Nikkor AI?
Jag letar efter ett begagnat Nikkor 50/1,4 - vilket är lättare sagt än gjort 
Nu har jag hittat ett Nikkor AI 50/1,4 på tradera till ett väldigt bra pris, tror jag i alla fall, - men undrar vad just AI står för? Och vad innebär det i praktiken? Tacksam för svar!
Har en Nikon D80.
Johanna - Instagram

AI står för att den indexerar automatiskt (Automatic Indexing). Det var en finess som kom när man började med strålgångsljusmätning med full öppning på spegelreflexkamerorna på sjuttiotalet. Före AI var man tvungen att manuellt ställa in objektivets största öppning för att exponeringsmätaren skulle visa rätt. Om jag minns rätt handlade det om att vrida till största öppningen när man hade satt på objektivet för att få det att koppla rätt till ljusmätaren.
Googlade bara på det men verkade vara att bländaren är vidöppen fram tills du tar bilden då den stoppar ner bländaren till valt nummer. Blir väl lättare att fokusera etc med öppen bländare då bilden blir ljusare i sökaren.
/Mattias
Edit: Hoppsan för långsam.

Det borde framgå av bruksanvisningen hur AI-gluggar ska funka till din kamera. Jag utgår ifrån att kamerahuset har en mekanisk arm för att ställa ner bländaren till det förvalda läget, och det är rimligt att anta att ljusmätaren ska fungera, men jag vet inte hur. Antingen står det i bruxisen eller så kan du pröva dig fram. AI har inte någon elektrisk koppling till kamerahuset.
Tror inte instegs modellerna av Nikon klarar av ljus mätning på de objektiven. När jag köpte ett Samyang 8mm objektiv till min Sony a100 såg jag något om att 200 eller 300 serien av Nikon fick man lägga in objektiv infon i kameran för att kunna använda ljus mätaren. Har du D80 får du nog kolla histogrammet och mäta för hand.
Kan ha fel dock.
/Mattias
Gör då inget att du är lite för långsam