26 januari 2005
24 januari 2005 beställde jag en Nikon Coolpix 8800, min första kamera på 25 år. Fotointresset försvann vid tonåren, det var så mycket annat som intresserade mig. För två år sedan fick jag ett ryck och beställde en kamera till min fru och mig själv. Nu blev mest jag som använde den när kameran väl kom den 26 januari 2005.
Bifogat, min första bild med Coolpixen.
Intresset tilltog under våren 2005 och jag började studera fotokonsten på New York Institute of Photography, där jag än idag är elev på deras avancerade program.
Tänk vad tiden går.
Idag försöker jag starta igång min verksamhet som fotograf här i Finland och det är inte lätt. Jag har sökt hjälp hos Arbetskraftsbyrån här i Vanda Finland. Där vill man inte hjälpa mig för de tror nu att jag är i full gång med min företagarverksamhet. De bemödar sig inte heller att kontrollera om ett företag finns registrerat hos finska skattemyndigheten. För Arbetskraftsbyrån i Vanda duger det med att titta på min hemsida för att skapa en uppfattning om att mitt "företagande" blomstrar. Det har resulterat i att jag är utsparkad från den FPA, Folkpensionsanstalten (motsvarigheten till Försäkringskassan) eftersom jag har ett avlönat arbete enligt dom.
Finland är ett rasistiskt och invandrarfientligt land och den beska smockan har jag nu fått smaka på.
Hälsningar
Robert

Synd att du tycker så Robert, Jag arbetar 2 veckor varje år de senaste 7 åren i Finland och bor då i Vanta. Jag brukar vara sammanlagt i Finland 1 månad varje år och jag har en annan uppfattning av Finland vilket gör att jag återkommer :)
Finland är inte det mest mottagliga landet för främlingar men de klagar inte så förbannat mycket som svenskar gör ;)
Det är ett hårdare arbetsklimat i Finland vilket vi svenskar inte är vana vid ;)
Har en somalisk polare i Finland vilket är unikt. Moustafa tycker själv inte att han blir utsatt för främlingsfientlighet och kan lugnt köra ramadan utan att någon tycker att han måste anpassa sig till Finsk kultur Tvärtom tycker han, folk intresserar sig för hans kultur när han pratar om den. Visst han är oerhört speciell som person, ödmjuk, nyfiken och oerhört filosofisk vilket gör att man gärna sitter och lyssnar på hans historier från tiden Somalien.
När jag bodde i Hong Kong fick så kände jag mig som en invandrare inte för att folk var rasistiska utan för att jag lyssnade på svensk radio, fick Svenska Dagbladet skickat direkt till min brevlåda i pappersform, firade midsommar med svenskarna i Hong Kong och gick till Ikea för att handla köttbullar och Lingonsylt.
Kontrasten till den kinesiska kulturen var för stor för att jag ville anpassa mig, jag var en gäst och skulle alltid vara en gäst i landet oavsett hur mycket jag än skulle försöka anpassa mig.
Nudlar är gott men knäckebröd och köttbullar är godare :)

Nu efter några telefonsamtal så har mitt fall löst sig. Det gäller att hålla på sin sak. Min bild av Finland var en helt annan innan jag kom hit, men efter att ha bott här några år så känner jag av att skillnaden är stor. Ibland känner jag mig som Ernst Hugo Järegård i filmen Sjukhuset, när han står på sjukhustaket och blickar över mot Sverige från Danmark.
Dagstidningar i Finland skriver om vilken hudfärg våldtäktsmän har och den gång jag har varit i kontakt med artikelförfattaren om att hudfärgen har inget nyhetsvärde så har jag fått till svar att "dom är så i Somalia och sådant måste fram".
Hälsningar
Robert

Nice Robert att det verkar ha löst sig!
Jo rasism är suveränt bizzart:) Möte många kineser som inte gillade mig för min hudfärg ;) Samttidigt som jag kunde bli förbannad på de små gula… så vem var bättre :)
Lika dåliga kålsupare :)
Tidningsfenomenet fanns i Sverige för några år sedan. Det finns fortfarande kvar som "brottsrelaterad hudsfärg", tror det var en polis som blev dömd för att ha uttryckt sig med den frasen.
Men tycker Sverige har gått framåt några steg i rätt riktning.
Finland är ett land som tar in en minimal mängd invandrare och befolkningen är inte van att leva mångkulturellt.
Tja du får pendla mer till Sverige, du har inte så långt ifrån Flygplatsen ;) Kanske hitta en marknad i Sverige också?
/Danne D