En frusen droppe

#0 Fint. Men kanske hade den varit bättre om man hade fokus hela kvisten?
Gillar absolut bilden och skiljer mig lite från ovanstående skribenter. Tycker att det är rätt skönt att bara droppen är i fokus, ögonen drar sig automatiskt till den (även om den lilla mörka taggen som går uppåt från droppen stör lite) och tycker att droppen står ut från bakgrund och bild just för att den är ensam om fokus. Bra fångat!
mvh Martin
Tack för tipsen, ska tänka på det nästa gång :)

Det korta skärpdjupet stör inte alls, snarare tvärs om. Bilden ser ngt underexponerad ut bara, kan tänka mig att du har använt kamerans inbyggd mätare och inte kompenserat för den ljusa bakgrunden.
Hälsningar
Robert

Jag håller med Robert. Kort skärpedjup är just ett sätt att isolera föremålet. Det är litet underexponerat. Dock kanske du skulle beskära den litet så att droppen antingen hamnar i mitten eller någon av 1/3 korsen. Se min artikel om enkla tips….
Robert och Bildochfoto - Tack, tack :).. Jag hade preciis fått kameran och var så ivrig att testa den att jag inte ens hade en manual på ett språk jag förstod :P.. Är det ett hopplöst fall, eller tror ni att man kan fixa till exponeringen i photoshop?

Exponeringen är ju svårt att göra något åt om du inte fotade i RAW. Däremot kan du ju beskära den så att droppen hamnar på en annan plats i bilden.
bildochfoto - Ja, det har jag också tänkt på, faktiskt.. Ska läsa din artikel så fort jag får tid.. Tack för hjälpen :)

Vacker… lite mörk kanske, men jag tror att det är bättre att ha det så än att försöka fixa det :)

#7, använd shadows/higlight i PS så får du fram rätt mycket.
Robert