Digital fotografi
På bokmässan i Göteborg köpte jag två fotoböcker av
Scott Kelby del 1 0ch 2.
Väldigt bra böcker som jag verkligen kan rekommendera.
Dom är dessutom roliga att läsa.
Det är alltså läroböcker i digital fotografering.
Löp och köp !!!

Har kikat på dessa böcker, Dom ska önskas som julklapp, då min lilla plånbok sparar till kamerautrustning, inga böcker ;)
Det är väldigt bra böcker speciellt när man börjar med digitalfotografi. Bra skrivna och illustrerade.

Om man inte är säker på att boken är den man söker, Kan man kika in på Scandinavian Photo & smygläsa ett kapitel.

Har turen med att min pappa jobbar på förlaget (Pagina) som ger ut dessa böcker! Fick dem båda när de precis gavs ut, tom innan de hade börjat säljas om jag inte minns fel. Mycket roligt skrivna, har lärt mig att tänka på mycket och det finns många bra och väldigt enkla tips som kan göra stor skillnad när man fotar. På slutet av Oktober kommer den tredje boken ut, *hoppas jag får den också*. hihi =) Otroligt vad mycket man lär sig bara av o läsa
(men bäst är det om man samtidigt testar o experimenterar lite, så har jag lärt mig)
Mvh Sigrid
finns säkert som pdf på nätet nånstans :D
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Scott Kelby må vara en bra och pedagogisk fotograf, men hans torra humor som inledning till vart kapitel undanber jag mig.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#5 Säkert, men en annan känsla att verkligen läsa på papper, och vända på bladen och hålla i boken. Känner dock en snubbe som har läst kanske 4-5 "riktiga" böcker i hela sitt liv (45 år gammal) , förutom skolböcker då, han läser mycket på datorn. Så det är väl olika hur viktigt man tycker det är osv. Jag själv läser hela tiden och har testat att läsa diverse grejer som pdf men tycker det är så tråkigt att bläddra med en mus.. 
Sen är det ju bättre för miljön att folk läser böcker på datorn, i framtiden kommer säkert flera författare/förlag börja ge ut sina böcker på internet, om jag inte har helt fel så har jag hört att det redan finns någon som har gjort det. Men det kan man ju diskutera i evigheter så åter till ämnet :D
#6 Jag tycker det är bra och blir roligare att läsa, men smaken är olika 
Mvh Sigrid

#7 Papper skall det vara. Trevligare med en bok på nattduksbordet än en laptop.
En välfylld bokhylla i hemmet lockar alltid gästerna till intressanta diskussioner.
Förr i världen hängde gamla uttjänta telefonkataloger på dass. Det var återvinning det. Hur torkar man sig med eniro.se????
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Den 31 oktober kommer del 3 av Digital fotografi (Scott Kelby) ut på marknaden. Pris 228 kr hos Adlibris. ISBN13: 9789163609541

#8 Hahah, kan nog bli lite svårt ;)
Mvh Sigrid
Jag har båda dessa böcker och tycker det är trevlig läsning som också är informativ. Andra läroböcker är ofta tris läsning även om dom är bra ur faktasynpunkt. Scott Kelbys böcker är mer personliga vilket gör dom både lättlästa och lätt förståliga. Utmärkta nybörjarböcker. Om humorn är torr, kan jag i och för sig stå ut med
Att läsa böcker via datorn kommer jag aldrig att göra. Att vända sidor i en bok kan ingen dator i världen ersätta. Och som Martin säger, svårt att ta med sig i sängen!
Jag tycker nog att humorn är OK lättar upp böckerna vilket gör dom trevlig att läsa.
Men smaken som baken är ju som bekant delad
.
Skall köpa den nya boken del 3 så snart den kommer !
Mvh
Christer

Någon som har sett/läst Konsten att ta vinnande bilder? Skriven av Göran Segeholm. Också från Pagina förlag. Faktiskt min pappa som i princip har gjort boken med Göran =) Det är också en rätt bra bok faktiskt. Dock kanske lite mer för nybörjare, men det får man avgöra själv och jag tror att den kan vara intressant att läsa även fast man har fotat längre osv.
Mvh Sigrid
Jag har läst "Konsten att ta vinnande bilder". Tycker det är en bra bok som lär ut ett bra sätt att tänka i bilder. Just att läsa några bra böcker med lite olika inriktning tycker jag är mycket bättre än att köpa hutlöst dyra kurser från privata aktörer på marknaden. Sedan att våga experimentera i sitt eget fotograferande bidrar också till att bli en god fotograf. Glöm inte bort att många av de riktigt duktiga yrkesfotograferna helt saknar formell fotoutbildning.
#13 Jag har den också, men har inte läst den ännu. Den lyckades inte fånga mitt intresse vid första anblicken, men säger ni att den är bra så ska jag ge den en chans.
Ett annat tips är BIBLIOTEK, de hra dessa böcker plus många fler, man får sitta och läsa hur mycket man vill och man får låna hem dem. Och det kostar inte ett öre!
Så gör jag alltid, vill inte riskera att köpa massa dåliga böcker utan jag läser först, är det bra så kan jag tänka mig att köpa.
Digital fotografi-böckerna är riktigt bra, jag gillar humorn då det blir lite stelt annars i andra fotoböcker.
scott kelbys 3 delar går att köpa som paket för cirka 600 hos adlibris