Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2309 ggr
Azzar
0

Ang. bildbedömning.

Det är slående här och på Fotosidan (tidigare medlem) att de flitigaste på att ge "negativ" kritik på bilder själva inte har några bilder i Album etc. för kritik här hos iFokus. Eftersom dessa människor är så "duktiga" fotografer, vad är det då som skrämmer dom att visa sina "perfekta" fotografiska alster. Jo, jag tror att det är rädslan för att bli kritiserad, och att man inte når upp till de mål dom tycker att andra skall uppnå i konsten att fotografera!

Jag anser att det borde vara ett krav, för att få lämna ett omdöme om andras bilder, så skall du även ha egna bilder för andras bedömning.

Med vänlig hälsning

AzzarFörvånad

Lakrits
0

Det är väl bra att det finns folk som ger konstruktiv kritik utan att begära något tillbaka. Vill man utvecklas och förbättra sina bilder är det bara att lägga upp och vill man bara hjälpa andra så funkar det med.

Det är ingen tävling om vem som har bäst bild eller jämförelse mot andra bilder. Kritik är ur givarens perspektiv och det skall man vara medveten om, vad den personen och du/jag ser är helt olika saker och väl därför man vill lägger upp bilderna?

/Mattias

Deklol
0

Många som inte har har lagt ut bilder gör det inte antagligen för att:

- Ha koll på var på nätet man har lagt ut sina bilder så att de inte blir stulna
- Har redan lagt upp bilder någon annanstans på nätet, och länkar hellre till en portfolio eller ett annat album i sin profil
- iFokus har många gånger blivit offer för folk som stjäl bilder för att använda dom på internetstall, t ex stallet.se
- Kanske inte bara vill lägga ut några bilder, utan många, och därför känner sig tvingade till att köpa plus-tjänsten trots att man inte vill lägga ut pengar på sånt. Och väljer hellre att strunta i det helt.
- Helt enkelt inte vill ha sina bilder ute på nätet.
- Pallar inte?

Tycker du att man ska bli begränsad till vad man får och inte får göra på forumet för att man inte lagt ut bilder i sitt album? Och tror du seriöst på denna idén?

Dessutom låter det på dig som om du inte kan ta kritik och vill kunna hämnas så fort du får lite negativa bedömmningar i dina bilder. Barnsligt!
Måste alla ha bilder i sina album för att man ska kunna hämnas på varandra? Är det vad du tror kritik är? Nu får du faktiskt ge dig.

Jag vet, egentligen ska jag inte diskutera med dig, men eftersom detta berör mig och kan påverka mig så känner jag att jag vill få min åsikt framförd. Och här har du den.

Azzar
0

Jag förstår att vissa känner sig träffade. Hur skall jag veta att bedömningen har något värde, när jag inte kan se kritikerns egna bilder, det är bara tomma ord utan bäring. Det handlar inte om att hämnas, det handlar om att i bild visa, gör så här istället, så kanske det blir bättre. Lika galet som om bilskolläraren bara teoretiskt kan köra bil, men får rätt att undervisa i bilkörning. Personligen så vill jag visa vad jag kan genom mina bilder. Och det har på kort tid visat sig att vissa bedömt mina s/v bilder och har inte den minsta aning om det analoga fotografafiska arbete/ och de begränsningar som finns, för att ta fram en sådan bild. Den kritiken är inte vederhäftig, och jag bryr mig inte om den. Kritikern vet inte vad han talar om! Däför är det bra om kritikern har egen material att visa upp. Allt det här rör sig om det tekniska, val av film framkallning mörkrumsteknik, digital teknik. Känslor som bilden ger, som betraktaren känner, ja det är något annat. Men ren teknisk kritik så gäller, upp till bevis!

Mvh
Azzar

ggroen
0

Fast en människa kan ju titta på en bild och se att "oj där blev det inte så bra.. det hade kunnat göras bättre" utan att för den skull vara en mästerfotograf själv.

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang här.
Lägger man ut bilder i kritiktrådarna så ska det vara för att man vill få kritik (positiv som negativ) och därmed utvecklas, inte för att man vill briljera (då kan man posta den i någon av "ej kritik" trådarna).

Man måste komma ihåg att en fotografisk upplevelse är väldigt individuell. Om du får kritik om att ex vitbalansen är felinställd så behöver du inte hålla med om detta, och det gäller ju oavsett om personen som gav kritik är nybörjare eller proffs.
Alla ger tips på vad de tycker kan göras bättre, vad de tycker såg bra ut, vad de får för intyck och vad de inte förstår sig på.
En åsikt är inte bättre/sämre för att man är en duktig fotograf.

Om alla ska ge kritik utefter att de tänker "jag vet hur svårt det är att få till detta.. jag ska nog bortse från det" så blir det bara kattskit av det. Möjligtvis att detta sker i nybörjar- och medelkritik trådarna, men i hård kritik skall kritiken också leva upp till namnet. Hård.

//Alina

Deklol
0

#3 Du e sur för att du inte alltid får bra kritk. Vi har fattat. Gör dig själv och alla andra en chans, släpp det och ta kritik på rätt sätt eller be aldrig mer om det.

#4 Du fick nog med det mesta där!

Azzar
0

Jag förstår inte varför ni inte håller er till ämnet?
Jag lägger ut mina bilder för kritik, och förväntar mig att den som ger kritik negativ/positiv "har på fötterna" därför krav att jag skall kunna bedöma om kritiken är vederhäftig/erfarenhet/kunskap eller ej, när det gäller det tekniska.

Där emot, är bedömning av vilka känslor bilden skapar, det är något helt annat, då talar vi om bildens innehåll, inte tekniken bakom bilden. Där kan en person komma med en bedömning, utan att ha hållit i en kamera. Jag tycker ni blandar päron/äpplen.

Så rent teknisk kritik, visa med egna arbeten/bilder hur det skall göras! Jag förstår att jag får mothugg, det vore ju hemskt om jag som "expert" inte vara så skicklig som det framstår i bedömningen av andras arbete/bilder.

Varför är ni så rädda för att visa era egna alster?

Mvh
Azzar

Azzar
0

Den människan du nämner kan inte göra den bedömningen, är utan referens, och egen skicklighet!

Mvh
Azzar.

MonisN
0

Lägger man bilder för kritik kan man orimligt begära att bara personer med egna uppladdade bilder ska få ge kritik. Dina bilder är kanske svårbedömliga ur teknisk synpunkt då de är analoga, och många idag aldrig provat den tekniken. Att då begära att bara personer som fotat analogt och förstår sig på arbetet bakom, ska få ge kritik, det faller på sin orimlighet.

Vi ser gärna dina fina bilder, och personligen tycker jag det är intressant med de analoga s/v bilderna eftersom jag som barn ibland fick vara med min far i mörkerrummet, men tycker du inte att du får rätt kritik är kanske alternativet att lägga dem i icke kritiktrådarna.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Azzar
0

#8 Då får den personen låta bli att göra en teknisk bedömning av bilden, men vad personen känner inför bilden, ja det går bra att redovisa tycker jag. Det är ju helt orimligt att en människa som aldrig arbetet med film/ljuskänsligt material skall avgöra/bedöma mitt arbete rent tekniskt. Hoppas du förstår vad jag menar/skillnaden.

Mvh
Azzar Glad

MonisN
0

#9 Jodå, jag förstår vad du menar, men dina önskemål/krav tycker jag är orimliga. Vi ska ha ett levande forum fritt från motkrav. Det är frivilligt att lägga upp bilder, men väldigt trevlig när ni gör det. Man kan ju också precisera vilken sorts kritik/omdöme man vill ha på bilden.

Staffan71
0

Alla får lämna kritik!! tycker man inte om kritiken man får är det ju bara att strunta i den.

Men det var ju trevligt att Azzar har en ny tråd för denna följetong Flört

Azzar
0

Rätt så roligt formulerat!

Ett konstverk kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta konstverk beträffar är det av djupt och allmänt mänskligt innehåll.

Vad formen åter beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre Adekvat. 
August Strindberg/Röda rummet.

Mvh
Azzar Skrattande

Azzar
0

Det handlar inte om frihet att lägga upp. Jag ställer en motfråga, blir det mindre levande om kunniga personer som har någon erfarenhet av det tekniska att ta fram en bild, mörkrum/digitalt. Då blir ju med automatik kritiken värdefull, än en massa okunskap i kritiken, vad skall vi med den till?

Mvh
Azzar

Azzar
0

Igen jag lägger upp mina bilder för kritik positiv/negativ men kritiken skall komma från en person som vet vad han/hon talar om, om personen inte vet detta, då är ju kritiken värdelös.

Mvh

Azzar.Glad

Deklol
0

Och anser du att kritiken är värdelös så får det stå för dig, du behöver inte göra det till ett stort drama. Få ett slut på detta gnällande nu -.-

Staffan71
0

Och den "värdelösa kritiken" glömmer man och läser den man själv tycker är relevant. Alla tycker inte lika som jag och tur är ju det! Och det accepterar jag.

IdaT
0

Men kritik bedömmer man väl ändå som givande/onödig efter kritiken, inte efter kitikerns egna foton? Måste en matkritiker vara mästerkock för att kunna bedömma mat?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Azzar
0

Matkritikerns bedömning utgår ifrån om maten är smaklig eller ej, inte tekniken bakom, skulle ha haft plattan på 3:an istället, det går inte att bedöma tekniken av en okunnig person. Där emot kan smaken/innehållet, bedömas, liksom bildens innehåll känsla, inte tekniskt, tekniken för att bilden är som den är!

Mvh
AzzarGlad

Azzar
0

#15deklol

Skrattande))

Azzar

Geronim0
0

Man skall kanske ha i åtanke att ge bildkritik inte är synonymt med att till varje pris hitta och påtala fel och brister i bilden.

Azzar
0

#3deklol

Vilka vi har fattat? Tala för dig själv!

Azzar

MartinO
0

Ja, du Azzar. Det var nog inte så genomtänkt att starta denna tråd, så nära den tidigare händelsen och strö salt i såren.

Det kommer aldrig att bli ett krav att ha en portfolio för att ge kritik. Detta är ett öppet forum för alla som accepterar de riktlinjer vi har.

Jag är tacksam om vi slipper sådana här provokativa debatter i framtiden.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Deklol
0

#21 Jag och andra här på forumet som påpekat det. Ska jag länka?

LFCFredda
0

Azzar: Är det inte bättre att du skriver i dina inlägg för kritisering vad vi får skriva för kritik? Då kan du få exakt dom svar du vill ha och vi andra kan kritisera andras bilder som vanligt, vilket har funkat rätt bra förr.

Ett annat förslag som jag har är att du Azzar gör upp en lista på vilka som enligt dig är godkända att kritisera dina bilder. Sedan kan du posta den med varje inlägg du gör, då kan det inte gå fel.

Azzar
0

För min del är denna debatt avslutad, eftersom den anses provokativ, jag trodde det var lovligt att diskutera detta ämne, men som vanligt förs inte resonemanget på någon högre nivå! Att den upplevs som provokativ säger rätt mycket.

Jag har sålunda erkänt mina fel, men därmed har jag icke för någon del givit löfte om ånger och ännu mindre om bättring.

Mvh

AzzarSkrattande))

Spectabile
0

Ups, hoppsan!

Hela den här diskussionen ligger i Grupp: Kritik - Hård

Jag trodde i min enfald att kritik-grupperna var till för att få kritik på ett eller två foton  Flört

Azzar
0

Jag har ett glädjebesked till er alla, jag har hos Martin begärt mitt utträde, pga att det inte går att föra ett vettigt resonemang här. Och att den fråga jag ställde om bildkritik anses var provokativ, då ligger det hela på en mycket naiv och låg nivå!

Hej då!

Azzar

Geronim0
0

#26. Går aldeles utmärkt att kritisera sina forumkamrater oxå Obestämd

Sorry för OT men den kunde jag inte släppa förbi mig, Spectabile.

LFCFredda
0

Okej, Azzar får tacka för denna tid och önska dig lycka till.

Spectabile
0

# 28 Skrattande

Azzar
0

#8 #10 #13 #15 #16 #17 #20 #22 #26

Teknik handlar inte om tyckande, utan om man är kunnig i ämnet. Jag förstår att frågan är provokativ genom att jag begär teknisk kunskap för att kunna ge teknisk kritik. Självklart gillas inte detta. De som inte lägger ut sina bilder för kritik, är antagligen - sig själva nog - jag behöver inte någon kritik!

Men som jag tidigare skrivit, känslan jag får av att se en bild, bildens innehåll det kan alla ha sin egen synpunkt på, den bygger inte på tekniskt kunnande, utan på känslan/upplevelsen av bilden. Som fotograf skickar jag ett meddelande till betraktaren av bilden, och den tas emot av betraktaren, finner han/hon bilden ointressant, så, gå förbi den.

Jag förstår inte att det resonemanget inte skall gå att föra här? Är det barn jag skriver till, eller är ni inte läskunniga, så uppfattar jag era repliker, ni svarar ju inte på vad jag diskuterar. Mycket ledsamt.
Slut!

Mvh

AzzarFörvånad

[mingdie]
0

Azzar. Jag förstår vad du menar med skillnaden på kritik av den tekniska aspekten på bilden och det rent konstnärliga. Jag håller inte med om att man inte kan ge teknisk kritik utan att själv lägga upp bilder. Man märker väldigt snabbt om personen som ger kritik har tekniska kunskaper utan att se deras egna alster.

När det gäller Fotoifokus så tror jag att du har hamnat lite fel. Det är inte många här inne som har kunskap om fotografering innan digitalkamerorna kom. Dom flesta har bara hållt på ett antal år med fotografering och använder det här forumet för att lära sig dom grunderna som du lärde dig för länge sedan.

Nu tror jag, och det är min personliga tro, att den största anledningen att dom mer erfarna fotograferna är med på fotoifokus är för att hjälpa dom som inte har kommit så långt på sin fotobana. Samtidigt så får dom säkert lära sig mycket själva eftersom man lär sig något nytt varje dag.

Om jag talar för mig själv så lägger jag inte upp så många bilder här. När jag vill ha kritik, och oftast har det att göra med något jag gör för jobbet, så finns det ett annat forum där jag umgås med fotografer som har tillräckligt med kunskap för att svara på mina frågor.

Så du får nog se lite på vad fotoifokus är för något forum och om det inte passar dig och du inte får ut något av det så titta efter något annat forum.

Martin
0

Personligen skulle jag tycka att det var synd att inte få kommentera analoga bilder bara för att jag inte framkallat analogt (men däremot fotograferat analogt).

Jag tar ibland foton med helt manuella inställningar (på digitalkamera) och ibland i något annat läge. Jag är tacksam för om alla som tycker något om mina bilder tycker till om de, oavsett om de själv bara fotograferar på autoläge eller bara enbart använder proffskameror från den analoga tiden och framkallar själv.

En sak man kan tänka på när man lägger upp foton i kritiktrådar (som jag själv brukar göra) är att nämna om det är något speciellt man vill ha funderingar runt på om det skulle blivit bättre eller sämre om man gjort på annat sätt. Givetvis så får man bara beredd på kritik även på andra saker.

Sen har MartinO en viktig infallsvinkel (eller om det var GerinimO); Kritik handlar om att tycka - det kan faktiskt även vara positivt och vad man gjort rätt / vad som blivit bra och behöver inte bara handla om negativt och fel och brister.

mvh Martin

Inkanyezi
0

Problemet är ett helt annat.

Det handlar inte om bildkritiken, utan Azzar ägnar sig åt stalking, och det är just nu i en annan tråd, den som Eleya har startat. Jag tänker inte gå in och fortsätta tjafsa med Azzar där, men min uppriktiga mening är att han bryter rejält mot de regler som har satts upp för forumet. Jag vill inte använda svordomar, men just här skulle kanske ett eller annat invektiv passa.

Jag vet inte varför det blir så här, men jag ser ingen annan möjlig väg att få slut på det än att gå in och moderera.

Tyckandet måste självklart få innehålla såväl negativt som positivt, men när en person förstör forumet genom att lägga mängder med kommentarer som inte håller sig till ämnet, utan i högre grad är personangrepp på andra deltagare, då blir inte Foto i Fokus en trevlig plats att vara på.

Azzar
0

Jag angriper inte personen, utan det den personen skriver. Tycker jag en kritik är helt uppåt väggar, så innebär din ståndpunkt att jag inte skall få redovisa detta, vad gäller dig har jag tydligen trampat på någon om tå, det ber jag om ursäkt för, det är inte min mening. Får jag ett spydigt svar, ja, då svarar jag med samma mynt. Konstigare är det inte.

Men även jag borde ha rättighet att skriva vad jag tycker!
Sedan är det så "att sanningen oftast är illa tåld!"

Mfh
Azzar

Azzar
0

Av vilken anledning skulle du undgå synpunkter på din kritik? Är den helig och Gudaord?

Azzar

Azzar
0

Jag önskar dig att glädjen är bestående!
Men det var ett fantastiskt inlägg, som jag själv brukat.

Mvh
Azzar

IdaT
0

#18 Å andra sidan kan väl matkritikern bedömma om köttet är för lite stekt, och det har väl med tekniken bakom maten att göra?
Sedan verkar den första delen av mitt inlägg försvunnit när det lästes? Flört "Men kritik bedömmer man väl ändå som givande/onödig efter kritiken, inte efter kitikerns egna foton?"

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Azzar
0

Teknik, form och innehål, använd den kunskap ni har i rätt område. När jag lämnar in min bil hos Bilprovning så vill jag att personalen har teknisk kunskap för att bedöma bilen, Det vill jag också att de som bedömer det tekniska i min bild har den kunskapen att kunna bedöma det tekniska. T.ex. Brus tillhör digitala bilder,
kornighet tillhör det analoga, ett kunnigt öga ser skillnaden. Vad bilden lämnar för budskap det är vad varje betraktare avgör, där behövs ite någon fotografisk vana att lämna en kommentar.

Mvh
Azzar

Azzar
0

Tips, lämna in din bil eller något annat som behöver bedömas tekniskt till en icke tekninsjt kunnig person.Jag ser inte skillnaden.

Mvh

Azzar

Inkanyezi
0

Assar, jag vet att du läser det här. Du har betett dig väldigt oförskämt mot andra i tråden om rosen, och du har fortsatt att göra det efter att du har blivit tillsagd. Du bryter mot reglerna på forumet när du gör personangrepp på andra deltagare, och dina antydningar om andras okunskap, med hänvisning till att de inte har lagt in bilder är inte bara irrelevanta och oförskämda, de är dessutom lögnaktiga. Jag uppmanar dig att sluta med det beteendet. Det har gått så långt att du har blivit ett problem här på Foto i Fokus. Om det fortsätter som du har börjat, kommer intresset hos andra för att delta att falna. Så var snäll och sluta nu. Du tillför inget av värde genom att förfölja andra.

IdaT
0

#40 Ditt fotografi kan inte förstöras av att någon okunnig bedömmer det, din bil kan det…

Geronim0
0

Nu får ni för det första ha liteverseende med hur jag skriver då jag hastigt och lustigt har fått ena handen i paket.

Men… Alla kan beröras på något sätt av en bild. Berörs man kan man också tala om hur man berörs, vi upplever också det tekniska bakom en bild olika. Det som för mig är en fantastisk teknik och kreativitet i tex. efterbehandlingen upplevs av någon annan som ett katastrofalt misslyckande.

Jag tycker inteman kan dra paraleller med att besiktiga bilen och ge kritik på en bild då en bild är oerhört dynamisk och mer en upplevelse än ett föremål, medans besiktningen av bilen följer fast uppställda kriterier över vad som skall fungera inom vilka toleranser,

Jag flyttar denna tråd till övrigt då det inte finns några bilder att kritisera.

dijete
0

Jag håller med Geronim0 totalt.

Tänk på att bilder är en smaksak, alla gillar inte din bild även om du kanske tycker den är korrekt på alla sätt och vis. Om du inte gillar någons åsikt, skit och säg inget istället. Alla har rätt till sitt tycke enligt sajtens regler Respektera andras åsikter vilket är väldigt, väldigt viktigt för det är så, vissa klarar inte andras åsikter men man behöver inte säga något tillbaka då.. Jag kanske inte är världens bästa fotograf, men får jag då inte kritisera en bättres person bild med hårdare kritik då man kanske bedömmer bilder på sitt eget sätt och kanske bra?

Man kanske inte är bra på att ta foton men man kanske vet vad som är bra bilder. Man behöver inte vara duktig själv för att veta vad som är bra. T ex: Amanda skriver en uppsats på 7 sidor medans Louise skriver en på 2 sidor då sätter läraren betyg efter vad den tycker innehållet är. Visst, den kortare kanske får bättre betyg och läraren kanske inte själv kunde göra lika bra uppsats men det är inte det som räknas. Det är synsättet på olika saker, som nästan alla har olika som är så speciellt och riktigt fantastiskt. Tycker att man ändå ska läsa någonannans åsikt och inte köra över andras men om du inte gillar den, skit i den som jag säger ovan.

Nu sticker jag kanske ut näsan lite för mycket, men detta är min åsikt och den har jag full rätt till även om ingen gillar den.

Azzar
0

Den kritiken är inte teknisk utan helt och hållet en smaksak, om vad rätten innehåller, i receptet kanske den skall stekas så, och det vet int matkritikern, så kocken har gjort allt rätt. Det är som mina analoga bilder Film/Fotopapper vissa ser inte skillnaden på btus och kornighet pga. okunskap. Brys i digitla, kornighet i analoga bilder.

Mvh

Azzar

Azzar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"44

Härmed skall du få se en lathund jag använder vid analog s/v fotogtafering, filmen Tri-X Hur många tror du vet på detta forum hur mycket arbete det kan vara nerlagt på en analog s/v bild. Och så kommer dom i kritiken som är helt fel, vet inte vad dom pratar om, varför lämnar sådana personer kritik på saker dom inte har en blek om? Besvar jag då denna kritik att den inte är vederhäftig och kunnig, ja då är Azzar otrevlig.

Jag får inte stå för min kunskap!!

Azzar

Inkanyezi
0

#46 Nu försöker du blanda bort korten Assar. Det är inte det som föranledde dig att starta den här tråden, utan det var vad som hände i tråden Kritik - Hård - Ros. Där gör du upprepade påhopp på andra deltagare i stället för att hålla dig till ämnet, och du kommer med vilda slängar om förekomsten av eller kvalitén hos andra bilder från andra deltagare, bilder som inte hör till den aktuella tråden. När du påvisas ha fel i sak återkommer du med slängar typ "bilder som vem som helst kunnat ta", för att förringa den som du inte delar uppfattning med.

Lathunden för din tillämpning av zonsystemet är inte relevant i den här diskussionen. Det handlar om någonting helt annat. Jag har aldrig klagat på att dina bilder skulle vara brusiga eller korniga, och jag har inte tidigare med ett ord nämnt ditt misslyckande med duvorna, där jag valde att inte gå in för att kommentera, eftersom det bara var pinsamt. Helt klart ligger duvhistorien bakom dina övriga utbrott här.

Det handlar om att hålla det här forumet rumsrent och att ha en vänlig och förlåtande stil, där många åsikter får komma till uttryck. Om man håller sig till forumets spelregler så kan det funka, men du brister totalt i respekt för andra som har lika stor rätt som du att delta och att redovisa sina åsikter eller föreslå möjliga lösningar för olika fotograferingssituationer, något som du också visar genom att starta den här tråden, där du försöker sätta upp nya regler, som många av oss inte vill ha. Om du vill vara med här bör du hålla dig till reglerna som vi har, och om du vill att reglerna ska ändras, så finns det kanaler för att föra en sån diskussion.

Min åsikt är att vi har alldeles nog med regler, men att det vore bra om fler följde dem bättre.

MartinO
0

För kännedom.

Azzar har via PM till mig omgående begärt sitt utträde från sajten. Då Azzar trots det fortsätter med sin agenda, känner jag mig tvingad att ta till exekutiva åtgärder. Det är tråkigt att behöva ta till sådana grepp, men för sajtens bästa och övriga medlemmars trevnad ser jag tyvärr ingen annan utväg.

Sajtvärd för Foto

lallemum
0

Åh, detta är ännu en tråd som leder till att färre får kritik på sina bilder. Vilket kanske inte är meningen i detta forum. Jag ser många bilder redan nu som jag gillar, men avstår att kommentera eftersom jag inte har kunskapen.

Alldeles nyligen började jag se en ändring i att fler bara kunde säga att de gillade en bild. Vilket jag tror de allra flesta anser positivt.

Sen kan jag inte låta bli:
Azzar, Om jag beställer en välstekt köttbit och den kommer ut blodig har kocken gjort fel oavsett om han är kock och inte jag och oavsett teknik så ÄR det så. Tyvärr…

MonisN
0

#46 Nu måste jag få fråga dig, varför lägger du upp bilder för kritik när du vet att du inte får den kritik du vill ha? Inte många här har kunskap om den teknik du använt. Lägg upp bilderna i icke kritiktrådarna så alla kan få tycka till om bilderna istället. Att försvara varför en bild är si eller så ger inte utrymme för kritsk granskning. Om man är med och tävlar i en fototävling kan man inte säga till junyn varför bilden är som den är och därmed få den bedömd på ett annat sätt. En kritisk granskning är upp till den som kritiserar vad den tycker och anser om bilden. Vill man inte ta emot den bedömingen är det ingen idé att be om kritik.

LFCFredda
0

Azzar skriver i en annan tråd: "Till skillnad mot den själutnämnde experten här på iFokus". Det borde räknas till personangrepp varvid en banning skulle kunna utföras?

IdaT
0

#51 Om man läser #48 verkar det vara vad som skett… (Och för förtydligande, jag är inte på något sätt moderator här, och speckulerar enbart med #48 som grund…)

Inkanyezi
0

Jag tror att vi ska ligga lågt med det här med Assar nu. Han finns kvar på iFokus och kan läsa forumet, men jag gissar att han är avstängd från att skriva i sajten Foto i Fokus. Jag är inte tyken på Assar, och jag tycker att han väl kunde få vara med om han kan förstå hur man måste uppföra sig på ett forum för att det ska funka och för att alla ska kunna komma till tals.

Jag tycker att det är mycket synd att det har blivit så här, men ibland måste man ta till administrativa medel för att lösa ett problem - väl att märka, ett problem för sajten. Samtidigt lämnar vi ju Assar där, att själv ta hand om sitt.

Jag hoppas att Assar kan bearbeta det som har hänt på ett bra sätt, så att han kan komma igen med nya tag och lägga gammalt groll bakom sig. Forumet är till för att vi ska kunna prata om och visa bilder, och det tror jag att vi kan fortsätta med nu.

Deklol
0

Jag tror Azzar har fått skrivförbud. Det är ett bra administrativt ingrepp, då har gärningsmannen god tid att tänka över vad som gick fel :)
Jag har själv haft ett par sånna xD

MartinO
0

För att undanröja vidare spekulationer, vill jag förklara hur den normala gången är.

När en medlem inte följer våra regler och riktlinjer, tar jag kontakt via PM och påpekar detta.

Nästa steg är en varning via PM.

Följer man inte anvisningarna utdelas ett temporärt skrivförbud, med möjlighet att komma tillbaka.

Om regler och riktlinjer inte följs efter detta, blir det ett permanent besöksförbud.

Sajtvärd för Foto

Deklol
0

Vad fick han då?

Geronim0
0

Vad han fick är ointressant, det viktiga är att åtgärder vidtagits.