Annons:
Etikettbildhantering
Läst 4396 ggr
MonisN
1/21/10, 7:15 PM

aRGB & sRGB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag tipset att alltid jobba i aRGB i PS vilket jag alltid gör, men om man ska publicera bilder på webben ska man först spara dem i sRGB för att anpassa färgerna till så många olika skärmar som möjligt. Jag gjorde ett test på en och samma bild för att se skillnaden. Så här blev resultatet!

#1 aRGB

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
1/21/10, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#2 sRGB

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[mingdie]
1/21/10, 10:39 PM
#2

Jag har alltid kört med aRGB för utskrift och sRGB för nätet. För reklambyråer och vissa tryckare så är det andra färgrymder som önskas.

MonisN
1/21/10, 10:49 PM
#3

Jag har tidigare varit osäker på vilken inställning man ska ha i kameran, men nu är den också satt på aRGB. Har många gånger läst att den ska stå på sRGB, men det bästa verkade vara tvärtom.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[mingdie]
1/21/10, 11:23 PM
#4

#3 Om du använder RAW filer så spelar det ingen roll. Du ändrar bara till den färgrymden du vill ha när du omvandlar till JPEG eller TIFF.

MonisN
1/21/10, 11:40 PM
#5

Nu är både skärm och kamera på samma färgrymd iaf så det är bara för web man behöver ändra. Ganska stor skillnad på webben som man inte tänker på. Mitt lilla test förklarar lite varför många upplever färger så olika. Har man dessutom en okalibrerad skärm blir det troligen ännu mer skillnader. När jag tittar på sambons laptop är det inga färger som är som dom ska. En bärbar går dessutom inte att kalibrera så den blir perfekt då man höjer och sänker skärmen i olika vinklar och bär runt den i olika ljusförhållanden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[mingdie]
1/22/10, 2:28 AM
#6

Om man tänker så har tekniken när det gäller kameror och framför allt DSLR gjort att det är ganska mycket att tänka på om man vill ha så bra bilder som möjligt.

Det är bra att sådana här trådar kommer upp så att framför allt nya på digitalfotografering får lära sig och kan se skillnaderna. För dom som frågar vilken kamera att köpa, vilka objektiv och andra tillbehör så borde en skärmkalibrerare vara högt upp på listan

Annons:
MonisN
1/22/10, 11:15 AM
#7

Jag tycker också det är bra att visa på skillnader och hur mycket rätt inställningar gör för att man ska få en rättvis bild. Det här med färger är ett svårt kapitel. Men om man vill lära sig bildbehandling är det nödvändigt att ha ett hum om det mest grundläggande kunskaperna. Att bara ha en fin kamera räcker inte, är inte skärmen rätt kalibrerad får man en missvisande bild och då kanske tror att det är kameran som är dålig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MaGi67
1/22/10, 1:06 PM
#8

SJälv kör jag RAW format men spar sRGB för webben, aRGB för utskrift. Är man petig som jag är kalibrerad skärm dessutom ett måste=)))

Noob
1/22/10, 7:04 PM
#9

Som parantes måste jag bara nämna att många(?) av dom billigare utskrifts ställena som t.ex japanphoto använder sRGB så om man skickar en bild till dom som är sparad i aRGB så blir det inte bra…Skrikandes

MadsG
1/22/10, 8:15 PM
#10

Allt detta låter ju bra. Men så fort bilden ses på en anna dator eller skrivs ut på en annan printer är det fina arbetet kanske till ingen nytta.

MadsG

MiGardet
1/27/10, 1:17 PM
#11

Olika kameror behandlar väl också färgerna olika? Alltså under omvandling från ljuset som kommer in i kameran tills det blir en datafil?

Har för mig att jag läste om att tillverkarna gör så att gräset blir grönare och himlen blåare för att kunderna vill ha det så?

Inkanyezi
1/27/10, 1:30 PM
#12

#11 Sant, men de mer avancerade kamerorna kan man ställa in själv till att återge färgerna som man vill ha dem. Det gäller alla systemkameror och flera avancerade kompaktkameror. På en del kameror kallas det "filmläge" när man kan ställa in kameran att härma olika sorters film, eller "egna färger" där man har frihet att själv justera färgen efter sin smak. Det finns faktiskt så många möjligheter att det kan vara svårt att välja.

Men när man tar i råformat (RAW), så kan man själv fixa med färgerna som man vill, och där är skillnaderna mellan kamerorna inte särskilt stora. Många kameror, också av olika fabrikat, använder samma sensor och ger samma resultat när man tar RAW. Skillnaderna i färgbehandling vid omvandling till jpeg finns dock, även om de är relativt små. När det gäller systemkameror är det inga stora skillnader så länge det rör sig om samma typ av sensor. Det finns ett par modeller med annorlunda teknik för färgerna som kan ge bättre mättnad, men inget av de stora märkena utom Sony och Fuji har valt sådan teknik. Sony är också en av de få som liksom Kodak och Panasonic tillverkar egna sensorer.

Yeahsussu
1/27/10, 2:18 PM
#13

Blir bilderna helt misslyckade om man skickat in bilder i sRGB för utskrift? Hur blir färgerna?

Annons:
Inkanyezi
1/27/10, 2:26 PM
#14

sRGB är den absolut vanligaste färgrymden, nästan alla bilder som görs av fotolabben kommer från såna filer. Det brukar bli bra.

Yeahsussu
1/27/10, 2:33 PM
#15

Pheu… då behöver jag inte oroa mig :) Tack för svaret.

MonisN
1/27/10, 2:35 PM
#16

Hos Crimson kan man läsa om färgrymden. LÄNK

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MiGardet
1/27/10, 5:18 PM
#17

#12

Jag tänkte nog mest på hur sensorn tolkar ljuset - men det kanske är så att de olika kamerorna (som har samma sensor) också använder samma program för det?

Inkanyezi
1/27/10, 5:29 PM
#18

Nej, de olika kamerorna använder inte samma program. Kameran har ett program i sin firmware som tolkar bilden och omsätter den till en jpeg, och det är olika i olika kameror. Olika konstruktörer har olika idéer. Men när man tar RAW får man rådata från bildchipet, och det skiljer sig mindre. Där har man också full kontroll efteråt över färgbalans, mättnad, tonkurvor och uppskärpning som annars görs av kamerans firmware. Så det ska inte göra någon större skillnad mellan olika kameror så länge man jobbar med RAW. Då hänger det på programmet som man omvandlar med och hur skicklig man är på att använda det.

MiGardet
1/27/10, 5:41 PM
#19

Om de inte har samma firmware så borde man ju få olika resultat i råfilen?

Det vore intressant att veta hur stora skillnaderna är mellan de olika kamerorna  - finns det några tester som visar det?

MonisN
1/27/10, 8:14 PM
#20

När jag öppnar Canons råfiler i DPP och sen sparar i TIFF eller jpeg och öppnar i PSE så är det stor skillnad på färgerna. I DPP är färgerna bättre och djupare. I det här fallet är det ingen skillnad om de visas i sRGB eller aRGB.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MiGardet
1/28/10, 1:14 AM
#21

Nu har jag hittat texten om sensorn och färgerna - det var i Michael Freemans bok "Perfect Exposure" jag läste det och han säger lite enkelt (eller mycket enkelt!) förklarat att de färgerna som träffar sensorn görs om till rött, grönt och blått. Därigenom försvinner två tredjedelar av den infon det mänskliga ögat ser. Kamerans program gör därefter om den resterande infon till en bildfil i kameran.

De olika kameratillverkarnas råfilsprogram rättar upp alla "misstagen" som förenklingen förde till i just deras kameramodeller och skapar en bild så som kunderna oftast vill ha den. Därför ger (enligt Freeman då) kamerans egna råfilsprogram det bästa resultatet - och det stämmer väl med vad du har erfarit MonisN? Och jag också för den delen Glad

[mingdie]
1/28/10, 5:45 AM
#22

#14 Jag är förvånad att dom flesta fortfarande använder sRGB istället för aRGB. Gäller detta även dom lite bättre labben?

Inkanyezi
1/28/10, 6:23 AM
#23

#22 Det är väl snarast att alla våra kameror är inställda på sRGB när vi köper dem, och att de enklare kamerorna inte ens kan ställas om till annan färgrymd. Det är egentligen bara tryckerierna som bekymrar sig om det; många "labb" - snabblabb i butiken etc - vet lika lite om färgrymd som gemene man.

MonisN
1/28/10, 11:05 AM
#24

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, bäst eller sämst, men i bilderna jag visas längst upp så är det aRGB som stämmer mest med verkligheten när de ligger på webben. I mitt visningsprogram är det ingen större skillnad.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Noob
1/30/10, 12:29 PM
#25

Hmm, det borde verkligen vara dom som är sparade i sRGB som blir bäst på webben väl? Dom flesta monitorer (av dom som överhuvudtaget bekymrar sig om färgrymder) som inte kostar som en bil har ju just sRGB lägen.

Men egentligen så spelar det nog mindre roll, 9 av 10 har inte skärmen i närheten av "rätt" kalibrerad så skillnaden mellan hur bilden ser ut på olika betraktares skärmar är troligen mycket större än skillnaden som blir rslutatet av att använda  sRGB eller aRGB.

Tror det enda man ska tänka på är att använda aRGB om man tänker trycka bilden.

MonisN
1/30/10, 12:42 PM
#26

Jo, efter vad jag förstått borde det vara sRGB på webben. Men jag håller med dig det spelar nog ingen större roll då många inte har 100% rätt kalibrering och kanske inte ens ser någon skillnad. Det var iaf intressant att se om det var någon skillnaden på exakt samma bild om man har rätt kalibrering, vilket jag hoppas att jag har. Vilket man sedan tycker är snyggast att se på är en helt annan femma!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: