Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 1386 ggr
Robert
0

Porträtt rätt och slätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inget speciellt, beauty dish ovanför modell, softbox nedanför, och tre ljuskällor i bakgrunden varav två i riktning mot kameran och modell.

Leakim72
0

beauty dish, vad är det ?

mvh mikael

Inkanyezi
0

Beauty dish är oftast inte alls en "disk", som man kanske kunde föreställa sig när man hör namnet, utan vanligen en djup reflektor, där man har skärmat den starka ljusfläck som finns i mitten av den strålkastarliknande reflektorn för att inte få en "hot spot" som ger skuggbilder i rynkor och under ögonbryn, näsa och haka. Det finns mer eller mindre utvecklade varianter på temat.  Om du tittar på reflexerna i ögonen här, så ser du att det finns en mörk fläck nära mitten i den övre reflexen.

Förr, innan studioblixtar blev billiga och tillbehören fanns att köpa, var det vanligt att man tog en "byggsol" till beauty dish. Om man ville få jämnare skuggbild spände man upp en rund bit plåt eller mjölkglas i mitten med ståltråd för att skärma själva lampan. Att man inte helt enkelt spände vitt tyg över hela reflektorn hänger ihop med värmen som utvecklas från en fotolampa. Numera är det enklare att spänna en bit vit spinnakerväv över reflektorn, och det är kanske vanligare att man helt enkelt använder en softbox. Skillnaden mellan softboxen och beauty dish ligger i skuggbilden som man får med den runda formen på lampan om man sätter den mycket nära objektivet, lite påminnande om en ringblixt, särskilt när skärmen i mitten inte släpper igenom ljus, och reflektorn är mycket nära kameran. Den effekten förlorar man delvis när man har den långt ifrån kameran.

Om man vill prova själv så finns en beskrivning här hur man gör en utan att lägga ut en mindre förmögenhet. Den går att sätta direkt på en blixt som man har på kameran, för att få precis den effekt som man strävar efter med beauty dish.

Det är en fråga om fotografisk stil; man ville ha en jämn belysning i stort sett rakt framifrån för att ta "beauty", och man upptäckte att den cirkelformade ljuskällan accentuerade konturen genom att ljuset avtog när en del av ljuscirkeln var skuggad vid kinder och haka.

Leakim72
0

tack, bra förklaring. själv tar jag inga porträtt (förutom på mina barn, med mycket exprimenterande och tjostande, haha ) men tycker att det finns en djungel med fackutryck. kanske skulle någon starta en tråd med översättning av diverse fotouttryck till "vanlig"svenska. det skulle i alla fall jag tycka vore kul. Även översättning från den "gamla" fotofilmstiden då man i alla fall vad jag har upplevt hade andra termer. det hade varit inspirerande.

mvh mikael

Inkanyezi
0

En variant på temat med ljus rakt framifrån som jag har sett är att när man tar utomhus i motljus och låter modellens huvud skugga solen, att ha en slits i en reflektor där man sticker igenom kamerans objektiv. Det ger en liknande effekt tillsammans med "gloria" kring håret genom belysningen bakifrån. Foto har alltid varit ett område där det har experimenterats mycket med modifiering av ljuset och apparaterna.

pyrst
0

Snyggt blev det!