Available light
Jag använder nästan aldrig blixt, vilket kanske framgår i min tråd om teknik för skärpa. Jag tycker helt enkelt inte om typiska blixtbilder, och därför undviker jag att ta såna själv. Men ibland kan man ha nytta av blixten, och då tänker jag särskilt på när ljuset är helt omöjligt, när kontrasten är så stor att man annars bara skulle få svart och vitt.
Kubanska hus är mörka, ofta fönsterlösa, och det enda ljusinsläppet är dörren. Strax innanför dörren är det tvärmörkt, och när man som här tar en bild i riktning mot dörren som är öppen, med bländande sol utanför, ja då slår faktiskt också jag på blixten.
W. Eugene Smith lär ha svarat på frågan om han alltid använder befintligt/tillgängligt ljus (available light) för sina bilder, att jovisst, det gör han, solen, fönster, lampor, blixt; vad som finns att tillgå. Ibland behövs blixten för att man ska få en bild.

Trots att jag har en kamera med enorma isoegenskaper älskar jag att arbeta med blixtar och på så sätt få en kreativ ljussättning, både ute och inne. Nikon är i dag ledande vad det gäller trådlös styrning av blixtar och när man väl lärt sig detta, ger det en helt annan dimension i fotoarbetet.
Jag hatar däremot det platta ljus en inbyggd blixt ger. Möjligtvis kan den användas som upplättningsblixt. Jag har till och med börjat fjärrstyra blixtar med kompaktkameran. Det blir ingen TTL (Through The Lens), utan helt manuell inställning av blixtarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Och jovisst, det handlar om upplättningsblixt. Därför har jag inte heller använt hela blixtstyrkan i min bild, just för att inte helt och hållet få det "platta" ljuset. Många kameror ger möjligheten att ändra blixtstyrkan.

#2 oj, nice :) , f-n va kul det måste vara att fota bikini modeller..