OT: Filmkamera
Hej!
Jag har ingen aning om vart på iFokus jag ska vända mig för att prata om filmkameror så jag tycker Foto kan vara lämpligast (hade för mig att det fanns ett forum med tekniska prylar förut?).
Mina funderingar är; Vilken filmkamera är bäst för ett billigt pris?
Jag har i princip aldrig använt en filmkamera, mer än sådana som finns i mobilen, och jag har inte direkt så höga krav mer än att den ska vara snabb på att starta och börja filma och att kvalitén är duglig. Det jag ska använda kamera till kan jag knappt förklara. Jag vet inte hur ofta jag ser saker jag vill filma.. Som ljusreflektioner från något. Skuggor. Regndroppar på fönster. Alltså som smått rörliga foton ungefär. Inga direkta "scener". Någon som förstår mig? Har väl egentligen inte med valet av filmkamera att göra, men i alla fall; apparaten ska vara smidig och i okej kvalité på bilderna.
Någon? Tack!

Det du ska ha är inte en filmkamera, utan en digital videokamera. De finns med olika kvalité på bilden, de billigare har låg Upplösning, och de allra billigaste har fast optik och ger ungefär samma resultat som telefonen.
Det finns också en hel del kompaktkameror för stillbilder och även några systemkameror, som kan ta rörliga bilder. Det hänger på hur hög kvalité du vill ha på bilden vilken som kan vara mest lämplig. Om du tittar in i någon lokal affär med kameror och hemelektronik kan du säkert få råd.
#1 Vart osäker på om jag skulle kalla det film- eller videokamera. Jag har dock inte förstått skillnaden riktigt? Film och video..?
Jag har kikat på Sanyo xacti …
Den verkar hålla mina krav bortsätt från att det verkar som om den har stora problem med att omfokusera vid zooming.