Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 811 ggr
EvaLind
0

Tankeställare...

Idag hittade jag en blogg. Det är en ung tjej som med bilder och ord berättar om sitt liv. Hennes bilder går rakt in i hjärtat på mej. Dom är oskarpa och råa. Troligtvis är en del tagna med en webbkamera. Kanske berör dom mej pga hennes texter. Kanske skulle dom berört mej ändå, jag vet inte. Här söker vi frenetiskt efter det perfekta fotot. Det ska vara skärpa och bra komponerat. Men kanske är det bästa fotot det som berör oavsett om skärpan är perfekt?

http://emmaklemets.blogspot.com/2010/02/bland-sota-graddbollar-av-is-och-gradde.html

Moderator edit: Jag gjorde din länk klickbar. //geronim0

emmahagstrom
0

Jag håller inte med dig, eller så är det det jag gör. Jag tycker inte heller att det är det "perfekta" fotot som är de intressanta. En bra bild är en bild som väcker känslor och som man kan titta på igen och igen. Om någon tittar på ens bild och tänker "jaha, en blomma. fin. Nästa!" så har man helt misslyckat. Jag önskar verkligen en dag att jag hittar en egen stil på mina bilder, och att jag lyckas få alla andra att se vad jag ser i min bild. Men det är sjukt svårt tyvärr.

Jojaton
0

Det perfekta fotot innebär inte för mig att skärpan är precis där den ska, kompositionen är helt outstanding och exponeringen helt rätt - för mig är det perfekta fotot det som väcker känslor, som folk kommer ihåg och som folk berörs av. Ett foto man kan titta på igen och igen och inte tröttnar på.

Johanna - Instagram

ggroen
0

Säger som tidigare inlägg;

En tekniskt perfekt bild blir ofta tråkig och förutsägbar (observera ofta, inte alltid!). En perfekt bild för mig är en bild som väcker en tanke; god som ond, glad som ledsen, rolig som tråkig, extraordinär som vardaglig…

Lyckas man sedan få med både det tekniska och det känslomässiga tankeväckande i en och samma bild har man en ren vinnare.

/Alina