Tipps inför fotouppdrag..
Hej! Har ett fotouppdrag där jag ska fota inomhus i köks- eller vardagsrumsmiljö.. Har precis införskaffat mig en blixt så det kommer ju underlätta lite.
Tanken är att det ska vara lite mysig stämning, med tända ljus och så där.
Men när man har blixten så blir det ljust och det blir inte lika mysigt längre. (har ingen "wireless flash trigger" eller vad man kallar dem..)
Tänkte kolla om ni kan ge mig lite tipps för hur jag ska gå tillväga, inställningar och sånt..
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Är det interiör kan du ju testa HDR-bilder. Glöm inte stativet och strunta i blixten.
Har inget stativ, kanske kan låna mammas, det är litet, men funkar nog ändå?
Vad innebär interiör och HD?
/ Lisa

Jag brukar aldrig använda blixt, och det går bra att fotografera i vanlig miljö utan extra hjälpmedel, eller med stativ eller annat stöd (bean bag), så att man kan ta med långa exponeringstider. Moderna kameror ger också mycket bra resultat också med högt ISO. Med systemkamera kan man utan problem välja åtminstone ISO 800, och om man godtar bruset kan man gå ännu högre.
Det finns en tråd om hur man kan öva för att få skärpa med lång tid på fri hand.
När man tar med stearinljus som belysning vill man i regel inte ha Vitbalans för naturliga klara färger, utan man föredrar oftast att bilderna får en varmare ton. Det enklaste kan vara att spara alla bilder som RAW och göra balanseringen efteråt. Annars kan man ställa efter Kelvin, glödlampsljus är 2700K, och stearinljus ligger på omkring 2500. Om man ställer lite högre, kanske 3000K, kan det kanske bli rätt ton. Man får pröva sig fram.

HDR är en teknik för att överbrygga mycket stora kontraster i motivet. När man har ljuskällorna med i bilden blir de lätt urfrätt vita, och skuggorna kan sakna detaljer som man kanske tycker att man borde se. Interiörer är just vad du ska fotografera, och HDR-teknik är mycket lämplig till interiörer. Man kan få god teckning av interiören samtidigt som man ser vad som finns utanför fönstren, och man kan ha ljuskällor med i bilden utan att de blir urfrätt vita utan teckning.
När man tar en HDR-bild gör man mer än en exponering och ett särskilt program bygger ihop bilden, så att hela tonomfånget finns med och ryms i mediet där man presenterar bilden. Det är en särskild metod som man får lov att lära sig, och man bör ha stativ när man tar bildserien som ska bli HDR.
Hur långa exponerings tider ungefär?
Hur ändrar man till RAW då?
Kelvin?
Kan man ställa in sånt själv? I kameran ser jag bara olika val man kan göra,
och glödlampsljus ligger på 3200 K på min kamera.
/ Lisa
Måste man använda sig av HDR :O ?
/ Lisa

Du får gå igenom bruksanvisningen för att se hur man kan ställa in kamerans Vitbalans på olika sätt. Jag vet inte hur just din kamera är, men systemkameror har i regel flera olika sätt att ställa vitbalansen, och många har möjlighet att ställa efter en kelvinskala. Alla kan ställas till att spara i råformat, det framgår av bruksanvisningen hur man gör, och det finns ett program som följde med kameran som kan omvandla råfilerna till bilder, och där du har full kontroll över Vitbalans i efterhand.
Du behöver inte ta HDR för att ta interiörbilder. Det är lite överkurs. HDR använder man när man vill överbrygga väldigt stora kontraster. Enklare är att godta att allt inte kan återges på bilden och välja exponering så att man får med det väsentliga. Ljuslågorna får bli helvita och skuggorna helsvarta. Man kan också minska kontrasten genom att rikta en vanlig glödlampa mot taket, så att man får ett allmänljus som hjälper till utan att förta intrycket av stearinljus.
Okej jag får kolla igenom bruksanvisningen.
Men vad menas med interiör?
/ Lisa

Interiör betyder inomhus, miljön inne i rummet. Det är en försvenskning av ett franskt ord, interieur, som betyder insidan.
jaha, Tack så mycket för informationen, återkommer om jag kommer på något mer!
/ Lisa
Lisa: Sidan 64 i manualen står det hur du ändrar till RAW.
HH
#11 Kanon :)
Testade o ändra lite på en bild tagen i RAW o det kändes jättebra, kände att jag verkligen hade kontroll på hur bilden skulle bli.
Det där med o själv ändra K hajjade jag inte, kan använda de förinställda, kan skapa en egen (med hjälp av att ta ett kort på vitt) och ha automatisk. Det kan också vara jag som är helt ute och cyklar..
Så när jag fotar uppdraget nästa vecka ska jag ha stativ, ingen blixt, RAW och högt ISO?
/ Lisa
#12 Vitbalansen kan du ändra efteråt om du tar i RAW. Ställ den på glödljus eller ha den på AWB.
HH

Akta dig för att dra upp isot för högt om du absolut inte behöver det.
Provfotografera hemma innan du går ut på skarpt uppdrag och lär dig de manuella inställningarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#13 a just det.
#14 Jo, det är väl det bästa o provfota lite hemma..
Men jag tänkte på blixten.. Den kommer väl slå ändå (den som sitter på kameran) Den går väl inte o tvinga ner ? Om det är för mörkt så vill den alltid hoppa upp..
/ Lisa

Blixten måste du kunna stänga av, åtminstone om du inte kör i autoläge på kameran. Läs din manual.
Sajtvärd för Foto

Den hoppar bara upp själv om du har ställt in kameran så, till exempel grönt.
När du tar manuellt ska den förbli nere om du inte vill ha den. Det finns en inställning för att stänga av den också.
Jo det funkade nyss o ha den nere då jag testfotade lite ljus med inställningen P. Är det rätt inställning? Lr ska man ha någon annan, typ M o fixa med massa bländarvärden och slutartider och sånt ?
/ Lisa

M-läget är det bästa. Då ställer du tid och bländare var för sig och du har rimligtvis en skala i sökaren som visar när exponeringen blir rätt.
Nu får du ligga i hårdträning….
Sajtvärd för Foto
#19 Jag kunde ge mig tusan på att det skulle vara M-läget som var det bästa! Bara för att jag inte fattar alla de där inställningarna >.<
Jag försöker o försöker men det är så mycket o hålla reda på så jag blir alldeles tokig 
Finns det ingen lathund för vilka inställningar det ungefär skulle kunna vara? 
/ Lisa
Ska det vara folk med på bilderna?
HH
#18 Om du ställer ratten på P,Av,Tv eller M så hoppar blixten inte upp. Då måste du trycka på knappen på sidan om blixten för att kunna använda den.
HH

Det går bra att använda P eller A också.
Båda är automatiska, men på lite olika sätt.
P är alldeles automatiskt, precis som läget där blixten hoppar upp, men man har kontroll över ISO och blixten. Vanligen ställer det läget in största bländaren när man tar i svagt ljus, och så anpassar kameran slutartiden till den.
A är lite mer manuellt, du kan själv ställa bländaren, för att få kontroll över skärpedjupet. Det är bra om du vill att skärpan ska räcka lite längre, men tiderna blir också längre när du ställer in mindre bländare (högre siffra). Då är det större risk för rörelseoskärpa.
M är det helt manuella läget, där har du själv full kontroll över alla parametrar.
ISO kan du ställa upp till 800 utan att det blir väldigt grynigt, och kameran har också full dynamik vid ISO 800. Ställer du högre så blir det mer brus och mattare färger och mindre dynamik, dvs kameran klarar inte lika stora kontraster. Men om du vill ta på fri hand kan du använda högre ISO. Prova hur det blir.
#21 Ja alltså, ska fota min farmor o farfar. Nån bild på de två tillsammans, sen även några bilder på kanske deras händer och så, för vi ska ha ett nummer i tidningen innan alla hjärtans dag om ett förhållande som hållt länge, hur man gör för o hålla ihop så många år mm. Så de e därför det ska vara lite mysig stämning.
#22 Kom på det
/ Lisa
#24 Du får hårdstudera manualen ikväll!
HH

Jag skall försöka förklara hur jag tänker en bild.
1. Börja på ett lågt iso. 100 eller 200, beroende på vad din kamera har som lägsta iso. Ju lägre iso desto brusfriare bild.
2. Välj ljusmätningsmetod beroende på motivet. Läs i din manual om ljusmätning, så förstår du nog bättre.
3. Välj bländare. Ju större bländare (mindre värde) desto mindre exponeringstid behöver du, samtidigt som skärpedjupet blir kortare. När du tittar i sökaren står objektivet vidöppet, men på vissa kamerahus finns en knapp, som gör att du går ner till förinställd bländare och visar skärpedjupet IRL. Knappen brukar sitta i närheten av objektivet.
4. Ställ in exponeringstiden, så att exponeringsmätaren i sökaren lägger sig mitt i (nollvärde).
5. Räcker inte ljuset till så att exponeringstiden blir för lång får du börja arbeta med bländare och iso för att krympa exponeringstiden.
Hoppas jag förklarade något så när pedagogiskt. 
Sajtvärd för Foto

Och öva på att ta inomhus i vanligt ljus.
Lycka till!
#23 Hmm.. M eller P känns väl som mest aktuella..
Tror nästan det får bli P bara för att jag antagligen kommer sabba bilderna om jag ska hålla på o fixa med alla inställningar 
#25 Det teoretiska är ju så himla tråkigt 
/ Lisa
Lisa: Knappen Martin pratar om i 3 sitter nere till vänster, under objektivspärren.
HH
#26 Jaa det var verkligen snällt att du tog dig tid o skriva så utförligt, Tack Martin :)
Jag fattade allt, utom punkt 3. Jag förstår vilken knapp det är, men det andra hajjade jag inte
/ Lisa

Kameran ställer alltid objektivet med största bländare, så du ser ordentigt i sökaren vad du gör. Med den omtalade skärpedjupsknappen blir bilden mörkare i sökaren när kameran visar den verkliga bländaren, smtidigt som du ser skärpedjupet med vald bländare. Knappen brukar kallas skärpedjupskontroll.
Sajtvärd för Foto
#30 När du tittar i sökaren så är objektivet fullt öppet dvs den största bländaren är inställd (den med lägst siffervärde). Om du ställt in en mindre bländare så får du större skärpedjup. För att kontrollera skärpedjupet i sökaren dvs se hur bilden kommer se ut, kan du trycka på knappen Martin pratar om. Då bländar kameran ner till ditt inställda värde.
HH
#31 aa det såg jag när jag tryckte på den, men vad jag inte fattade var vad steg 3 innebar.. det är de här orden "bländare" "exponering" som rör ihop allt
Vet typ vad de betyder enskilt, men i ett sammanhang så hänger jag inte med längre… :/
/ Lisa
#32 Jaha är det så bilden kommer se ut. Det fattade jag inte.
Så den knappen visar alltså hur bilden kommer bli med de inställningar jag har ändrat till?
/ Lisa

Jag tror att du kan glömma den där knappen med gott samvete när det gäller den här tagningen. Det är mycket svårt, om ens möjligt, att se skärpedjupet i sökaren. Teoretiskt ska det funka, men praktiskt tycker jag inte att jag har haft stor glädje av det under alla år.
Nöj dig med att veta att stor bländare (låg siffra, full öppning) ger mycket kort skärpedjup, så att det är noga att skärpan hamnar rätt. Låt kameran sköta själva inställningen av skärpan, men bestäm gärna vilket föremål kameran ska ställa in på.
Om du tar på P kommer kameran att använda kortast möjliga tid med största bländaren om det är relativt mörkt. Det är en bra inställning för inomhus. Om det är stearinljus och de är med i bilden, kan det ibland behövas att man ställer in kompensationen mot minus, för att bilden inte ska bli för ljus. Kompensation funkar på lägena P, A och S. Men S ska du absolut inte använda när du tar i svagt ljus. Kompensation hittar du också i manualen. Jag tror att det kan vara en knapp någonstans som är delad snett i ett blankt och ett svart fält med +/-
Prova innan du är i skarpt läge. Tänd några ljus och ta bilder av din egen innemiljö. Prova med att minska kontrasten genom att kanske tända en bordslampa eller rikta en skrivbordslampa upp i taket. Använd läget P och om bilderna blir för ljusa för stämningen som du tänker dig, använd kompensation för att göra dem lite mörkare. Kolla gärna histogrammet i råkonverteraren för att se att du inte slösar med dynamiken. Det ska helst finnas pixlar över hela skalan, men tyypiskt för en stämningsbild med stearinljus är att det mesta i histogrammet ligger till vänster.
Åh vad ni är goa här inne! Tack så jättemycket för alla tips o genomgångar! och för att ni inte tröttnar på en frågvis liten smålänning 
Jag ska testa mig fram o se vad jag får till. Kanske lägger upp en bild här så nig får se va som skulle kunna ändras.
Tack igen 
/ Lisa