Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 847 ggr
NikkieNikon
0

Bröllopsfoto i midsommar

Ett par här i närheten har bokat in mig för en bröllopsfotografering på midsommardagen.

Det är visserligen en ganska lång tid kvar, men jag är så otroligt mycket nybörjare på området så jag tänkte bröja förbereda smått och tänka lite redan nu (dessutom längtar jag som satan, hihi).

Ni med erfarenheter - vad är det viktigaste man måste tänka på?

Hur viktigt är det att kamerans slutare är tyst vid fotografering inne i kyrkan? (D300's slutare låter endel har jag märkt).
Till sist, vilken typ av optik bör man ha med sig? Har själv inte så mångsidig sådan (AF 50/1.8D + Af 85/1.8D).

Inkanyezi
0

De enda kameror som finns idag med tyst slutare är kompaktkameror, och en sån är knappast aktuell. Slutarljudet är en avsiktlig finess, som exempelvis Lumix G1 har utan möjlighet att stänga av, trots att den helt saknar såväl mekanisk slutare som spegel. Ljudet finns där för någon japansk lag som säger att det måste höras när man tar en bild.

Så bekymra dig inte om ljudet. Alla kameror låter.

Om du bara har 50 och 85 är min gissning att du kan klara dig med 50, men det jag i så fall skulle sakna vore ett vidvinkligare objektiv.När man inte har zoom, förr hade vi inte det, då får man ta till fötterna för att få rätt utsnitt. Gå nära för närbilderna och backa för gruppbilderna. Men inne i kyrkan, för interiörbilder, vill man gärna ha någonting vidvinkligt.

Rekognoscera gärna i kyrkan i god tid innan och se vilka vinklar du kan välja. Enbensstativ eller annat hjälpmedel (bönpåse) kan vara bra, men testa ljuset i kyrkan genom att ta provbilder för att se vilka slutartider du kan använda. Jag gissar att det kan vara bäst om man inte behöver mer ISO än 800, med högre brukar färgerna bli mattare med lägre dynamik och man får mer brus.