Kritik - Hård - Ros
Saknar vatten på övre delen av rosen, ser lite ut som ett underliv.
#1 haha xD
#0, Tycker du har fått skärpan bra, men som #1 säger skulle jag nog också vilja ha lite mer vatten uppe på.
Sen är svartvitt kanske lite traditt, kan du inte visa bilden i färg (om du har) ? Den hade jag nog gillat mer :)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Jo, jag kan ladda upp bilden nar jag är hemma. Anledningen till att jag gjorde om den i svartvit är för att den röda rosen var otroligt intensiv i färgerna, men vacker också såklart.
Nästa ros ska få en bättre vattenducsh.

Några blad under centrummet av rosen är skarp, det ser man tydligare i foto #1. Jag skulle önska mer skärpedjup, så att mer av rosen är skarp. Så påminner mig första bilden mer som en kålhuvud än en ros.
Originalbild tycker jag är finare, det är häftigare med röd färg. Det ser bättre ut med den korta skärpedjup.
Vänliga hälsningar Stephan

Har du fixat skärpan? För när jag zoomar in den så ser man att den är väldigt skärpt.. Ser dock bra ut när jag zoomar ut. :P
#6 Tack så mycket Azzar, de va jättetrevligt att läsa din kommentar!
#7 Jag har lekt lite med bilden, har trixat med skärpan bara en aning så att dropparna skulle se bättre ut.
Om en bild ska vara svartvit och falla mig i smaken behövs det massor med kontraster, det ska vara en SvartVit bild, inte gråvit. Jag tycker också att just denna typ av bild passar mycket bättre i ett stående format, inte kvadratiskt.
Ok.. #9, försök o se det genom en annan synvinkel. Livet är inte svart på vitt, därav är inte min 'Livsros' svart på vitt. Bilden ska heller inte vara svart/vit, bara frånvaron av färger. Hur ska man sedan kunna se alla nyanser, former, de sammentlena bladen och strukturer om bilden bara var svart/vit?
Kan man verkligen skapa en bild på en ros sprängdfylld med kontraster?
Det är bara en enkel ros, skönheten ligger i enkelheten..för mig iaf..
Men tack annars för dins synpunkter..

Jag sällar mig till storost i bedömningen, bilden tappar på att skärpedjupet inte täcker väsentliga delar av bilden. Naturligtvis är det mer störande när man tittar på den i full storlek, och det visar väl att alla bilder inte gör sig när man drar upp dem väldigt stora. Bilden funkar i litet format, men inte i stort. Och den visar kanske vad det är jag ibland söker men inte kan få, så länge jag inte har ett tilt-objektiv. Tiltning är ett medel att få hela blomman skarp, även om det är mode i att använda tilt-funktionen helt omvänt.
Belysningen är också väldigt platt, vilket inte framhäver formen, och i fallet med den svartvita versionen är helt förödande. Det ser ut som blixt rätt på, och det kanske är bra för att se vattendropparna, men jag tror att man kan komma till en mer tilldragande ljussättning genom att belysa från något annat håll. Det kan vara värt att prova olika varianter på belysning, och digitalmediet är väldigt snällt, så man kan använda en vanlig lampa, bara man ställer in vitbalansen efter den. Brytningen i vattendropparna framhävs av att det bara är en ljuskälla, men närheten mellan ljuskällan och objektivet ger ett väldigt platt intryck över blomman i övrigt, och på de få ställen där det finns skuggor som beror på att det i alla fall är en liten parallax mellan blixt och objektiv, där blir det helsvart.
Jag tror att det är god idé att gå på med nya tag och prova andra varianter, för att få en mer dramatisk bild. Och visst tror jag att det går att skapa en bild av rosen "sprängfylld med kontraster", men det betyder inte att kontrasten måste vara väldigt stor, jag tänker mig mer att det ska finnas en dynamik som gör bilden intressant.
Eleya,
Jag verkar vara den ende som tycker om din bild.
Vad som är slående, det gäller inte bara din bilds bedömning, det är att samtliga (utom jag) inte har några bilder hos iFokus, dessa personer är tydligen väldigt rädda för att få sina egna "perfekta" bilder granskade.
Det borde vara ett krav att de som bedömer andras bilder också skall ha egna bilder för bedömning (Album etc) så vi andra ser om deras kritik har bäring i eget i deras eget fotograferande.
Bilden av rosen är mycket vacker, särskilt den i s/v.
Mvh.
Azzar

Då måste jag hålla emot, Azzar, det stämmer inte att från de som har givit kritik är bara du som har bilder här i fokus.
Vad jag kan se har du inga Album här, kollade om du möjligen bloggade, och hade bilder där, tomt!
Mvh.
Azzar

#12 Det stämmer jag har ingen album här, men har laggt in bilder för kritik.
#12storost
Jag ber om ursäkt vad det gäller dig, jag har t.o.m. lämnat en bedömning på "Kisse". Men det stämmer väl att du inte har Album eller bloggar?
Mvh
Azzar.

Ja, Azzar, det stämmer. Jag har ingen blogg heller.

Jaha, man är borta en stund och så händer sånt här.
Jag hoppas att splittren har slutat falla nu, och vågar mig på att sticka upp huvudet. Om någon undrar, så har jag faktiskt en del bilder på iFokus, enklast kan man se det om man klickar på min lilla bild där till vänster
<------
Och för att vara extra tydlig. Det är inga gudsord som kommer från mig. Jag säger bara vad jag tycker, och jag tycker fortfarande att det kan vara bra att jobba vidare på temat och hitta nya vinklar och annan ljussättning.

Jag tycker att kontrasten är mycket lagom på bilden, det enda jag undrade om var skärpan. Men jag antar att helheten av bilden är viktigare än att se detaljerna när man zommar in. Ibland måste man ju lägga på skärpa. ;)
När allt kommer omkring så är det en fin bild.
Tack så mycket Buuc!
En person vars fotointresse bara brunnit sedan 4år tillbaka, men har generationer av fotokunniga människor bakom sig, med en bra-bättre långzoomdigitalkamera i handen och en ros framför sig i vanligt rumsbelysning är detta det bästa jag kunnat åstadkomma.
För er andra så kallade 'självutnämnda' experter: Är detta en i.fokus-sida för proffsfotografer med mångårs erfarenheter/utbildningar eller för vanliga obildade dödliga med en digitalkamera i handen, mycket fritid och rolig syn på världen, som stundtals vill visa varandra bilderna?
Hälften av det Inkanyezi skrev i sin kommentar förstod jag inte ens..förlåt..men det gjorde jag inte. Jag är en sådan jobbig amatör med en vanlig långzoondigitalkamera i handen och det ända jag vet om dess 'färdigheter' är det jag läste i manualen.
Jag kanske valde helt fel tråg när jag valde "Hård Kritik" på bilden..inte vet jag..
#20 Eleya
Om du visste hur rätt du har med dessa självutnämnda experter, Ett fåtal av dessa visar egna suveräna fotografiska alster.
Din bild av rosen i s/v är underbart vacker, strunta i vad dessa "experter" skriver. Det är människor som tycker om att flyta ovanför andra utan egen bevisföring. Det enda vissa av dom håller på med är att söka minsta lilla fel (som inte behöver vara fel) hos andras bilder. Det är ingenting annat än fånerier.
En mycket vacker bild! Men jag har inte räknat vattendropparna
Mvh
Azzar
#21 Men snälla Azzar, sluta nu! Ingen kan ha undgått din syn på vissa medlemmar här. Inte heller vilka dessa medlemmar är. Du behöver inte längre påtala det i varje inlägg du gör! Det är inte välgörande för sajten, dig eller övriga medlemmar.
HH

#20 Du bad om hård kritik Eleya, och det är vad du har fått. Det hade varit en helt annan sak om du hade placerat din bild i gruppen "Kritik - Nybörjare", som kanske hade varit mera rätt. Om det är någonting som du inte förstår, så finns ju Google som ett hjälpmedel för att ta reda på vad konstiga ord betyder. Kanske man ändå inte förstår, men då är det ju bara att fråga, om man vill veta.
Tråden sneade till något hemskt när Azzar gick in för at desavouera alla som hade svarat före honom, då kritiktråden ju inte alls är till för den sortens tjafs. Det hade väl gått an om han tydligt hade redovisat att han tycker olika mot dem som har svarat förut, men att kalla dem "självutnämnda experter" och att lögnaktigt påstå att de inte har visat egna bilder, för att få dem att framstå i sämre dager, det är långt utöver vad man kan godta på ett sånt här forum. Det Azzar gjorde var inte i första hand att ge kritik på bilden, utan det var personangrepp på de andra deltagarna.
Forumet är inte till bara för proffsfotografer med många års erfarenhet, det är ett öppet forum där alla är välkomna, också de som har mer erfarenhet än andra i samma grad som rena nybörjare eller bara nyfikna. Men det borde gå att förstå att kritikgrupperna är till för att ge dels bildkritik, dels ge tips på vad som kanske var mindre bra och vad man kan göra för att få det bättre. Det är främst det senare som jag har gjort i mitt första inlägg, på en nivå som svarar mot gruppen du valde. Jag har inte letat efter fel i din bild, jag säger bara rätt fram vad jag tycker, och där tycker jag så klart helt olika mot Azzar. Jag tycker att bilden är platt, att den saknar dynamik, och jag har givit tips om hur man skulle kunna göra för att ge den mer dynamik, som skulle kunna skapa ett djup i den. Jag är ledsen att det inte gick fram, det var välment, tänkt att vara utvecklande.
Om jag ska ge nybörjarkritik, så skulle det se ut ungefär så här:
- Jag tycker att bilden är lite platt, att den saknar djup. Du skulle kunna prova att stänga av blixten och använda en lampa och belysa från ett annat håll och se om du kan få en bild med mer djup, där rosen kommer mer till sin rätt.
Och som du ser är det två skilda aspekter; den ena är vad jag tycker om bilden, den andra är tipset om vad man skulle kunna göra om man vill göra en bild av samma motiv som faller mig i smaken. Det är helt i sin ordning att inte hålla med, och att se bilden på ett annat sätt, med andra ögon. Du kan tycka att jag har alldeles fel, det stör mig inte alls, och Azzar får också tycka att jag har fel, det stör mig inte ett dugg.
Men det stör mig väldigt mycket att han förstör stämningen här.
Många ord som helst inte vill bli motsagda.
Bilden är strålande vacker, och platsar i denna tråd,
men som jag tidigare sagt, jag struntar i om något blad ligger i oskärpa, och inte har jag räknat vattendropparna, och inte har jag jagat vad som råkar ligga i skugga.
Jag skulle gladeligen ha denna bild uppblåst och inramad på en vägg.
Då jag läser inläggen här så är det fånerier det handlar om. Ni mästare/experter, upp till bevis!
Azzar
Vilka underliv har du sett?
Azzar
Att svart vitt skulle vara tradit? De stora fotografiska mästarna håller sig gärna till s/v, även digitalt.
Azzar
Dessa som du påståt att jag angriper, det beror på att det de skriver inte har någon relevans, en del kommentaren visar på en djup okunskap!
Azzar
Det är inga gudsord vad jag skriver/tycker!
Azzar
"Du kan tycka att jag har alldeles fel, det stör mig inte alls, och Azzar får också tycka att jag har fel, det stör mig inte ett dugg".
Jag märker det!
Azzar
#26 Lille vän, jag tyckte att bilden var tråkig i s/v, jag tycker att bilder i s/v oftast är tråkiga. Vad "mästare" gör eller inte gör är inte relevant för vad jag tycker.
Lennart Nilsson valde att anlita Gillis till att färglägga hans bilder efter "exponeringen", då han bara kunde fota i gråskala med sitt elektronmicroskop.
Nu var det längesen jag skrev i denna tråden eftersom Azzar fick den att spåra ur helt, men om vi ska hålla oss till ämnet nu så tycker jag att bilden är mycket bättre i färg.
Nu vet jag inte hur detta kommer se ut, men prova att beskära den precis så att bakgrunden försvinner (kanske ännu närmre!). Det kan göra om bilden helt och ta den till en annan nivå. Prova! Blir det fint så lägg upp den (i färg), jag är nyfiken :)
Medarbetare på foto
Den finns redan upplagd om du läser tråden, enkelt!
Jag tror inte heller att Lennart Nilssons bilder gör sig i s/v, men han är inte den ende stjärnfotografen.
Azzar
vilken?
Medarbetare på foto