Råd ang beskärning av foto
Var ute och fotograferade idag.
Blev nöjd med denna bilden, men ville beskära den lite för den ser så rörig ut med alla grenar (det blir ju lätt så på trädsittande fågel…).
Lade ut ett exempel i [Dagens bild 29/1](../ShowFile.aspx?BinaryId=009cbe3f-8b5b-440e-a2af-c5b44c007171&Filename=Bild 042.jpg "http://www.foto.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=009cbe3f-8b5b-440e-a2af-c5b44c007171&Filename=Bild 042.jpg"), men det är otroligt så kort närminne man har. När jag tog fotot ute på plats, valde jag att lägga fåglarna till vänster - just för att de tittade mot höger. Som Anne mycket riktigt påpekar i sin kommentar till min bild, blev min beskärning där jag lade fåglarna till höger i bild inte riktigt bra, jag inser det själv.
Tyckte dock att de lite grövre grenverket till höger störde mer… men hur hade DU velat beskära (visa gärna med bilden)? Bifogar bilden i orginal… (och kanske tycker du inte att den skulle beskäras?).
mvh Martin

Jag glömde att skriva att jag tycker om bilden :)
Hej, tack för input. Ja, jag håller med - det ser mycket bättre ut och det var nog åt det håller Anne menade i sin kommentar också. Helt ok med de andra inställningarna också, men blev såklart nyfiken: Vad för ändringar gjorde du mer? Tycker bilden blev bättre, och då hade jag ändå ändrat lite levels - förvisso mest marginellt.
mvh Martin

Hej Marnyman - det första jag alltid gör när jag öppnar bilder från andra, är att tilldela bilden en profil (under 'Bild' > 'Tilldela profil'). Där står oftast 'Färghantera inte det här dokumentet' och jag ändrar till aktuell RGB.
Därefter väljer jag alltid 'Bild' > 'Autokontrast' följt av 'Autonivåer' samt automatisk färg'. Samma procedur med din bild idag. Jag tyckte att fåglarna kom fram bättre med grå himmel, istället för blå, så jag lät det vara så och gjorde inga manuella inställningar alls.
Dessa autoinställningar kan ibland göra bilden till det sämre, då får man ångra och göra allt manuellt från start. Ofta får man ändå gå in och justera nivåerna och leka med kurvorna i efterhand.
Det var det hela. Nej förresten - jag valde även 'Oskarp mask' 30% under 'Filter' > 'Skärpa'.
Ser gärna fler fåglar här :)
#4 Tack för infon! Utförligt beskrivet och jag kanske till och med klarar det själv nästa gång :o)
Tycker dock ofta det blir fel med autoinställningarna, men kanske skall ge det en chans.
#5 Tack för exemplet. Blir det inte lite väl mycket "trasselsudd" av grenarna i övre högra hörnet, så att det tar fokus från fåglarna?
mvh Martin

#5 - Det finns säkert inga regler, allting handlar om smak - men jag brukar tänka som när man ramar in en bild och har passepartout. Det ska alltid vara mer i marginalen nedtill. På ditt förslag är det tvärtom och då tycker jag att fåglarna trycks ner i "skorna".
#6 - Det är värt att testa autoinställningar som en inledning för varje bild. Ibland blir det groteskt, men oftast blir det en bra början. Kanske måste du in och kolla lite inställningar som ibland ligger som förinställda värden för t ex autonivåer.
Bild > Nivåer - och dubbelklicka på den svarta pipetten nere i högra hörnet (där har jag t ex - H: 95 S: 0 B: 5 / och tvärtom då jag dubbelklickar på den vita pipetten - H: 5 S: 0 B: 95). Detta är som jag valt då jag jobbat med s/v bilder för att slippa bortfall. Det blir ju katastrof i tryck annars :(

25% bort från topp och vänster sida.
Robert

#10, :), kanske inte riktigt så hårt.
Tack för din input, gillades!
mvh Martin