Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 3909 ggr
Robert
0

Konferens på jobbet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår chef Emma höll i dagens heldagskonferensen. Det var många nya intryck att ta till sig. Det var ett späckat program och vi hann inte med någon lunch. Jag måste säga att vi hade en fantastisk dag och tiden bara rann iväg även om programmet var fullspäckad.

Hälsningar

Robert Hammar

Robert
0

Här är chefen vänd ut mot fönstret och beklagar sig över vädret.

emmaa
0

Jag kan tänka mig att de manliga deltagarna på konferensen inte lyssnade så mycket på vad hon sa utan var upptagna med annat Flört

Men varför ett sånt där ritblock som man har i skolan tillsammans med en halvnaken tjej och en ros, jag förstår inte riktigt Fundersam Om hon skulle föreställa en chef tror jag det finns andra sätt att illustrera det på, det var inte det jag trodde hon var iallafall. Jag skulle nog tippa på att hon var lärarens hemliga älskarinna eller något i den stilen Skrattande

Jättefint med den mörka vinjetten (Är det ljuset eller har du lagt dit den i efterhand?)

/Emma

emmaa
0

Oj det kom en bild till, min kommentar var till bild #0 :)

Robert
0

Vi skulle snacka om min lön på chefen Emmas rum…

Robert
0

#2, i första bilden så är det ljus från ett fönster till höger som gör vinjetten. Det blev lite idétorka om vad jag skulle skriva till bilden. Men nu är temat ros, en ros. Jag ska plocka ut 6 bra bilder som jag ska skicka till min skola i NY. Nu vet jag inte om det blir några av de jag har laddat upp här.

Hälsningar

Robert

emmaa
0

#5 Vilken skitsnygg bild!

Cevir
0

Fina bilder!

/ Sara & Casper

CarlS
0

Hon är verkligen vacker, Emma! Gillade "paus" bäst.

//CarlS

MiaMaria
0

Toppen vackra bilder! Paus är klart snyggast!

Anne
0

#5 tyckte jag om, de andra kändes ganska långsökta, och ursäkta, lite porrtidningsvarning. (Fast med kläder på, då.)

(Ska på konferens i helgen, men gissningsvis inte riktigt så..)

jojjehanna
0

Gillade också paus bäst men tyckte att bild #0 inte höll så hög kvalitet som man är van att se på dina bilder.

Robert
0

Pausbilden känns inte tillräckligt sexig för det jag har haft i åtanke. Den faller framför Glamourtröskeln.

Robert

emmaa
0

#12 För mig är det den som utstrålar mest glamour! Räcka ut tungan

Martin
0

Intressanta bilder Robert, lite ovanliga för att komma från dig.

Liksom någon nyss skrev, så finner jag #0 i sämre kvalitet än vad jag vant mig vid från din sida. Hittar inte skärpan / något som drar ögonen till sig. Är den för mörk? Jag funderar, men vet inte riktigt vad det är jag inte hittar. När jag nu tittat på den flera gånger, och funderat sedan jag såg den först för drygt en timme sedan, så tror jag att tanken med bilden är att ha texten i fokus (eller att det hade tilltalat mig), dock så tar något diffust (tjejen) ögonen från texten.

#1 Såja, nu känner jag igen dig igen (eller i vart fall kvaliteten på dina bilder). Bra kvalité, bilden tilltalar mig (inte bara motivet). Kanske för mycket fönster med i bilden? Kanske skulle tagit bort "rutnätet"? Jag vet inte, gillar dock att bilden är lite annorlunda med en halvnaken tjej, men som inte fyller upp hela bilden i någon vulgär close-up.

#5 En underbar bild, om jag skulle ha en bild från eller i samband med ett bröllop på min fru lättklädd (de skulle jag nog inte ha i något album eller så), men då skulle jag absolut vilja ha en bild i denna stilen. I like a lot!

Du tycker inte #5 är tillräckligt sexig? Jag tycker bara att #1 är sexig, första tilltalar mig inte alls på det sättet, och inte heller #4 (som får mina tankar att gå till tyska prostituerade i något skyltfönster snarare än lönediskussion med chefen eller erotiska/sexuell ton.

Vad är tanken med dina bilder / din uppgift? Skulle vara kul att veta. Hoppas också att du tar kritiken på rätt sätt, och det tror jag att du gör. Jag har ju vant mig vid att du levererar toppklass hela tiden och här ser jag inte riktigt mönstret / kvalitetén i mer än en, möjligen två bilder.

mvh Martin

Daddyd
0

Bra att du varierar stilar! Tycker om dessa bilder eftersom de signalera att du inte vill stå på samma ställe, precis som ett grymt rockband. Ibland så funkar det och ibland inte, så det är rätt att lägga ut på olika forum för att höra vad folk tycker.

Löneförhandlingsbilden är mysig att titta på, mystik :) Bra!

Första bilden är inget bra, proportionerna och kroppshållning strålar sjukdom :( Ja vad hände med den rakbladsvassa skärpan :)

Svartvitabilden är ok men ser för arrangerad ut, stel..

Robert
0

När man arbetar med ljus/skuggor och väljer en position där man fotograferar mot ljuset för att få vissa bitar i bild att hamna i total mörker eller i oskäpra så lämnar man mycket över åt betraktaren till bilden.

Alla de modeller jag har arbetet med här i Finland har varit väldigt noga med att inte visa upp nakenhet eller några vitala delar. Exempelvis när jag har fotograferat modeller i underkläder så använder dom naturfärgade trosor under seigenomtrosor. 

Inför en fotosession går jag alltid igenom vilka bilder jag vill ta och visar upp tidningsurklipp eller har skisser presenterade på papper. Nu när jag har tagit flera bilder så kan jag även visa upp tidigare bilder som jag har tagit. Innan fotograferingen så sätter vi också gränser så vi är båda tydliga med det vi gör, så att undvika missförstånd. Min känsla är att alla modeller litar på det jag gör och vi har en bra kontakt med varandra under fotograferingen.

Jag är väldigt mån om att mina modeller ska se bra ut i de bilder jag tar, jag vill undvika rynkor, hår som ligger fel och kroppsdelar som tar sig en dålig propostition till kameran. Ni som har varit med på kursen i studiofotografering i december 2006 vet säkert vad jag skriver om. Om jag vill hjälpa till att flytta på hår eller hjälpa till med en posering så frågar jag alltid om det är okej om jag rör vid dom, ingen har motsatt sig att jag rör vid dom för de själva är måna om att bli bra på fotot.

Igår var Emma inte mer eller mindre avklädd än de övriga modeller jag har fotograferat för min boudoir portfölj. Det som skiljer sig i denna fotosession är att jag stod på skuggsidan och fotograferade mot tidigare på den sidan som ljuset faller ifrån.

Som jag skrev i inledningen så lämnas mycket åt betraktarens fantasi när de själva får fylla i det som saknas i bild, där det är svart eller delar i bild som saknar skärpa. Som du säkert förstår så blir det rätt intressant för mig att läsa alla de kommentarer som postas på mina bilder, och jag tror att kommentarerna hade inte varit densamma om jag hade fotograferat på samma sida som ljuset kom ifrån. Läs exempelvis hur medlemmar på glamour.ifokus uppfattar mina bilder, och ha nu i åtanke att betraktaren utav bilderna måste fylla i med sin egen fantasi där det är svart.

Det jag skrivit här ovan är helt och hållet utifrån den bakgrund och tidigare erfarenheter som jag är uppväxt med. Du kanske inte alls delar mina tankar med mig, men det överlämnar jag helt och hållet till dig, du tolkar budskapet med dina referensramar.

Hälsningar

Robert

Icecold Angel
0

Visst, visst, ibland kan naket vara "bra", förbättra en bild eller få något att tänka efter; men så som du skrivit tex "chefen vänder sig och beklagar sig om vädret" i sexiga underkläder - Hålla, är det här någonting tänkt för killar att runka till eller?

Har du gjort någonting liknande med sexiga grabbar? Hade de också stringtrosor på sig för att den inte ska synas att de är nakna?

Hanna--
0

Jag förstår inte vart du vill komma med din kombination av bilder och bildtexter.

Lorita
0

Var går gränsen? Får man visa mer utmanade bilder, hur långt får man gå? Om man är klädd så på jobbet, då kan man faktiskt bara ha ett yrke. Vad har du för innebörd i bilden eller ska dom bara flörta men betraktarens primitiva sidor, kvinna till salu?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Icecold Angel
0

#19 Möjligtvis om man har en maktgalen chef… Räcka ut tungan (uniform?)Hemlis fast å andra sidan var det ju en kvinna i det här fallet… Undra hur männen går klädda ^^,

Lorita
0

Ja, man kanske ska ta fram kameran och börja jobba, Robert ställer du upp som modell?

VARBERGARN
0

Mera bilder robert.Glad

VARBERGARN
0

#18 #19 ni får blunda       #21 JAG STÄLLER UPPGlad

VARBERGARN
0

Tänk om man hade en sån chefRäcka ut tungan

Lorita
0

#23 OK, tar du med dig egna stringkallingar eller ska jag hålla med det, gullet Kyss

VARBERGARN
0

hmm ja får se efter.Skrattande

Lorita
0

En sexig slips och en laptop, snyggt Skrattande jag hoppas du är ung och rätt svarvad också Flört

Anne
0

Det är nog inte bilderna i sig som i alla fall jag får lite obehagskänslor av, utan själva "storyn", och inramningen.

Lorita
0

#28 ja, det är hela konceptet

Daddyd
0

Kanske var menat humoristikst men lite i överkant för min smak.

Ok killar kan göras bra i underkläder också.

För Björn Borg på Sheration Hotell.

Robert
0

Storyn till bilderna var klantigt påhittat av mig, den dök upp i den miljö vi var i och fotograferade. Din fantasi hade troligtvis inte flödat såsom den gör om Emma var mer påklädd i bilderna och mindre skuggor. Jag ber om ursäkt om du har tagit illa vid dig.

Vidare tycker jag det känns löjligt med att försvara sina egna fantasier med motangrepp.

Hälsningar

Robert

emilia
0

numero 5 e riktigt snygg :O Me like it! ;D

Lakrits
0

"Alla de modeller jag har arbetet med här i Finland har varit väldigt noga med att inte visa upp nakenhet eller några vitala delar."  

Jag som tycker huvudet är en rätt vital del Flört

Hälsningar Mattias

bildochfoto
0

Inte för mig….jag har bara tur när jag tänker…

Lorita
0

#31 tack det gläder mig, hoppas du förstår varför jag reagerar och min rädsla i glamour att flickor ska missförstå vad som vad som krävs för en portfolio. Mycket starkt av dig och jag hoppas att din kvinnosyn är en annan än vad, försöken till skämt gav intryck av Flört

Icecold Angel
0

#30) Jag vet inte om det är för att det kanske är en man som tagit bilden, Men jag tänder Inte direkt på den utan tänker snarare "bög"

Ursäka mitt språk, och se nu till att misstolka mig rätt ^^,

#33) På de flesta ^^,

Martin
0

Jag tycker tråden har kommit från sitt fokus lite. Man får gärna kritisera bilder - det gjorde jag själv, och jag kan också förstå de som väljer att kritisera den tillhörande bildtexten (för den tyckte inte jag heller passade men valde att fokusera på fotona då vi är på en fotosida).

Dock så hade vi för ett tag sedan en tråd där det behandlas liteom hur man bör kritisera, och det bör ju vara konstruktiv kritik. Det är sådant som kan ge den som tagit en bild / skrivit en text något tillbaka.

Att "kasta paj" tycker jag inte hör hemma på forumet, och att inbjuda till att ta foton på killar i string för att rättvisa något man tycker är fel känns konstigt. För det första kanske den som slänger fram "moterbjudandet" får napp - och då är frågan om personen skulle ställa upp? För det måste ju vara svårt att kritisera en viss sorts bilder om man själv tar dem? Och att föreslå fler bilder på män (ja, varför inte - och Robban har ju faktiskt fotograferat män och lagt ut här, dock inte riktigt lika utmanande bilder) är ju inte heller rätt lösning om man nu tycker att bildtypen är olämplig.

För inte är det väl så att om man tycker att en person som misshandlar en annan gör fel, så misshandlar man den personen? Det är dags att lämna tand för tand och öga för öga, och komma med konstruktiv kritik.

För egen del kan jag också säga, att de gånger jag har tyckt något är fel, så har jag haft större framgång att ändra på det genom att berätta att 1) Jag tycker det är fel och 2) Vad jag tycker man kan göra för att det skall bli mer rätt.

mvh Martin

Lorita
0

#37 Jag är så nöjd med resultatet, nu fördes diskussionen om bilderna i två iFokus forum så bildkritiken får du läsa på glamour.

MiaMaria
0

Jag tycker du ska stå på dig Robert! Det är väldigt vackra och speciella bilder tycker jag. Du ska inte behöva stå och försvara dina fantasier som du själv skriver. Har följt tråden både här och på Glamour sidan och visst, alla får tycka vad dom vill men vart är den konstruktiv kritiken? Ni som enbart ger negativ kritik, försök själva ;-) Jag försöker så gott jag kan på båda sidor om kameran och än så länge har ingen bild kommit ens i närheten av vad Robert trollar fram.

Robert
0

Nu tittar jag i väldigt många modetidningar, Vouge, Elle mfl. Det är bra mycket mer naket där än vad jag har presenterat i de trådar jag har startat här och på glamour. Dessa tidningar ligger inte överst på någon hylla och de ligger inte heller gömda i några boxar som det står herrtidningar på. I UK så har man i många kvällstidningar på sid 3 ofta en tjej som är toppless. Nu läser jag inte Iltalehti (finsk kvällstidning) men jag har för mig att de har bilder på unga tjejer där med.

Klarar läsare till dessa tidningar av att titta på dessa bilder så klarar nog du av att titta på de bilder jag lägger ut här. Vill man se porr i mina bilder så är det din värdering du lägger in, inte min och många andras. 

Att sedan avsluta en kommentar om att det finns många snuskgubbar på nätet för att försöka framstå mig som en snuskgubbe är otroligt lågt och säger mer om personen än om mig. Att sedan börja radera inlägg som man själv har skrivit styrker hur snedvriden inställning personen har.

Hälsningar

Robert

Lorita
0

För mig var det inte frågan om porr, det var frågan om kvinnosyn, bildtext och bild. Jag har jobbat nästan hela mitt liv på mansdominerade kontor och på vissa arbetsplatser känns det som om kvinnan är ett lovligt byte. Jag klarar nakna bröst också, du har en jättefin bild (svartvit) på din hemsida, men bild text och bild då blev det fel.

Nu är diskussionen onödig (i alla fall mellan oss) jag tror du mycket väl förstod vad jag menade och kände. När det gäller sex så är jag annars väldigt öppen, men det är synd att man konserverar kvinnan som objekt. På många arbetsplatser är det ett väldigt stort problem, det kanske inte är så lätt att förstå om man inte varit inne i smeten.

Det gör mig mycket glad, att du förstod att vad det var jag reagerade på, inte bilderna utan samanhanget.

Som jag skrev så har jag målat av hur många nakna kroppar som helst, kroki heter det och är jätte kul och lärorikt, och absolut inget med porr att göra.

Men nog diskuterat vi vet varandra och du vet hur jag kände, det är jag så nöjd med.

Robert
0

#41, bra att du känner så.

För mig är det konstigt att du refererar till din konst utan att visa något exempel på vad du har gjort samtidigt som du förkastar det jag har gjort. Hoppas du tolkar mig rätt nu, jag upplever det som om du säger att det du gör är det rätta och det jag gör är fel.

Inget ont menat, skrivandes form är svårt.

Hälsningar

Robert

Lorita
0

Konst Generad kroki är snabba studier av nakna människor, någon/några minuter har man ofta på sig ibland upp till 10 minuter. Oftast är det kvinnor som jobbar som modeller, tyvärr för manenskropp är svårare att avbilda. Det är skisser man gör för att lära sig hur människan är uppbyggd, så konst vill jag inte kalla det. Jag gick ner i förrådet och tog den första jag hittade…

Men det är fortfarande inte nakna kroppar jag är emot utan kvinnosynen, men det vet du redan.

Robert
0

#43, härligt, bra med ett exempel. Du verkar veta iaf vad du pratar om när det gäller posering. Framgår inte riktigt i dina skisser hur du tolkar ljus/skuggor.

Hälsningar

Robert

Lorita
0

Om jag mins rätt så var det vridningen i bäckenet kontra axlar jag var inriktad på, tror det var två minuter och skiss.

Robert
0

ok, jag höll i min "penna" utan hjälpmedel (handhållet) tecknade med den i 1/125 sek, ljus/skuggor, posering och komponering var min inriktning ;)

Robert

Lorita
0

Ja, man måste ha ett mål med bilden.

Ibland så jobbar man i färg också, två, tre minuter vitsen är att det ska gå fort så man lär sig se. Bilderna är inget som är tänkt att visa, vissa sparar man dom flesta slänger man.

Icecold Angel
0

#47 Shit, du kunde måla du Skrattande

Lorita
0

#48 tack

Här är en tio minutare, man hinner ganska mycket på tio minuter, men tänk på stackars modellen som måste stå/ligga helt stilla i tio minuter, prova det ni.

Ida
0

#49 Vad duktig du är!

Linda
0

Tänk om man ändå hade talang för att måla så.