Objektivhjälp
I dagens läge fotograferar jag med ett Sony 75-300/3.5-5.6 (detta) telezoom, en trogen kompis som levererat ett antal snygga bilder.
Nu så vill jag dock köpa ett bättre tele som kan levera lite högre kvalité än det jag har. Det jag inte varit så nöjd med mitt tidigare objektiv är att det väldigt lätt skapats kromatisk aberration, och jag tycker att AF är ngt slö.
Det naturliga valet hade kanske varit att satsa på Tamrons eller Sigmas 70-200/2.8, men pga. en handskada så är jag ganska svag i mina händer och jag tycker att det objektivet helt enkelt väger för mycket för mig. Jag är inte heller något större fan av att springa runt med stativ…
Tanken var därför att hitta ett liknande objektiv som är bättre byggt, men då hoppade priserna iväg uppåt 10000 helt plötsligt och så mycket pengar vill jag inte lägga ut. Helt klart en nackdel med att ha Sony :(
Men nu har jag hittat ett s.k. "superzoom", ett Tamron med zoomomfång på hela 18-250 och bländare 3.5-6.3 och undrar helt enkelt om någon här har erfarenhet av detta objektiv (eller liknande)! Det verkar ju egentligen som att det är ett allt-i-ettobjektiv, så jag är lite rädd för att de extra tusen man får betala bara är för ett större zoomomfång. Dock är ju fler linselemet än i mitt andra objektiv så det borde ju ge bättre kvalité? Det är också väldigt lätt vilket är ett stort plus. Vill gärna ha många åsikter och gärna förslag på andra objektiv :)
Nu blev jag riktigt förvånad, herregud vilket dåligt utbud det var på objektiv till Sony.
Tamrons 18-250 har fått lite halvdana recensioner, det har ganska dålig skärpa på större delen av omfånget och är ljussvagt.
Något som kanske skulle kunna passa dig är Sigmas 70-300/4-5.6 AF OS DG, är inte så ljusstarkt men har då istället bildstabilisering så du kan ha några stegs kortare slutartid.

#1 Jag vet, riktigt irriterande -.- Så fort jag vill köpa nytt objektiv känns det som att jag vill byta system, men jag tror inte jag kommer kunna få tillräckligt mycket för mina grejer för att det ska bli värt :(
Tack annars för förslaget :) Dock så har mitt kamerahus redan inbyggd bildstabilisering så jag vet inte om det känns värt att betala extra för. Det har visserligen fått ett par bra recensioner så jag kan ha det i åtanke, men jag vet inte om det kommer vara någon märkbar skillnad mot det jag har nu…
#2 Stabilisering i huset har inte riktigt samma effekt som optisk stabilisering
Nikon hade skrivit en riktigt bra artikel om detta på sin hemsida, måste bara hitta artikeln.

#3 Okej, jag har inte jättebra koll. Vore kul om du kunde hitta artikeln :)
Finns ju även en äldre variant på den Sigman 70-300 APO som verkade rätt ok om man är villig att kolla begagnat. Den vägde 750g så den är lite tygre än nuvarande. Fanns några resensioner nedan så kan ge en hint om den men jag har inte testat det själv. Kör bara på mitt 70-210 även om den har lite problem med CA och skulle behöva en fokusbegränsnings knapp.
/Mattias