Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1825 ggr
tove-k
0

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Har en D80 med 18-135 objektiv sedan ca åtta månader sedan, och nu har jag tröttnat så på objektivet och jag får sällan det resultat jag vill ha. Älskar att fota makro, och letar efter ett obketiv. har kikat en del på Tamrons AF SP 90/2.8 Di Macro 1:1, och har sett att det fått väldigt bra kritik.

Finns det någon här som har objektivet? Isåfall, berätta om hur du upplever det!

Och förresten, läste någonstans att detta objektivets manuella fokus inte fungerade på D80, det stämmer väl inte?

Mvh Tove

MartinO
0

Du har nog fått fokusfrågan om bakfoten. Tidigare Tamron 90mm hade inte fokoseringsmotor, vilket gjorde att AF inte fungerade på tex. D40(x) och D60.

D80 har inbyggd autofokusmotor i huset, så det har aldrig varit något problem där.

När jag köpte macroobjektiv tittade jag på 3 olika. Nikon 105, Tamron 90 och Tokina 100.

Nikons 105:a föll snabbt bort då den inte har bländarring, något som kräver elektrisk kontakt mellan kamera och objektiv. Då fungerar inte bländaren med billiga mellanringar eller bälg.

Tamron 90mm tyckte jag kändes plastigt och tilltalade mig inte alls.

Valet blev ett Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D, som bara är några hundra dyrare än Tamron. Jag är mycket nöjd med detta, både med Fx- och Dx-sensor. Det fungerar utmärkt till min gamla D80. Ett kvalitesobjektiv till en rimlig peng.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

LFCFredda
0

Visst har Tokinan autofokusmotor också? Funderar på det eller tamron men jag vet inte riktig än :D

Jojaton
0

Jag har ett Sigma 150/2,8 macro - lite dyrare men väl värt pengarna! Det har längre brännvidd, vilket jag bara ser som positivt, och funkar även som ett teleobjektiv - om man inte är beroende av snabb autofokus.

Jag har den tsm med min D80 och det funkar perfekt!

Johanna - Instagram

MartinO
0

#2 Jag har inte sett att Tokinan har kommit i en version med inbyggd AF-motor.

Nu är inte det hela världen, för att vid macrofoto får man ändå oftast fokusera manuellt. Däremot är dessa brännvidder även lämpliga till porträtt och kort tele och då kan autofokus vara bra att ha (om man nu inte har det i huset förstås).

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

LFCFredda
0

Nä jag såg att det inte hade autofokus nu. Då återstår tamron men är lite orolig över att den verkar dras med kromatisk aberation, men det ska ha andra fördelar så man kanske ska testa det. Har ett begagnat på G för 3500:-.