Gamla objektiv?
Idag satt jag och tittade runt efter ett nytt objektiv till min D60. är så sugen på ett nikkor 70-300mm men som nya kostar dom 6-7000kr och ett beg kan man hitta för cirka 4000 och uppåt. Men när jag kollade på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_70_300_samt_SB_22_25628531.htm?ca=11&w=3 Så undrar jag om gamla gluggar funkar till dom nya kamerona? Jag skulle kunna spara mkt om detta passade och jag förstår att om det skulle göra det. Måste man köra manuell fokus.
Men passar det?
MvH Cecilia
Ja, det där objektivet passar moderna kameror, men du kommer inte få VR (bildstabilisering) och eftersom det inte har någon inbyggd AF-motor (AF-S) så kommer du heller inte få AF på din D60.
Jag skulle därför se att du hellre köper den moderna, det är värt ett par tusenlappar extra med både VR och AF-S, du kommer nog att bli mycket nöjdare!
Nu kommer detta inlägg bli lite dubbelmoral, men satsa på ett AF 80-200/2.8 D skjutzoom, saknar visserligen både AF-s och VR men den är otroligt skarp och har bra ljusstyrka i dåliga ljusförhållanden (till skillnad från 70-300).
Om du har tur kan du få den för 3000-3500kr.
Cecilia, jag vill bara upplysa om att AF-S 70-300 , är bra byggd och du har VR som motsvarar ett par bländarsteg.
Och den passar din D60. Du får 105 450mm/motsvarande småbild 24x36.
Zoomen ganska tung.
Så sök en sådan!
Nikkor AF-S VR 70-300 /4.5-5.6G IF-ED
Motlljusskydd ingår till nya.
Filterdiameter/Frontlins 67mm.
Mvh
Azzar

Om du letar efter objektivet som Azzar har visat i Tyskland, då får den för (omräknad) runt SEK 4500 inkl. frakt.
Vänliga hälsningar Stephan
#4 På vilken sajt hittar man dessa? Finns där möjligen Canon också?

En god vän till mig och mycket duktig fågelfotograf började sin bana med D60 och fast 300mm f/4. Det var en ergonomisk flopp med den stora gluggen till det lilla huset och även om min goda vän är kvinna, så krävde det sin man (får man skriva så?) att hålla kombinationen stilla.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#5 kolla in på pricerunner.de och sen vilken objektiv du vill ha.
Vänliga hälsningar Stephan
Har redan kollat det objektivet som du lade in bild på. Men jag vill inte beställa utomlands eller liknande. Men det får bli ett beg sådant. Äger redan Nikkor 55-200mm (Y)
Tislan
Det finns ett annat alternativ som är bra
Nikkor 55-200mm VR
Man får vara lite försiktig med denna glugg men skärpemässigt utmärkt. Kolla länken.
lägsta pris just nu på nytt 2098 kr hos Japan Foto
finns i flera svenska städer och näthandel.
Mvh
Assar
9# Jag har redan det objektivet-.
10# Ja jag är ett riktigt blindstyre
Mvh
Azzar
#10 Gör inget :)