Vilket objectiv?
Vilket objectiv tycker ni att jag ska köpa?
Vill ha ett macro men vet inte vilket.
Har en Nikon D40 så den måste ju ha motorn i objectivet.
Inte alldeles fördyrt, men betalar hällre mer för ett bra en att köpa ett billigt som är inte så jätte bra:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

När det gäller makro för extrema närbilder är det inte nödvändigt att ha autofokus. Det kan faktiskt vara lättare att jobba med ett manuellt objektiv, och det beror på att på mycket nära avstånd har autofokus svårt att ställa skärpan. Man råkar ofta ut för att objektivet "jagar" skärpa, dvs provar att ställa på längre avstånd och sedan går till allra kortaste och så fram och tillbaka utan att hitta skärpa.
Många autofokusobjektiv som kan komma riktigt nära har därför en begränsning som man kan ställa in med en knapp, så att objektivet inte jagar skärpa på omöjliga avstånd.
Men tekniken när man tar extrema närbilder är ofta att man ställer in objektivet på ett fast näravstånd och sedan flyttar kameran fram och tillbaka för att hitta skärpan. Om man har "skärpeprioritering" (focus priority) inställd i kameran, så kommer den att lösa ut när motivet är i skärpa om knappen är nertryckt.
Om du ska ha ett riktigt makro och inte vill köpa Nikon, för att det är dyrt, så finns Tamron, Sigma och Tokina. Annars kan en vettig investering vara ett fast 50 mm med hög ljusstyrka. Ett sånt objektiv funkar med mellanringar för makro, och man kan ha det till porträtt, när man vill att bakgrunden ska bli suddig. Makroobjektiv som inte är alltför långa funkar till det också.
På Cyberfoto finns några att välja på, men jag har inte pejl på vilka som autofokusen funkar på med ditt kamerahus.

Vad tycker du själv? Har du funderat om vilken brännvid att objektiv ska ha? Här kan du leta lite efter olika objektiver.
Vänliga hälsningar Stephan
Tack:)
Ska kolla lite bland dom:P
// Hanna
Kan ju säga direkt, att så länge du inte ska använda objektivet till porträtt också så är pengarna för en inbyggd motor väldigt onödiga. När man fotar macro kör man oftast (skulle nästan säga alltid) på manuell fokus, precis som ovan säger.
Till min D60 som är lik D40:n, hade jag ett 105mm från sigma, kan starkt rekommendera ett begagnad sådant om du inte har råd med ett nytt. Jag har aldrig blivit besviken eller haft några som helst problem med mitt.
Alla macrobilder på min hemsida är tagna med just ett 105mm och en D60.
Hoppas det hjälpte.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Och för att fatta lite om lämpligt val av brännvidd, så hänger det inte bara på hur stor förstoringen kan bli, utan brännvidden avgör också hur nära man måste gå. När man tar bilder med förstoringsgrad i närheten av naturlig storlek funkar objektiv på omkring 100 mm bättre än de som är kortare, eftersom man får ett bekvämt avstånd mellan kameran och motivet, så att det är lättare att ljussätta. Man skuggar inte lika mycket som om man använder kortare brännvidd. Det är också lättare att isolera motivet mot bakgrunden med en lång brännvidd.
Om man ska ta väldigt små grejer och vill ha dem stora, så funkar en kort brännvidd så klart bättre, men det blir svårare att få ljus på motivet, eftersom man kommer väldigt nära och mycket lätt skuggar det man ska fotografera. Då behöver man å andra sidan inget makroobjektiv alls, för man kan helt enkelt plocka av sitt kitobjektiv och vända det bakfram och hålla det mot kamerahuset eller skaffa en omvändningsring så blir det lättare att hantera. Deklol har en instruktion på sin sida, titta på "Tutorial". Omvänt objektiv är lagom om du vill ta porträtt på en bladlus till exempel, men det är mycket svårt att komma till precis rätt läge för skärpan, eftersom skärpedjupet blir någon tiondels millimeter. Det omvända ogjektivet kan man ändra avstånd och bildvinkel på med zoomen inom vissa gränser. Största avbildningsskalan är när det står på vidvinkel.
är dom här bra eller inte?
Objectiv 1 och objectiv 2
// Hanna

#7 Båda länkarna du pekar på är samma, och de visar alla som passar till Nikon.
Det är bara dom som kommer upp om du klickar länken i #4 som har fokusmotor. .
Annars är alla objektiven bra, och det beror lite på vad du vill fotografera.
Sigma 50 mm är det billigaste, och det har manuell skärpeinställning.
Det som jag tror skulle kunna passa bäst är Tamron 90 mm, och det har autofokus. Det kan användas som teleobjektiv eller att ta porträtt, förutom att man kan ta extrema närbilder på bekvämt avstånd.

Här är ett objektiv som kan jämföras med Tamron 90 mm, Tokina 100 mm 2,8
#8 oj, skulle länka till dom du länka till:P
Så ska jag köpa Tamron eller det Tokina?
// Hanna

Jag har bara gott att säga om Tokinan. Byggkvaliten är bättre än hos Tamron. Tänk på att Tokinan inte har inbyggd autofokusmotor. Inte så viktigt vid macrofoto, men då det är ett bra porträttobjektiv också kan autofokus vara bra att ha.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Antingen köper man originaloptik, eller så köper man Tokina. Om det finns.
Tokina var den absolut största fristående tillverkaren av optik på 80-90 talet. Vad som hände sedan har jag ingen aning om men kul att dom finns kvar.