Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1175 ggr
Niklas
0

Modefotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kläddesigner, två makeup-artister, fyra modeller, en modell-coach, en fotograf, en studio, 26 nydesigade klädesplagg och två dagar.

Kritisera gärna bilden.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Celia
0

Jag vill inte hitta några fel, men jag gillar inte toppen. Den får hennes överkropp att se tung och otymplig ut. Är den lite för stor för henne kanske (toppen alltså)? Eller får jag denna känsla för att man inte kan se hennes hals kanske…?

Allt annat är bra för mig - snygg bottenfläta :)

Lotta_A
0

Håller med om att toppen är lite stor kanske.. Hm. ser konstigt ut. annars var bilden jättebra och häftig! Ser riktigt coolt ut med spegeln. som att hon kollar åt två olika håll typ

Linda
0

Häftigt tema:)

Robert
0

Häftigt, är det du som är fotografen? Vilket team du har skakat fram isf - 7 pers, bra jobbat. Jag tycker du kunde gå upp lite i din exponering och modeller gör sig bättre med en öppen mun.

Hälsningar

Robert

Oskar
0

Gillar helt klart upplägget på bilden!

Patrik
0

Jag gillar bilden skarpt… Bra djup och jag kan inte sätta fingret på det men jag gillar idén med spegeln.

/ Patrik

emmaa
0

Vad roligt! Hur lyckades du samla ihop så mycket folk och kläder? Skrattande Skitsnyggt och vilken bra idé med spegeln!

Daddyd
0

Bra kompositíon, Varför blev bakgrunden smutsgrå ;) Ska den inte vara kritvit :) Bättre exponering bitte!

SLAfoto
0

Bra jobbat Niklas, antar att det är du som fotat, vill gärna se fler bilder. Det jag stör mig lite på är hennes högerhand, utsträckta fingrar skulle jag önska.

//Stefan

Celia
0

Jag vill också gärna se fler bilder från tillfället :)

ahfeldt
0

med 26 nydesignade klädesplagg .. så vill jag iaf se dom 5 bästa bilderna!!.. kan hålla med om bakgrunden#8 & högerhanden #9 .. för övrigt en bra bild!

/jimmy

MrHell
0

Bra och spännande koncept på bilden. Bra jobbat.

Jag kan bara hålla med föregående inlägg att toppen inte sitter bra.

Sen skulle jag nog vilja att modellen vred upp huvudet lite så att det taggiga i nacken försvann. Hur det skulle se ut i spegelbilden vet jag inte men det skulle nog funka.

Sen undrar jag vad hon har i sin högra hand? Varför är den inte öppen som den vänstra? Det skulle se bättre ut.

Sen finns det något störande under hennes underläpp. Jag skulle (om jag hade upptäckt det vid fotograferingen) bättrat på sminket där.

Sen håller jag med Robert om att en ökad exponering skulle göra bilden ännu bättre.

Sen undrar jag om hon inte skulle ha sträckt ut benen så att de försvann bakom kroppen och inte syntes som ena benet gör nu, under armen.

Detaljer, detaljer och åter detaljer. Lätta att upptäcka i efterhand men otroligt svåra att se vid fotograferingstillfället.

Annars, bra jobbat.

Mvh - Micke

Niklas
0

Tack allihop för era kommentarer!

#1, 2: Klänningen är rätt storlek, men jag håller med om att vi borde ha satt några klämmor på ryggen så att den hölls in bättre.

#4: Ja, det var jag som tog bilderna. Däremot kan jag inte ta åt mig äran av att ha satt ihop gänget. Det gjorde designern.

#7: Jag blev tillfrågad av designern om jag ville fotografera hennes kollektion. Sen diskuterade vi vad vi behövde mer. Därefter ordnade hon det.

#8: Slå upp en sida i Elle. Vet du inte att grå bakgrund är inne nu? :-) Jag skulle ha haft tre blixtar, men hade bara två då. Exponeringen är nog riktig. Jag mätte efter ansiktet.

#9: Den slutna handen stör mig också. Hon kunde inte stödja handen på spegeln (vi hade lutat den mot en skokartong för att få upp ena sidan) och spände sig nog lite. Jag tror att det är därför den inte är öppen som den andra. Just när vi tog bilderna tänkte jag inte på det. Det finns andra bilder i serien där hon har handen öppen. Jag gillade dock hennes ansiktuttryck i den här.

#12: Det taggiga i nacken är en annan fläta som går ihop med den framtill. Om hon hade vridit upp huvudet mer hade inte spegelbilden blivit så fin. Det mörka nedanför underläppen är läppens skugga på hakan. Modellen har en markerad haka. En reflektor till hade fixat det, men jag missade det vid fototillfället. :-) Beträffande benen fanns det inte plats att sträcka ut dem. Spegeln var ungefär två meter hög och rymdes bara diagonalt på pakgrunden. Vi ville inte att de skulle försvinna ur bild. Hon har väggen ett par decimeter bakom sig även om det inte syns.

Det kommer fler bilder. Jag har inte hunnit gå igenom dem än.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#13, härligt jobbat Niklas! Jag skulle rekommendera dig en kurs tillsammans med Bruce Smith på BetterPhoto.com. Efter den kursen klarar du av dina sessioner helt galant.

Hälsningar

Robert

Daddyd
0

Ser fram emot dem! Bra jobbat :)

Tom
0

Bra bild! (Retuschera bort skuggan under hakan bara.)

Vad var roligast med sessionen? Vad var svårast?

Tom

Daddyd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Menja smutsgrått är inne :) Beror lite på situation och färgskala som man vill använda sig av för att häva fram budskapet :)

Men jag har faktiskt tagit en bild med samma smutsiga bakgrund så det måste vara på mode helt enkelt :)

Robert
0

#17, snyggt, skjortan ska nog vara slät.

Robert

johan
0

Snyggt jobbat Niklas. Imponerad!

#17: Också cool bild. Gillar beskärningen.

Mvh // Johan

Mr_Miyagi
0

Snygga bilder! Tycker dock att exponeringen känns något snål. När du mätt ljuset i ansiktet har du då använt en handhållen ljusmätare för infallande ljus eller har du spotmätt med kameran (reflekterat ljus)?

Anledningen till att jag frågar är för att ljusmätare är kalibrerade för 18% grått, dvs mellangrått och man kan behöva pluskompensera med ett helt steg om man mäter mot hyn (hos ljushyade människor).

http://www.simplemoment.com/tutorials/understanding-exposure.pdf

Saknar också lite "catch-lights" i ögonen, det skulle höjt upp bilden ännu mer. Gett mer liv till ögonen.

Men kort sagt så har du lyckats bra!

Niklas
0

#20: Handhållen ljusmätare vid ansiktet. Jag har dock fotograferat i RAW så det är inget problem att höja ljuset.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#20, catch-light - blir det så fånigt som kontaktljus på svenska?

Det är enkelt att måla dit kontaktljus i ögonen i efterhand. Gör man det snyggt så kommer ingen märka att man har "fuskat", det händer att jag gör det, och ingen har gnällt.

Robert