Brist på inspiration
Jag känner lite att jag tappat bort en del av inspirationen och glädjen med att fota. Igår var ju världens finaste vinterdag. På en tretimmarspromenad blev det ändå bara 5-6 bilder. Vad har hänt?
Jag vill fota mer, men har inte riktigt inspirationen just nu. Har ni några tips på hur man hittar tillbaka till kreativiteten?
Mvh // Johan

Kolla in andras bilder litet….Den här är rätt kul att kolla in Catchy Colours..om man gillar färger…
Känner igen det där, ibland har man det och ibland inte.
Mitt tips när jag känner att jag tappat sugen, är att tänka efter vad jag fotograferat senaste månaden / tiden. Inte sällan inser man att det är i princip samma saker man fotograferat, och då brukar jag försöka bryta mitt mönster och välja andra motiv. Leta upp en tematråd någonstans, titta på lite bilder i den och sök inspirationen där, och gå sedan ut och omvandla det till din tolkning.
Överlag tycker jag att titta på andras bilder kan ge mycket tankar och idéer utöver att man kan lära sig på det.
Ofta fastnar man ju i ett visst tänk. Det gäller att försöka hitta nya infallsvinklar.
Emmaa hade en härlig bild häromdagen, tror tråden hette "En kopp kaffe" eller liknande. Var en skoluppgift, och emma hade fotograferat koffeintabletter (tror jag det var?). Det är den typen av kreativitet som ytterst sällan kommer över mig, men som jag tycker man blir bättre på att hitta (alla möjliga infallsvinklar, inte bara den "extrema" varianten) genom att titta på andras tolkningar i en tematråd osv.
Hoppas de här tipsen gav dig lite i alla fall.
mvh Martin

Johan, ibland går luften ur en och suget finns inte där längre. Så känner jag ibland. Mitt förslag är att kanske prova fotografera något som du normalt inte fotograferar, använda ett objektiv som du normalt inte använder eller använda en inställning på kameran som du inte normalt använder.
Push yourself out from the comfort-zone!
Robert
Låt kameran ligga på hyllan och gör något annat ett tag. Läs en bok. Kreativiteten kommer tillbaka.
Ladda batterierna inför våren och sommaren :-)