Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 309 ggr
bosse
0

Uteservering i Umm Durman.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag beslöt vi att vi skulle äta färsk fisk från Nilen på en uterestaurang i Umm Durman. Dom flesta av borden var jordfasta och en del satt även på borden. Andra använde pallar som bord. Jag ska inte berätta hur köket såg ut, men det var max 10m2 med stampat jordgolv. Det blåste ganska kraftigt, så fisken blandades ut med mineraler bokstavligen. Jag har aldrig varit i ett land med så mycket sand i luften. Dom asfalterade gatorna har ca 20 cm sand på sidorna, så det är bara i mitten man ser asfalt.

bosse
0

I köket fanns det en jättegryta, där fisken friterades, sen fanns det ett disk där den mjölades och en liten disk där den lindades in i papper vid avhämtning. Ägaren, kockar och kunder trängdes där inne.

bosse
0

Man hämtar själv ut fiskarna på en bricka. Jag hade börjat äta innan jag fotade, som ni ser. 

Jag använder "Jobb kameran" en Sony 600. Jag saknar min egen kamera. det blir inga "bilder i flykten" längre. Den är för långsam.

bosse
0

Som ni ser försvann både fiskar, lök och bröd, dessutom nästan all "hot sauce" och den är hot! Det brinner i hårbotten och ryker ur öronen.

Detta är min driver Musa (Moses). Jag bjuder honom på mat varje dag, för hans lön skulle vara slut efter 10 dar annars, alt. är att han sitter i bilen och väntar. Det är inte min stil att behandla människor så. Hans enda misstag är att han valde fattiga föräldrar i ett fattigt land.

Trevlig helg!

bosse

bosse
0

Hela veckan har jag ätit "lokalt", ett par dar med "the workers". En dag hade jag ingen kamera och nästa dag så fick jag fel på minneskortet och alla foton försvann. I går blev vi inbjudna av en äldre man och vi åt alla ur samma fat med hjälpa av bröd.

bosse
0

Ett dåligt foto på mej, när jag rensar tallrikarna. En tallrik innehåller något sött, som är bra för matsmältningen, men jag klarar inte av smaken tyvärr.

bosse
0

Idag åt vi för andra gången på dethär stället. Där är brödet redan blandat med bl.a. ägg och annat. Troligen mycket mineraler för det knastrar ofta mellan tänderna. Jag passerade den "siten" där jag käkat med jobbarna och den gamle mannen bjöd mej dela hans frukost, men det var massor av flugor på brödet, så jag tackade nej. Han har dessutom flera hundar och det är lortar överallt.

bosse
0

Här sitter Musa och väntar på att få hugga in igen.

bosse
0

Och här är matgluggen helt öppen.

Det påminner mej om tiden i Yemen i början på 80-talet. Efter 2 dar hade jag kommit över alla betänkligheter och delade maten med alla dom andra. Och nu vet jag att min mage har anpassat sig till maten här. När jag var hemma över jul, så blev jag magsjuk efter 2 dar. Jag åt risgrynsgröt som jag älskar. För lite mineraler antar jag.

bjorsa
0

Kul och intressant att läsa och se dina bilder Bosse tittar och läser dom alltid med behållning.

mvh/bjorsa

Tom
0

Hmm, jag kan inte påstå att allt på dina bilder såg så aptitligt ut. Men utseendet är kanske inte allt. Kul i alla fall att få se dina måltider.

Tom

bosse
0

Jag har senare besökt restaurangen ett par gånger till. Senast satt en kvinna och samlade ihop rester efter alla gäster. Hon tog hand om allt bröd och fiskrester. Ibland försökte några hungriga grabbar stjäla lite smulor från henne, men hon schasade iväg dom och fick även hjälp av restaurangägaren. När man ständigt konfronteras med denna fattigdom och hunger, så blir man blind till slut, men just då stannade jag iaf upp några ögonblick och undrade hur det skulle vara, att verkligen vara i deras situation. Jag fann inget svar, för jag vet att jag måste vara där i verkligheten för att kunna förstå eller inse. En lärdom från sommarens krig.

Finns det någon av er, som skulle kunna tänka sig att äta smulorna från den rike mannesn bord?

Stanna upp en stund i all er välfärd och skänk en tanke till alla hungrande runt om i världen.

bosse

Lotta_A
0

Kul och interessant :)

Howzer
0

Spännande och lärorikt som vanligt Bosse!

junglebum
0

Måste bara visa mitt "favo hak" i Mombasa. Det är en lokal resturang ditt alla fiskare går o äter. Maten är fantastisk, men resturangen är som sagt spartansk. En stor lunch kostar 6kr men då ingår bröd. Då får man ris kokat med get o div kryddor. Riktigt smarrigt faktiskt.

//Oskar

junglebum
0

En bild från köket också.

bosse
0

Ser ganska rent ut iaf i köket.

För ett par dar sen såg jag denna grill ute på gatan. Den är fylld med sand och kol i mitten, sen är det små stenar på kolen. Fördelen var att köttet inte blev bränt. Borde funka på en bastuugn med stenar eller????

bosse
0

Mina kompisar, när jag äter ute på site.

bosse
0

Ett annat gäng jag brukar dela måltid med. Man rengör dom övriga fingrarna med tummen och sen slickar man av tummen. Jag har inte kommit så långt i min utveckling önnu, men det kommer väl med tillräcklig träning. Och det är inga långa matpauser, utan när man stiger upp slickar man fortfarande på tummen och sen tvättar man händerna och sköljer munnen. Apropå händer, så har dom ett grepp som känns och mina händer går inte av för hackor. I min ungdom drog jag "långfinger" en gång och den andre killens finger fick 8 sprickor, sen har jag aldrig dragit "långfinger".