Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 847 ggr
NikkieNikon
0

Bröllopsfoto i midsommar

Ett par här i närheten har bokat in mig för en bröllopsfotografering på midsommardagen.

Det är visserligen en ganska lång tid kvar, men jag är så otroligt mycket nybörjare på området så jag tänkte bröja förbereda smått och tänka lite redan nu (dessutom längtar jag som satan, hihi).

Ni med erfarenheter - vad är det viktigaste man måste tänka på?

Hur viktigt är det att kamerans slutare är tyst vid fotografering inne i kyrkan? (D300's slutare låter endel har jag märkt).
Till sist, vilken typ av optik bör man ha med sig? Har själv inte så mångsidig sådan (AF 50/1.8D + Af 85/1.8D).

Inkanyezi
0

De enda kameror som finns idag med tyst slutare är kompaktkameror, och en sån är knappast aktuell. Slutarljudet är en avsiktlig finess, som exempelvis Lumix G1 har utan möjlighet att stänga av, trots att den helt saknar såväl mekanisk slutare som spegel. Ljudet finns där för någon japansk lag som säger att det måste höras när man tar en bild.

Så bekymra dig inte om ljudet. Alla kameror låter.

Om du bara har 50 och 85 är min gissning att du kan klara dig med 50, men det jag i så fall skulle sakna vore ett vidvinkligare objektiv.När man inte har zoom, förr hade vi inte det, då får man ta till fötterna för att få rätt utsnitt. Gå nära för närbilderna och backa för gruppbilderna. Men inne i kyrkan, för interiörbilder, vill man gärna ha någonting vidvinkligt.

Rekognoscera gärna i kyrkan i god tid innan och se vilka vinklar du kan välja. Enbensstativ eller annat hjälpmedel (bönpåse) kan vara bra, men testa ljuset i kyrkan genom att ta provbilder för att se vilka slutartider du kan använda. Jag gissar att det kan vara bäst om man inte behöver mer ISO än 800, med högre brukar färgerna bli mattare med lägre dynamik och man får mer brus.

Och öva på att ta i liknande förhållanden och liknande motiv innan, så att du får in snitsen ordentligt innan det är skarpt läge, för tillfället kommer inte igen.

pellepiano
0

Kan också rekommendera www.fotosidan.se som har en hel avdelning bara för bröllopsfoto

Lakrits
0

Tycker föregående har täckt in det riktigt bra, just ljuset kan vara lite knepigt med stora fönster och skarpt solljus som lyser upp viss delar medans andra delar kan vara väldigt mörka. Så håll koll på ljuset samt hur solen rör vid tidpunkten då du skall fota.

Vidvinkel kan absolut vara en bra idé för att få med lite av omgivningen, speciellt om det är en normal lansortskyrka då brukar första raden stå förhållandevis nära altaret.

/Mattias

Robert
0

Slutaren brukar inte vara några problem. Se till att ha ljusstarka objektiv med dig. En vidvinkel och ett tele på helst två olika kameror. Har du två kameror så hinner du med mer foton och du skramlar mindre i kyrkan. Jag kör med 24-70mm f/2,8 och 70-200mm f/2,8 på två stycken 5D.

Men häng gärna med den 23 april i Stockholm i en kyrka nära Östermalmstorg. Där får du bra övning innan bröllopet och jag går igenom vad du bör tänka på samt hur du använder blixt. Ta kontakt med mig för mer information.

hälsningar

Robert

NikkieNikon
0

Tack så jättemycket till alla, har suttit och läst igenom det ni har skrivit flera gånger om nu och kommit fram till att jag nog måste införskaffa mig ett vidvinkel, haha!

Skämt åsido så var det var riktigt skönt att få veta att slutaren inte är något problem, det är faktiskt någonting jag har grumlat över sedan jag tog första bilden med kameran.

Jag ska träffa paret ett par dagar innan och diskutera vilka typer av bilder de vill ha, då ska vi ta en titt inne i kyrkan samtidigt.

#4 "Dessvärre" har jag bara en kamera, men förrhoppningsvis kan jag få låna en väns den dagen. Tack för tipset, det var inget jag tänkte på innan!

En sista fråga, vad är lämplig klädsel i kyrkan?

Inkanyezi
0

Eftersom du ska jobba behöver du ha kläder som du trivs i, men du bör vara propert klädd. Tala med brudparet och dina föräldrar om det så kommer du nog på vilken klädsel som är lämplig. Lågskor med gummisula så att du kan röra dig tyst och smidigt utan att halka eller snubbla och så att du står stadigt.