Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 961 ggr
Azzar
0

Café

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild scannad från ett fotografi.

Ett lugnt café, inget vrål eller dunk i högtalare. Åter igen Nikon, 35:a, film
Tri-X 400 ASA, framk. D-76,  papper Emaks kartong blankt, tonat i Selenium, (blir väldigt brunt vid kraftig toning) lufttorkat och planat under en trave Lexikon i 5 dygn.

MartinO
0

Jag är hemskt ledsen att mitt fotointresse tog riktig fart först under den digitala eran. Kunskapsbristen om analogt foto och slabbande med kemikalier känns besväranded.

Jag älskar den här typen av dokumentära bilder och kan inte sluta att studera detaljer från tidsepoken. Rent tekniskt skulle jag vilja ha den lite hårdare beskuren i ovankant så gardinkappan försvunnit.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Azzar
0

Tack för kommentaren!
Du skall inte tro att bilden är lastgammal, iofs relativt, ett 10 tal år.
Jag håller med dig ang gardinkappan, men har i ärlighetens namn inte tänkt på den tidigare. Nu ser jag hur galet det är. Jag vill inte för äkthetens skull gå in i Elements och skära bort den.

Mvh
Azzar

[mingdie]
0

Härligt foto Azzar. Jag gillar foton med alldaglig miljö.

Jag kör fortfarande med film emellanåt och då mest med svartvit. I mörka miljöer när man är tvungen att ha hög ASA så tycker jag bättre om kornigheten på filmen istället för bruset från digitalkameran.

Azzar
0

Tack mingdie!

Jag tycker brus i digitala bilder är inte så tilltalande, där emot kornighet i analogt är
på ett annat sätt, det är monocromt. Nikons
senaste D3:a har monocromt brus, så man får inte dom lila och blåa etc. prickarna.

MVH
Azzar

gurin
0

Jag är också svag för sådana här dokumentära bilder.

Det finns idag bra program för att simulera den svartvita kornigheten. Jag skaffade hustrun Nik Software i julklapp. Här finns mycket att experimentera med. Silver efex pro går att ladda ner och pröva under 15 dagar.

mvh/gurin

Azzar
0

#5 Tackar för tipset! Jag behöver inget sådant, har ung. 10 000 s/v negativ, och ett pat tusen s/v kopior i strl 24x30, och ännu har jag Tri-X och kemi, ligger en knippe Tri-X i frysen. Analogt med 30år gamla Nikon F2AS. Det är en fördel med Nikon, många av de gluggar jag använder till F2:an passar också D300, men då utan AF etc.

Mvh

Azzar