Nyårsbilder 2005/2006
Gott nytt år du med! Har du redan börjat med champagnen?
Vänliga hälsningar
Niklas

Gott nytt ,
Snyggt stilleben Robert ser riktigt frestande ut .
mvh/bjorsa

Ojoj villken otroligt lyckad kväll det blev igår. Ungarna lyckades hålla sig vakna, så vid halv 12 gick vi ned till stora kyrkan och såg jätte-fyrverkerier. Tog några foton på förspelet, men missade det stora eftersom jag då hade en liten tjej på axlarna, en Lapin kulta i ena handen och en cigarette i den andra. Hann aldrig göra mig av med allting för att ta upp kameran innan det var slut. God mat fick vi också, vi gjorde kött, potatis-kroketter och en jättegod sås. 12 slaget firade vi med en stor flaska cider som vi då tog med oss till kyrkan. Det var en massa folk överallt och alla var glada och trevliga. Det är nog första gången jag upplever en sådan här kväll. :)
Första gången jag tar foton på fyrverkerier. Jag ändrade hela tiden på slutartiden för att försöka få någonting som blev lagom bra. Eftersom jag inte hade något stativ så var det här de bästa bilderna jag kunde ta. Men trots den dåliga kvaliten så är jag rätt nöjd. :)
Vänliga 2006 hälsningar
- Jim Johansson

Jim, en del utav bilderna blir som blomsterbuketter, väldigt fint.
Hälsningar
Robert

Instämmer med robert som buketter nr 6 får mig att tänka på fiskmåsar m-bird kanske nåt för bokstaven m :-) banne mig första gången jag ser en bokstav :-)
mvh/bjorsa
När man ser era bilder här ovan blir man otroligt inspirerad och vill prova på själv å fota. Tack Robert och Jim!
Roberts skumpa-stilleben är väldigt bra tycker jag!
Jag gillar Jims fyrverkerier, skarpa och suddiga samtidigt på något vis… Påminner mig lite om då jag fotade jaktflygplan som startade med efterbrännkammare. Lååång slutartid gav ganska kul foton.

Wiie, vilka fina bilder ni tog!
Jag fick inte tag på en enda raket!
Tror jag iaf :P
Har inte laddat in bilderna än, men
kan visa dom när jag har laddat in
dom, om det blev några bra alltså :P

Lägg upp dom även om du inte tycker de är bra. Det är ju kännslan i bilden som räknas, inte kvaliten. :)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#17, snyggt, lite cadid-camera look i bilden. Det gav mig en idé att smygfota nu när jag är inne i stan idag. Vi ska gå på fotografiska muséet här i Helsingfors, och då kanske man kan få bra smygfotobilder.
Hälsningar
Robert

#23, det ser helt okej ut. Vad är det för vita bollar i bild? Är det snö som faller?
Jag kom på att det blir bäst om man står en bit ifrån ett fyrverkeri, på så sätt slipper man säkert de utfrätta detaljerna i bild.
Hälsningar
Robert

Juste, tomtebloss foto måste man ju prova. Går ju göra allt möjligt kul med det.
Robert

Robert. Det låter kul. Kom på att man kanske även kunde använda sig utav tomtebloss till att förbereda inställningar i kameran till fyrverkerierna? Det är ju en stor likhet på dem iaf. Skillnaden är väl bara avståndet du fotograferar ifrån.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

älskar_hästar, det blev rätt mörka bilder med få detaljer.
En bra övning skulle vara om du sätter kameran på ett stativ, använder en längre slutartid på 1-4 sekunder och drar igång med en självutlösare. Väl framför kameran har du ett påtänt tomtebloss. Med tomteblosset så kan du rita olika figurer i luften, en häst eller en anka - ja vad som helst.
Lycka till!
Robert

Tack Robert för tipsen :D Har alltid undrat hur man får så coola bilder på tomtebloss :D