Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1090 ggr
IdaL
0

Speglen går ej ner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu har min kamera tagit förväl till omvärlden (tror jag). Det är såhär att speglen vill inte "fastna" där nere som den skall göra (se bilden).

Det kom när jag tog ett fotografi som jag gjort 55 gånger innan detta hände och gjorde inget speciellt med den.

Någon av er här inne som kanske har något tips på vad det kan vara? Hur mycket kommer det kosta att reparera den?

Inkanyezi
0

Du kanske har kommit åt en knapp för att fälla upp den? Kolla bruxisen om det finns en sån inställning i din kamera och se om du kanske bara har låst den i uppfällt läge. Det finns ett sånt läge som man använder när man ska rengöra också. Deet kanske inte är något fel på den.

IdaL
0

#1 För att komma åt något sånt måste man väl gå in på menyn. (jag vet inte om det finns) och det är jag helt säker på att jag inte gjort. Eftersom jag några sekunder innan tog en annan bild och så ändra jag ställning lite och skulle ta en till bild då liksom "slöt" kameran sig och speglen låg längst upp.

Det kan vara dens sätt att säga att den inte orkar mer också kanske? Flört den har trotts allt gått ett X antal exponeringar, så mycket så att Opanda har börjat om med räkningen från 0 Tyst Föresten vad kan det bero på?

Noob
0

Prova att ta ut batteriet en minut eller så och försök igen, om det inte hjälper så prova att göra en "hard reset" (finns en knapp i ett hål på undersidan av kameran, nära kanten. Tror det kan sitta en liten rund klisterlapp över den(?)). Tror man stänger av kameran och sen trycker på den knappen med något spetsigt (har inte nikon själv), står i manualen hur man gör.

Om inte kameran gått sönder så borde nått av det hjälpa tror jag.