Spara för webb vs Spara som
Jag brukar alltid spara mina bilder i via Spara som i Photoshop efter att jag har förminskat dem (när jag ska lägga upp dem på min hemsida sedan). Men nyss såg jag ett inlägg i en blogg hos en fotograf (dock ganska ung och vet ej hur stor pålitligheten är) att bilderna blir snyggare om man använder Spara för webb. Fotografen hade även lagt upp en jämförelsebild där Spara för webb-bilden faktiskt såg ut att ha lite starkare och lite klarare färger.
Men är det verkligen bättre att använda Spara för webb när man ska använda bilderna på t.ex. sin hemsida? Blir kvaliteten verkligen bättre? Finns det några andra fördelar/nackdelar? För är det inte så att exif-informationen försvinner när man använder Spara för webb? Gör det att bilderna t.ex. laddas snabbare för att filerna blir mindre (blir de mindre?)?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Spara för webb försöker genom diverse "hokuspokus" göra bildfilen så lätt som möjligt, bla. tas Exif bort. Spara för webb gör ingenting med bilden för att att få den att se bättre ut.
För att bilden skall se optimal ut på webben bör den konverteras till SRGB om den inte har den färgrymden från början.
jag tror spara för webb automatiskt gör denna konvertering om bildens färgrymd är tex. ARGB.
Lägg gärna upp ett par bilder (samma motiv) här för att testa. Att färgrymden blir olika har vi haft en annan tråd som visar.