Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 780 ggr
Robert
0

Fotokurs på Arbis...

Idag på morgonen var jag och besökte Tiisa på Arbis i Dickursby här i Vanda Finland för att se om jag kunde vara föreläsare för fotokurser. Nu har jag dragit ihop en text för kursinnehållet. Tanken är att jag håller 3-timmars pass vid 5 olika tillfällen, det skulle bli totalt 15 timmar. Priset för kursen kommer att vara 37€ per deltagare, otroligt billigt tycker jag.

Vad tror du om följande upplägg?

Ta kontroll över din digitala kamera!

Om du har önskat dig att ha kontroll över din digitala kamera så är det här kursen för dig. Du är säkert den fotografen som vill ta steget vidare och till att bemästra kamerans alla funktioner till att ha en färdig bild klar för utskrift. Kursen är indelad i 5 stycken workshops där vi börjar med att få full förståelse över alla kamerans alla inställningar. Efter kursen kommer du att vara en fotograf som kommer att kunna hantera ljus och skuggor med din kamera, till att kunna hantera dina digitala bildfiler i ett bildredigeringsprogram. Din föreläsare är fotografen Robert Hammar som idag driver en community för fotografer, www.foto.ifokus.se. Mer om Robert hittar du på hemsidan, www.roberthammar.com.

1. Kamerans olika inställningar och kontrollverktyg. Ta med dig manualen till din kamera.
  2. Lär dig hantera ljuset, skuggorna och det dynamiska omfånget.
  3. Bygg upp din bild från idé till färdig bild.
  4. "Framkalla" dina digitala RAW-filer i ett bildredigeringsprogram eller fabrikantens RAW-konverterare.
  5. Förbered dina digitala bilder för fotolabbet.

Hur känns upplägget, är det något jag har missat, är det något du saknar?

Hälsningar

Robert Hammar

TottsiGirl
0

För en som mig som inte kan så mycket om foto så hade jag nappat på den kursen direkt. Tycker upplägget känns bra. Du beskriver tydligt och kortfattat vad som ska hända på resp workshop. som sagt jag hade gärna gått en sådan kurs om jag kunde.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

broderbluff
0

Perfekt, gillar verkligen upplägget.

SLAfoto
0

Jag skulle försöka att dela upp texten i följande rubriker:

Målgrupp:
Syfte:
Mål:
Förkunskaper:
Innehåll:

1. Kamerans olika inställningar och kontrollverktyg. Ta med dig manualen till din kamera.
  2. Lär dig hantera ljuset, skuggorna och det dynamiska omfånget.
  3. Bygg upp din bild från idé till färdig bild.
  4. "Framkalla" dina digitala RAW-filer i ett bildredigeringsprogram eller fabrikantens RAW-konverterare.
  5. Förbered dina digitala bilder för fotolabbet.

**Förberedelser:
Litteratur:

**

//Stefan

Robert
0

Tack för feedbacken! Texten ligger och konkurrerar med matlagningskurser och spanskakurser i samma katalog.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Kanske "krav", om det nu inte är så att kursen tillhandahåller kameror. Dvs, behöver man något minikrav på kameran (t.ex. kunna göra inställningar i form av bländare, slutare mm).

Jag hade lätt gått kursen till det priset om jag haft möjlighet.

mvh Martin

Robert
0

#5, du är välkommen. Alla ska känna sig välkomna till kursen. Även om man har en enklare kamera så ska man kunna hänga med bra på kurstillfällena.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#5 Hade det bara varit lite närmre så :o)

mvh Martin

Isak
0

När du pratar om bildredigeringsprogram. Vilket kommer du att använda dig av ?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Robert
0

#8, de har Photoshop och Gimp installerade i lektionssalens salar så jag kommer nog visa båda programmen.

Hälsningar

Robert

Yeahsussu
0

Jag önskar det kunde finnas en liknande kurs här uppe i Vasa. De få fotokurser som Arbis har är bara i stilen med "lär dig sätta på kameran, lär dig föra in bilder i datorn" osv… :)

Kommer du hit nappar jag på direkt! :)

Robert
0

Arbis ersätter mig för mina bussresor, kanske blir en tur. Men om du har möjlighet att ta dig till Tammerfors och Ideapark den 10-11 februari så ska du få snabblektioner.

Robert