Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Är det någon som har provat det här objektivet? Jag vet att det är lite ljussvagt, men det har å andra sidan bildstabilisering.
Vänliga hälsningar
Niklas

Nej, de säger att du tjänar 3 steg med IS. Med bländare 5.6 har du 1/500 sek vid fullt dagsljus. Med en Canon 350D är det bra att ha en slutartid på 1/1000 om du handhåller kameran om du vill ha skarpa bilder. Med IS så skulle du kunna fotografera skrapt ned till 1/250s.
Hälsningar
Robert
Såg inte denna tråden förrän jag redan svarat i en annan.
mvh Martin
Tack för det tipset!
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har nyss fått hem mitt (sedan länge beställda) objektiv o jag tycker att det "låter".
"Hakar" på det på huset, låser upp objektivet, startar kameran, sätter på IS, siktar, trycker ner (halvvägs) o sen surrar det på ett sätt jag inte vet om det är korrekt, trycker av o det surrar fortfarande. Dessutom är ett litet skrapande ljud i början, straxt innan surret o precis innan surret slutar kommer det skrapande ljudet tillbaka.
Okej, okej. Jag vet att inte har läst instruktionsboken, men ska det vara så här? Det ska ju ta 0,5 s när stabilisatorn har stabiliserat, men sen ska det väl ändå vara "klart"?
Kan någon tipsa mig om vad det kan vara? Eller ska jag gå tillbaka med objektivet?
Ta med objektivet och kameran till butiken och fråga. Jag tror inte att det ska vara ett konstigt surrande.
Vilken fokusmetod har du valt i kameran?
Vänliga hälsningar
Niklas
"Nej, de säger att du tjänar 3 steg med IS. Med bländare 5.6 har du 1/500 sek vid fullt dagsljus. Med en Canon 350D är det bra att ha en slutartid på 1/1000 om du handhåller kameran om du vill ha skarpa bilder. Med IS så skulle du kunna fotografera skrapt ned till 1/250s."
Är det så illa? Måste man ta på 1/1000 för att inte få skakningsoskärpa? Jag klarar 1/10s utan IS (image stabilization), men då måste jag använda självutlösare och maximal koncentration. Men med 1/60 så borde varje bild bli skarp även om man är alkoholberusad (vilket iken iofs aldrig är för han är nykterist)
Vad får ni siffrorna 1/1000 ifrån?
Förresten, 3 steg från 1/1000, blir väl 1/125, eller?
Carpe diem
Jag kör, än så länge, allt med automatik. Dvs det blir automatfokus. Och även om jag ställer in manuell fokus, så låter objektivet.
Jag ska gå in i morgon med objektivet. Tack för rådet.
Iken.
Föreslår att du tar en kamera utan IS, med ett 300mm objektiv fullt öppen, tar några bilder i 1/60 och visar upp dom skarpa bilderna här. Då skall jag buga mig för den stadigaste fotografen som jag någonsin har träffat.
MVH
Eddie
300 mm objektiv på 70-300 kamera, det innebär väl cirka 4x optisk zoom? då behövs 1/300s?
#8 håller med dig! 1/250 är vad man brukar klara att ta bilder skarpt på vad jag hört.

Supergammal tråd, jag vet ;)
Har funderingar på det här objektivet, är det ett bra köp? Har ett Tamron 70-300 4-5.6 nu och jag tycker bilderna är väldigt luddiga och det har ofta svårt att hitta skärpan
Jag har ett sådant objektiv till min EOS 50D.
Ja, objektivet skall "surra" innan och efter att en bild är tagen eller rättare sagt så länge som man håller avtryckaren nere halvvägs och ca 5 sekunder efteråt. Det som låter är den mekaniska bildstabiliseringen.
Jag har fotat på frihand i 300mm läge med stillastående motiv på en 1/60 sekund och bländare 5,6 det funkar faktiskt riktigt bra.
Vid 1/30 och 5,6 så får man däremot verkligen anstränga sig för att inte få rörelseoskärpa.
Vanligen går jag upp till ISO400 och 1/125 och ökar bländaren för att få mera skärpedjup och utnyttjar bildstabiliseringen hellre än använder full bländaröppning.
Samanfattningsvis: Vill man ha ett objektiv med mer än 100mm bränvidd så skall man definitivt skaffa ett IS objektiv och just Canon EF 70-300 IS är värt varenda krona.
Jag bytte faktiskt upp mig från ett EF 75-300 IS till EF 70-300 IS för att få lite bättre bildstabilisering (tre resp fyra steg).
Jag fortsätter att blåsa liv i den är tråden då jag är stor spekulant på det här objektivet. Om någon har bilder tagna med detta skulle det vara roligt att se kvalitén på skärpan, eller kanske någon kan berätta om den, eller andra för och nackdelar?