelrum som helst. Bara bestämma sig för vilket som passar och kvittera ut en nyckel.

MonisN
0

Så här kan det också se ut i södra Norrland…

storost
0

Häftig bild!! Härliga färger!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Göteborgsnorrland har sina fina dagar också!

storost
0

Ibland !?Flört

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.