Svartvit fotografi

Eller en smutsig stadsbild.
#0 Eftersom jag äskar s/v foton tycker jag dina bilder är väldigt fina var och en på sitt sätt.
Dramatiska havsbilder lämpar sig särskilt bra i s/v.
#3 Ja väder kan fungera bra. Bron i diset blev fin.
#4 Stadsbilder är också en av mina favoriter. Man känner hur kallt och grått det är. Nä jag längtar inte dit. Jag tog ett antal i Gamla Stan när jag var i Stockholm för ett par år sedan. Skall se om jag kan hitta några av dom.
Med över 100st som har läst så hoppas jag på lite mer exempel. Kom igen. Detta är ingen kritiktråd.

Sephiatonad men ändå, hoppas du anser den platsa i din tråd.
Jag tycker nog svartvitt passar till alla typer av motiv.
Vi får inte förglömma att i början var alla fotografier svartvita, färgen kom ju långt senare.
Skall jag välja favoritområden så blir det Industri och Porträtt.
Sepia gillar jag också. Jag skulle väl ha sagt monochrome.
Läcker bild. Den ger en helt annan känsla. Håller med om att industri och porträtt fungerar bra. Skall se om jag kan lägga upp lite fler exempel ikväll.
Ja förr var det monochrome som gällde och fotografer som Dorothea Lange och Henri Cartier-Bresson var mästare på att ta känsloladdade foton i svartvit.

Lägger upp ett klassiskt "rakt på" porträtt, sedan tycker Jon Blund att det är dags att jag går och lägger mig.
Stadsbilder i s/v är fint. Det är mer känsla i dem på nåt sätt. Ska nog ta några i morgon när de har lovat sol. Kan bli en fin dag på stan
#12 Tack! Bilden är tagen genom bilrutan med kompakten som låg i fickan, så det var mest på skoj jag tryckte av en bild.
s/v bilder ger en råare och naknare känsla. Alla sorters bilder passar nog för s/v egentligen. s/v porträttbilder är jättefint. Jag gillar också mycket kontrast, och med s/v kan man öka kontrasten betydligt mer än med en färgbild.
Undrar om det är en generationsfråga om man gillar s/v? I min tidiga barndom fanns bara s/v film. Jag fick min första kamera när jag fyllde 10 år och med den sprang jag runt och fotograferade vitsippor!!

Börjar längta till tiden då man kan plåta vitsippor.
. Var ju med det jag själv började när jag pluggade foto.me håller med