Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1089 ggr
Deklol
0

(H) Kritik - Känslor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Ber om ursäkt för all text, det räcker egentligen att ni läser de sista raderna om ni inte är intresserade av historien eller utförande av bildenFlört)

Ja, jag har ingen aning om vad jag ska kalla denna bilden. Den tilltalar mig på väldigt många sätt, så den får heta känslor även om det låter lite för poetiskt för min smak.

Denna bild är tagen utanför min balkong.
Jag gick ut på morgonen idag och såg att solen höll på att gå upp. Jag har alltid velat fota istappen utanför min balkong men aldrig orkat eftersom det varit så kallt. Nu när solen gick upp i en bra vinkel såg jag min chans att göra något bra utav bilden.
När jag hade knäppt ett par exponeringar med inställningar som jag tyckte passade mig bra, och kollade på bilden i kameran kände jag ändå att bilden är ganska vanlig och tråkig.

I trädet till höger om mig brukar det sitta kråkor, duvor, koltrastar och diverse fåglar. Jag kallade ut min hund Tessy, bad hänne skälla och då blev det fart på dom. Dom flög åt alla håll, och dessa två flög nästan precis där jag ville ha dom.

Nu fick jag med en massa händelser i bilden.
Solen håller på att gå upp - Lugn
Fåglar flyger förbi i solen - Fart
Det blir en orange aura runt solen - Värme
Istappen visar att det är minusgrader - Kyla

Jag vet inte vad jag ska direkt tycka om bilden, vad tycker ni?

Fokus: Autofokus Slutare: 1/4000 Bländare: 7.1 WB: Blixt (ville inte ha för oranget)

LFCFredda
0

Otroligt bra bild, vilken flyt med fåglarna som verkligen tillför mycket till bilden. Det enda jag undrar över är om den skulle bli ändå bättre om du beskar den så att väggen till vänster försvinner?

Geronim0
0

Mycket vacker bild Deklol, fint exponerad och kompositionen sitter som en smäck!

Jag tycker du skall göra en stor canvas av den och hänga på väggen!

Deklol
0

#1 Tack :) Ja man måste ha tur också! Flört

Jo jag trodde också det från början, men när jag beskar den undrade man liksom "vad sitter den där istappen fast i?" Och den blev också på tok för avlång ( jag tycker redan nu den är lite mycket avlång :/ ).

Hade jag fått till vinkeln så att solen kom högre upp, kunde jag beskurit nedandelen och då hade det nog sett bättre ut om den väggen också hade beskurits bort.

När jag förhandsgranskar mina bilder här på datorn så är min bakgrund vit, här när man öppnar den i iFokus bildvisning så är bakgrunden svart. Det gör att det ser ännu konstigare ut med väggen :/

Deklol
0

#2 Tack så mycket Geronim0! :) Ett av mina nyårslöften var faktiskt att börja skriva ut mina bilder, och eftersom jag bara har skrivit ut två test-bilder innan så har jag en del som står på kö :P
Men denna kommer nog också förr eller senare få ett "fysiskt" liv :)

Geronim0
0

Deklol, jag tycker du skall pröva lyckan på Onexposure med den bilden!

Onexposure

Deklol
0

#5 kollade på sidan, men blev inte riktigt klok på vad det var riktigt :S Det stod inte mycket på "about" heller Obestämd

Geronim0
0

1x.com är en sajt där endast det bästa av det bästa inom fotografi kommer med. (åtminstånde vill dom ha det så)
Granskningen av bilder är oerhört tuff men får man avslag får man alltid en motivering till varför man inte kom med.

Sidan som sådan är seriös och man ger inte bort sina bilder till någon att fritt använda i diverse suspekta sammanhang.

Om du väljer prova lyckan så posta här så har du min röst i alla fall!

Deklol
0

jaha ^^ Ja jag tyckte väl att bilderna lite sådär, "extremt bra" xD Nja jag vet inte, tror inte att denna är något som kan jämföras med vad som finns där :P men om jag skulle göra det så säger jag till! Tack :)