Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 4794 ggr
Azzar
0

Lisbeth Palme, vers. 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en andra version, har slagit fram en bild från annat negativ, tog alla 6 exponeringarna med motordriven Nikon. Samma film:-) Tri-X

Geronim0
0

Upprepar det jag skrev i din första Lisbeth Palme tråd, lite finkornigare här dock. beror finkornigheten på varsammare brusreducering så har du lyckats även med den biten.

Azzar
0

#1 TackGlad

Jag skall också upprepa mig, jag använder en nylonstrumpa (strumpbyxa) under förstoringsobjektivet, för att softa och slå sönder kornet, och ibland missar jag i tid, och för lat för att kopiera nytt, också en kostnadsfråga, dyrt med analogt materialRynkar på näsan

MVH
Assar

Geronim0
0

Strumpbyxa under förstoringsobjektivet!! FörvånadSkrikandes

Naturligtvis, svårare än så var det inte… Tänk om jag kommit på det trixet när jag fotade analogt på 80 - 90 talet, och stod där i mörkrummet med min Tri-X eller T-max pressad till 1600 ASA och i bland ännu mer.
Kornet var stundtals som golfbollar!

Azzar
0

Ja Tri-X 1600 ASA och Rodinal, snacka om kornGlad

Assar

Geronim0
0

Rodinal var bra om man pressade mer än vad som egentligen skulle funka, priset man betalade var korn stora som golfbollar.

Jag försökte i möjligaste mån hålla mig till D76, finare korn men man tappade en del svärta över 800 ASA. Som att välja mellan pest och kolera…

(I-landsproblem? "Vilken framkallare skall jag välja för att pressa min Tri-X?")

Obestämd

Azzar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja tänk vilka problem vi har/haft. Jag har köpt en Nikon Nikkor AF-S 70 - 200mm f/2,8 IF-ED VR.

Mitt problem, den är så tung, 1470 gramFörvånadFlört

//Assar

Geronim0
0

Grattis till en synnerligen vass glugg! Jag har hört en del klaga på kantskärpan på fullformatssensorer.
Själv har jag inga problem med mitt ex. mer än att man i vissa situationer kan ana viss mjukhet ut mot kanterna, men inget som stör.  Fantastisk glugg redan på full öppning!

Azzar
0

Jag har mindre problem med kanterna, jag kör inte FX utan DX med D300.  Jag har inte råd just nu med FX, sedan börjar åldern göra sig påmind, är inte ute och "jagar" lika mycket som förr. Jag sålde min 180mm f/2,8 till förmån för 70-200. Men jag tyckte 180-gluggen också var fin!

Vad gäller nylonstrumpan så klipper jag ut en bit (enkelt tyg) spänner det över en liten ram, och rör den under hela tiden jag softar bilden, ja tiden går ej att på förhand bestämma, så det kan förbrukas en del papper innan jag blir nöjd. Om jag har ork!

Kanske ämnen som inte tillhör tråden, jag vet inteFlört

//Assar

Geronim0
0

He he he… Jo lite OT har vi kommit… Man får lov till det klockan 01.17

MartinO
0

Grattis till objektivet. På dx är den outstanding och brukar oftast sitta på min D2x. På D3:an tenderar den till att vinjettera och ge lite kantoskärpa.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Azzar
0

TackGlad

Tidigare hade jag AF180 f/2,8 jag har haft flera versioner av 180:an, även under analoga tiden tycker den var bra. Nu är den såld, tycker det är bekvämt med zomar, och idag har dessa rätt hög kvalitet, inte så mycket CA som tidigare etc.

Just den här bilden tagen med en 180mm.

Mvh

Assar