Takskottning - ett höjdarjobb
Min syster jobbar i en fackförening som hanterar udda arbeten där man ofta utnyttjar outbildad arbetskraft och där det är vanligt att "odokumenterade", dvs illegalt invandrade personer är sysselsatta.
Ett av de jobben är takskottning, och för ett par år sedan handlade hon ett ärende där en person hade fallit från ett tak. Personen saknade arbetstillstånd och var inte försäkrad och fallskyddet som användes hade inte hindrat fallet över takkanten, och linan hade brustit efter cirka tre meters fall och han hade fallit ytterligare sex meter mot marken och skadats svårt med invaliditet som följd.
Det är vanligt att husägare, t.ex. bostatsrättsföreningar, lägger ut såna här arbeten på en grå marknad där det inte finns någon kontroll av om försäkringar finns eller om personalen är utbildad eller har arbetstillstånd. Min syster tittar efter den där händelsen alltid upp när hon ser att takarbete pågår, och häromdagen när vi gick genom Fatbursparken upptäckte vi att folk skottade uppe på Bofills Båge.
Vi tog kontakt med en av personerna på marken för att påpeka att man måste ha skyddsutrustning för sådant arbete, och det visade sig att hon inte förstod något av de språk som vi behärskar. Hon, och hennes arbetskamrater, föreföll vara asiatiska, och hon ringde upp till dem på taket. Med tecken försökte vi visa vad som saknades, och efter en stund fortsatte arbetet igen, men med en lina kopplad till bältet på mannen som gick på takkanten.

När vi hade gått en bit längre tittade jag tillbaka på gubbarna på taket, och då såg jag att linan inte var förankrad, utan att de två var kopplade i varandra. Utöver linan som syns på bilden fanns också en lång lina som släpade efter den nedre mannen, en lina som inte föreföll vara fäst någonstans; riktningen parallell med takkanten. Den linan hängde bara motståndslöst med när han rörde sig, och den var mycket lång.
Det här är brott mot arbetsmiljölagen, ett ganska allvarligt brott, men myndigheten som har tillsyn är Yrkesinspektionen, och den här sortens arbete är oftast tillfälligt, det är snart över, så det finns sällan möjlighet till inspektion, och eftersom det är en affär för Arbetarskyddsstyrelsen och Yrkesinspektionen i första hand, så bryr sig exempelvis inte Polisen om att hindra den sortens brott, även om de blir betydligt mer intresserade om de får veta att det kan röra sig om illegala invandrare.
De här bilderna är långt ifrån perfekta. Jag hade helt enkelt inte lämplig utrustning för att ta bilder på såna avstånd, utan jag har kameran som jag alltid bär med mig. Den är som en anteckningsbok, och det handlar om dokumentation. Någon manipulation är inte gjord utöver uppskärpning och kontrastökning, och bilderna är inte tänkta att vara vackra, enbart visa vad som pågick.
Varje vinter faller folk ner ifrån tak i samband med snöskottning, några dör, några blir invalidiserade för livet, och några blir återställda. Det är mycket viktigt att de som gör sånt här jobb har rätt utrustning och utbildning, men det finns mängder av oseriösa arbetsgivare och uppköpare av den här sortens tjänster.
Det är skamligt att svenska arbetsgivare hanterar den här saken så fruktansvärt dåligt. Hur kan de sova gott om nätterna? Att i värsta fall få ett liv på sitt samvete borde göra att de åtgärdade så enkla saker som en ordentligt fastsatt lina.

Alldeles enkelt är det inte. Det handlar om ett nödvändigt arbete som är tillfälligt, och som inte behövs mer än en kortare tid varje år. Fallskydd kräver god kunskap, det är inte ett "okvalificerat" jobb att skotta tak. Det kräver den kunskap som sotare och plåtslagare ska besitta, men det sker dessutom under särskilt svåra förhållanden, med snö och is som orsakar halka och också kan försvåra hanteringen av utrustningen.
Men det finns en mentalitet att "går det så går det", och i de allra flesta fall så gör det ju faktiskt det. Det är i de andra fallen, undantagsfallen, som facket, polisen och arbetarskyddsstyrelsen kopplas in; när det är för sent.
Såna här jobb kräver kvalificerad personal med kunskap om utrustning, rättigheter, och med en ansvarsfull ledning. Det måste finnas ett skyddsombud, och om arbetet inte utförs på föreskrivet sätt så är det skyddsombudets sak att stoppa det, tills villkoren kan uppfyllas. Problemet är att det är skuttfirmor, små egenföretagare, ofta utan utbildning - städfirmor och expressbyråer - och de struntar inte bara i att betala skatt och arbetsgivaravgifter. Genom att de är billigare än seriösa företag och ofta kan ställa upp med kortare varsel så får de jobben. Den här fastigheten förvaltas av en bostadsrättsförening.
#3 Jag hoppas att det du skrev om "skuttfirmor" inte var menat så. Det är faktiskt inte så att bara för att man är en liten egenföretagare så hoppar man över att betala skatt och arbetsgivaravgifter. Det du skrev kändes som en grov generalisering men jag antar att du inte menade så.
HH

Oh, det är en grov generalisering, men tyvärr stämmer den många gånger på dem som gör inhopp i byggbranschen och även i an del andra branscher, som städning, fönsterputs och liknande. Men det är företag som poppar upp som svampar ur jorden när tillfällena finns, och som ofta försvinner lika fort,
Det är definitivt inte för att de är små och egenföretagare, men de tillhör ofta en grå sektor i ekonomin. Och bland de företagen förekommer ingen facklig verksamhet, och de är sällan medvetna om aktuell lagstiftning. Personalen saknar ofta utbildning för det jobb som ska göras. I just det här fallet talade de inte svenska och personen på marken förstod bara mycket lite svenska.

Njaee.. Jag beställer rätt många byggjobb om året, stora balkongrenoveringar på ca. 500 lägenheter och tre år, Garage renoveringar om ca. 400 P-platrser inkl gårdsrenovering av utemiljöer ovanpå garagen. Likväl som små puts och målningsjobb på några kvadratmeter väggyta.
Min uppfattning är att de flesta byggfirmor håller en seriös policy, ok. Jag nyttjar inte de superbilliga "aldrig hört talas om företagen."
Jag har genom åren hållt mig till de mer etablerade firmorna med mycket gott resultat

Min pappa har en plåtslagarfirma och de tar ofta snöskottningsjobb vintertid.
Min pappa är väldigt försiktig och tar väl hand om sina anställda så de har skyddutrustning och så, men det har hänt ett flertal ggr att någon fallit utför takkanten och blivit räddad av skyddslinan!
Så ja, det är väldigt viktigt att ha skyddstrustning!!

Antar att din pappas firma är mycket seriös och jobbar med säkerheten för sina anställd.
Tyvärr faller nog hans företag under "icke aktuella" vid en offertförfrågan från mig, då jag oftast jobbar mot större, mer etablerade företag.

Som sagt. Plåtslagare ska ha, och har oftast, kunskap och erfarenhet för sånt här jobb. Men personen som ramlade ner för ett par år sedan hade ingen erfarenhet eller utbildning för höghöjdsarbeten, och det jag såg av den här gruppen är skrämmande. De rör sig utefter taket, den ena hållande i linan på ena sidan, jag kan inte se om den är kopplad på honom, men jag ser att han inte tar avhåll någonstans under arbetets gång. Om den ena faller, så drar han med sig den andre. Jag är så klart fullt medveten om att skyddsåtgärderna gör att det tar mer tid och att man behöver större personalinsats för att göra jobbet, men det handlar faktiskt om människoliv.
Jag vet inte vem som har handlat upp den här tjänsten, men i princip ska den som köper tjänsten inte behöva utöva tillsyn över arbetsmiljön utan det är företaget som erbjuder tjänsten. I en bostadsrättsförening tittar man kanske bara på F-skattesedel, om ens det.
Hur är det med alla villaägare som tar polsk och rumänsk hjälp när de ska måla sina hus och de inte använder ställningar utan står på rangliga stegar? Vem får stå för de ev skadorna om någon ramlar ner?

Är helt inne på din linje Inkanyezi. De flesta mer seriösa plåtslageri firmor besitter den kompetens som behövs för snöröjning på tak.
Vad gäller, skall vi kalla det "billiga tjänster" har jag fått så många erbjudanden att hade jag varit det mista oseriös hade jag aldrig mer behövt utföra lönearbete under resten av mitt yrkesverksamma liv.
Tyvärr hade jag förmodligen också indirekt varit orsak till att människor utsatts för risker eller tom. kroppskada.
Det är inte alltid det billigaste priset på en tjänst ger det bästa utförandet!
#11 Det är väl sällan det billigaste priset ger det bästa resultatet.. man får vad man betalar för..

#10 Om det är ett företag, det kan vara utländskt, som utför tjänsten, och jobbet görs med företagets utrustning, så är det företaget arbetsgivare och ansvarig för arbetsmiljön om redskap och hjälpmedel också tillhandahålls av företaget.
Om villaägaren tillhandahåller utrustning för jobbet så är han arbetsgivare och ansvarig för att följa arbetsmiljölagen.