Vilken fågel?
Vad är det här för fågel?
Den flög väl ca 5-10m över oss när vi precis släppt hästarna i hagen. Eftersom jag bara har mitt 18-50mm objektiv än så länge kunde jag inte zooma alls i stort sett, men jag beskärde tight och här kommer två bilder på den stora fågeln. Min första tanke var en ormvråk, men jag vet inte… (observera att det är två olika bilder ihopsatta, inte två olika fåglar)
Nikon D50, 18-50mm
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det ser väldigt mycket ut som havsörn. Det klassiska för havsörnen är det vita bandet på stjärten. Havsörnen blir en bit över 2 m mellan vingspetsarna, och brukar vara ganska skygga så man får ju säga grattis till att du fick så pass bra bilder med det objetkivet du hade!
Jämför med den här havsörnsbilden från Google.
mvh Martin
#1 Den var riktigt riktigt stor men 2m vet jag inte. Tittade inte så noga, försökte bara få några bra bilder! Och den verkade inte skygg, den svävade 5-10m över oss och hästarna och såg ut att spana på något på marken.
Det är väldigt likt havsörnen, men det vita huvudet då? "Min" fågel har ju väldigt vitt huvud.
Tack för ditt svar!
MVH Anna Attlid
Läste nu på en sida att äldra havsörnar har ljusare huvuden, kan det ha varit en väldigt gammal havsörn då? Haha.
Jo, precis - det finns havsörnar med vita/ljusa huvud. Har inte lärt mig så mycket om olika årsdräkter, men det kan säkert stämma att det är äldre fåglar som har det. Det var kanske gammmelörn? :o)
Ang storleksskillnad på ormvråk och örn, här är en ormvråk och en kungsörn. Havsörnen är större än kungsörnen…
Artportalen kan rekommenderas, fågelskådare rapporterar in vad de ser och man kan om man har tur kanske få bekräftat vad för sorts fågel som fanns i ens hemområden en viss dag (t.ex. för att se om någon annan har sett en havsörn där du bor). De är ofta åldersbestämda också, vilket kan ju en vink om man var rätt ute. I enstaka fall finns där även foton på dem.
Här är alla havsörnar som rapporterats in den senaste veckan.
mvh Martin