Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 897 ggr
nadnadiine
0

Kritik - Vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag gav jag mig på att fota vatten för första gången.. Vad tycks?

Lagt på lite kontrast och ändrat färgerna i photoshop ^^

fia-mia
0

Jättefin! Tycker du har lyckats jättebra och fått fin skärpa!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

nadnadiine
0

Tack :)

nadnadiine
0

Puttar med en till bild, redigerad på samma sätt ^^

[Sephrenia]
0

Jag tycker tyvärr bilderna är röriga och brusiga. Sänk ISOtalet om du kan och rikta dig på det du vill säga med bilden alternativt att man får en klarhet i vad man ser.

nadnadiine
0

#4 Hm, okej. Jag körde med ISO 800, men kunde antagligen ha sänkt till 400… Ska tänka på det 8)

[Sephrenia]
0

Okej, jag vet ju som sagt inte vad du har för kamera det är så olika mellan varandra, själv kör jag fortfarande på min skruttiga Canon Eos 400D men tar aldrig upp ISON över 100. Jobbar hellre med bländartal och exponeringstider. Men med 100 så borde du kunna fotografera vatten och bara dra nytta av blixten så behöver du inte puscha kamerahuset med att hjälpa dig att ljusa upp..

Bifogar ett exempel, detta är när jag fortfarande tyckte vatten va kul och min blixt användes..

ISON är på 400 men jag har gjort snarlika resultat med 100, bara mindre brus. Bilden är så gammal så jag minns ej hur ljuset var inomhus en gång så varför jag hade den på 400 minns jag ej idag ^^

Där ser du med att det är enklare att se vad man vill visa med bilden när det är riktat på motivet (tänker nu på din bild nr två) istället för att visa helheten, hade du bara fotat ringen hade det säkert gett ett mer harmoniskt och intressant uttryck.

[Sephrenia]
0

Men om du är nybörjare förstår jag att du har höga ISOtal, det hade jag med hela första året ^^

nadnadiine
0

Jo jag kan det med ISO men ja jag vet faktiskt inte varför jag hade det på 800.. Har vart lite virrig på senaste tiden. Det är en pentax k100ds som inte är underbar på höga ISOn haha.

Andra bilden var jag tvungen att ha kameran en bit ifrån för jag blåste på vattnet med ett sugrör för att göra det mjölkigt och ville inte förstöra kameran, men okej :)

[mingdie]
0

Jag gillar första bilden. Du har använt en annorlunda vinkel och beskärning vilket fungerar fint. Vattnet som står upp är i fokus och skarpt samt bruset runtomkring förstärker den skärpan bra.

Man skall inte alltid vara så rädd för lite brus. Det kan fungera bra speciellt i svartvita bilder.

[Sephrenia]
0

Okej ^^ Det är lugnt, får hålla utkik i fortsättningen på dina bilder för på god väg är det ju.