Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2640 ggr
Robert
0

Fotografera med TTL-blixt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blixtfotoguide steg för steg

Vi tar det hela ifrån början och utgår ifrån att du helst använder något programläge. Så följ med i den här guiden. Till slut kan du säkert ta lika fina bilder ute i vinterkylan som jag har gjort här.

1. Aktivera blixten på kameran.
2. Ställ in kameran till bländar- eller slutartidsförval. Det är symbolen A/Av eller S/TV.
3. Ändra exponeringskompensationen till -1EV eller ned till -2EV beroende på hur mörk du vill ha bakgrunden. -1EV ger ungefär en lika mörk bakgrund som jag har i bilden.
4. Rikta kameran i den riktning som du kommer att fotografera och lås därefter exponeringen.
5. Ställ upp dina barn, fästmö, fru eller hund in i bild.
6. Ta nu bilden.

Analysera fotot som du har tagit. Om bakgrunden är för mörk eller för ljus så ändrar du bara på exponeringskompensationen. Och om förgrunden är för ljus eller för mörk så ändrar du bara på blixtexponeringskompensationen tills dess att du får det resultat som du är ute efter.

Läs i manualen för att lokalisera funktionerna exponeringskompensation, blixtexponeringskompensaton eller programläget bländarförval eller slutattidsförval. De flesta kameror har dessa funktioner.

Hjärtliga hälsningar!

Robert Hammar

isabelle_
0

Jätte bra tips, Robert! Skrattande

Robert
0

Tack dijete. Du kanske funderar över om man kan bara ställa ned blixten på din kamera. Jag skulle upmuntra dig till att kika i manualen om du kan göra det på din pocketkamera. För på vår lilla PowerShot så går det helt utmärkt med blixtexponeringskompensation. Hittar du i kameramenyn för blixten symboler för + eller - tecken så kan du justera blixten.

/Robert

isabelle_
0

#2 Har redan hittat allt i D60;n, dock kunde jag inte använda den på rätt sätt då jag helst använder naturligt ljus. Min pocketkamera går det inte på tyvärr, har en Canon Ixus 70. Tror detta tips kommer hjälpa väldigt många :)

pellepiano
0

Det var en rejält snygg bild på flaskan. Blev speciellt förtjust i den härliga bakgrunden, fint suddig och med djupa färger. Perfekt för att framhäva flaskan. Bilden verkar luta lite dock.

Inkanyezi
0

#4 Oj. Jag brukar alltid tycka att flaskan och glaset lutar lite när jag har fått i mig en del av innehållet, och bakgrunden blir ju suddig också då. Det är lättare att fokusera på flaskan. Klart att man kan ta ytan i glaset som horisont, den ska ju vara ganska vågrät. Men jag kommer ihåg från sjöresor att den kan peka åt lite varstans när det är sjögång.

Men visst, om kameran har möjlighet att ställa ner blixtstyrkan så är det en ganska bra idé när man använder fyllnadsblixt. Med många kameror kan man som här justera bakgrund mot förgrund med hjälp av kompenseringen dels för det befintliga ljuset, dels blixtljuset. Rätt avvägt syns det ibland inte ens att man har använt blixten.

Lakrits
0

Toppen tips!

Jag använder blixt aldeles för sällan men nu har jag några bra övningar att börja med!

/Mattias

Inkanyezi
0

#3 Dijete, det kan tänkas att möjligheterna utökas med mer kontroll av blixten också, om du kan ladda CHDK i din IXUS. Det är lite olika beroende på kameramodell vilka nya möjligheter man får, men allra minst får du möjlighet att ta i råformat och lite annat smått och gott som kan vara intressant. Enda nackdelen som jag ser med CHDK är att kameran drar lite mer batteri. Men många av de nya grejerna är mycket värdefulla, som zebra mode, som visar vad som blir urfrätt vitt eller helsvart.

isabelle_
0

#7 Hade det innan i kameran, tog bort det när brodern började låna den.. Ska nog fixa in det igen..