Vilket objektiv? Canon EOS 450D
Hej! Är inloggad på min tjejs konto men hoppas det går bra för er ändå, iaf nu till frågan..
Jag fotar mycket miljöbilder allt från i naturen till inne i stan.. Är även mycket på bilmässor/bilutställningar och även ute på "uppdrag" för att fota folks bilar!
Nu är det dags för att nytt objektiv då jag för tillfället håller på med orginalet som följde med kameran och har fått upp ögonen för vidvinkel, tycker det blir fina/balla bilder men då kommer man ju till frågan VILKET är prisvärt? Vilket av alla olika ska man köpa?
Prisklass är svårt att sätta iom att jag inte vet hur mycket man bör lägga för att få ett bra objektiv så ös på med förslag som en vanlig arbetare har råd med
Tack på förhand!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Just objektiv är värt att lägga mycket pengar på, bra optik överlever flera kamerahus.
Vilket du skall köpa kan jag inte råda dig till, endast föreslå att du köper ett så ljusstarkt du har råd till. Bra ljusstyrka (Dyra gluggar) innebär ofta fler positiva egenskaper som bättre glas, bättre byggkvallitet, vädertätning, mm, mm.
Lycka till med vad det än blir för glugg du väljer!
Tack för det svaret!
Har kollat runt lite i butiker och sen åkt hem och sökt på objektiven och försökt hitta bilder som är tagna med just dom objektiven för att få en uppfattning för mig som nybörjare på systemkamera i hur bilden ser ut, hur den tar bilden med just de objektivet..
Är begagnade objektiv något att satsa på?
Ös gärna på med mer kommentarer om ni har
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Man kan göra riktiga fynd på begagnatmarknaden, det jobbiga är att ofta finns gluggen på annan ort och man kan inte testa det innan köp.

Länken har jag fått som information här i forumet. Där får man lite mer information över olika gluggar och det finns exempel foto, tagna med den gluggen du kilckade på.
Lycka till.
Vänliga hälsningar Stephan
Hej hej!
Den länken var guld värd när man kunde se bilder också, nu kommer ju till nästa problem (iaf på den sidan) de står ju inte utmärkt "vidvinkel", är de något speciellt som utmärker sig då? eller vad de heter på engelska?

Enligt "Jonas Webresurs: Fotoskola" har vidvinkel en brännvid mellan 24 och 35 mm. Sen finns också extrem vidvinkel och deras brännvid är mellan 15 och 24 mm.
Vänliga hälsningar Stephan