Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 330 ggr
Robert
0

Ny kamera?

Planerar du att införskaffa en ny kamera eller sneglar du på en begagnad? Förhoppningsvis kan artikeln "Ny kamera" hjälpa dig i ditt val.

Läs mer här!

Hälsningar

Robert

Kommentera gärna artikeln här nedan.

AktieTrader
0

En sak som är vanligt på kompaktkameror är bildstabilisator. Den minskar skakningarna på kameran när du håller i den så att man kan ta bilder med längre tider utan skakningsoskärpa. 1-2 steg längre tider är inte omöjligt.

Efter att ha testat det själv så kan jag säga. Köp inte en kamera utan bildstabilisator!

[slo]
0

Robert, jag tror du förutser vad jag planerar att fråga om… Först fotoretuschering och nu ny kameraguide Räcka ut tungan Perfekt!

//jonas

Robert
0

#1, jag är inte lika övertygad om att det är nödvändigt med en bildstabilisator. Är man bara medveten om vilken slutartid en viss brännvidd kräver så får man bra skärpa i bild. Min förra Nikon hade stabilisator och den kameran jag har nu har inte det. Jag har ännu inte märkt av någon skillnad.

#2, Hoppas att guiden blir ett bra underlag. Dyker det upp några frågor är du välkommen att lägga ut dom här. Förhoppningsvis kan vi kunna ge svar på dom tillsammans.

Robert

AktieTrader
0

Robert, de flesta kompaktkameror har inte mycket till bländare att välja mellan. Jag har två olika steg att välja mellan. En kompakt med iso 100-400 och två till tre bländarsteg är väldigt vanligt. Det är den typen av kamera 90% köper. Då kanske med mycket brus i iso 400. Då kan jag verkligen rekommendera bildstabilisator.
Men har man som du upp till iso 3200 (med väldigt lite brus) och 1,8 i bländare så har man inget behov av det.

Robert
0

#4 tack för kommentaren. Det kanske är så att 90% av alla kamerainköpare väljer fel kamera?

Robert

Robert
0

Canon PowerShot S70 är ett exempel på en kamera som uppfyller Foto.iFokus kravlista. En väldigt smidig kamera med möjlighet att ta bilder från helt automatiskt till helt manuellt.

Hälsningar

Robert

precis
0

Artikeln borde innehålla optisk zoom vs digital zoom också! :)

(sorry, har inte tid att skriva mer idag)

AktieTrader
0

#5 Jag alla behöver ju en semi-proffs digital systemkamera. Det vet bara inte om det ;-)

#7 Jättebra tips. Det är väldigt många som inte begriper skillnaden.