Kritik fågelbord

*putt*
Vänliga hälsningar Stephan

En *putt* till….

De kort har jag tagit med kortaste skärpedjup min glugg vid gamla kameran har. Jag vet inte om jag har lyckats med det eller inte. Finns det någonting jag kan förbättra eller på vad ska jag titta nästa gång?

Visst är skärpedjupet kort, men jag ser ingen riktig skärpa. Möjligen är gluggen inte helt skarp på största öppningen, så att den kanske behöver bländas ner lite grann för att kunna ge sitt bästa. Jag tror att du med fördel skulle kunna ställa in ett par steg högre ISO och välja motsvarande mindre bländare. Det är också möjligt att ditt stativ inte är stadigt nog för den här långa gluggen. När spegeln fälls upp blir det alltid lite vibration, och om inte stativet är väldigt väl dämpat så kan bilden bli mindre skarp.
Ett hjälpmedel som ibland fungerar för att få maximal skärpa är att man i stället för stativ använder en bönpåse, som är betydligt stadigare än ett rangligt stativ när man tar med lång brännvidd. Det gäller bara att ha ett strategiskt placerat stöd för att kunna använda den. En 300 mm glugg som sitter på kamerahuset och alltihop fäst i kamerahusets stativgänga kan vara nästan omöjligt att ta riktigt skarpa bilder med även om stativet är bra.
Jag tror att problemet med skärpan också kan vara att du har fotat igenom ett fönster? Eller har du kanske haft imma på linsen?
Hos min kompis ute på landet är det också massor av fåglar, men deras fönster är inte foto-vänliga och nästan alla bilder man tar där blir konstiga i skärpan.
Jag tycker du har lyckats bra med vinkel och komposition, inga avskurna kanter eller delar man tittar efter. Bra.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Får mig att tänka på ett problem till som jag har upplevt när jag har försökt ta bilder genom ett öppet fönster på vintern.
Om man öppnar fönstret, så kommer värmen inne att strömma ut genom fönstret och ge upphov till optiska fenomen som inte är bra för skärpan. Särskilt med långa brännvidder är det viktigt att man inte har värmedaller framför linsen, det kan sabba skärpan också.
Håller annars med Deklol, utsnitt och komposition sitter som en smäck.

Tack så hemskt mycket för er information och råd.
När jag har tagit kort har jag suttit ute i 5 minuter med kameran, men jag hade ingen stativ eller någon annat stöd heller. Gluggen själv är möjligtvis inte det bästa, men utan stöd
.