Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1201 ggr
[Koppsal]
0

fota i europa

det var planerat att åka till cypern först, på hösten. där tänkte jag att jag kunde fota massor. men vi ska tydligen först åka till italien (venedig) och bila till kroatien. i sommar innan.

så om någon har tips om vad man kan fota, någon som varit där kanske?

i venedig måste man ju fota mellan husen osv. Men ingen aning om vad det finns för djur och så.. inte alls i någon av länderna.

[mingdie]
0

Stadsmiljöer och byggnader. Gatuliv och intresanta personer. Gatuförsäljare, torgförsäljare, restaurantpersonal och liknande.

Vet inte vad du har för kamera men ett vidvinkelobjektiv är mycket bra att ha med.

Deklol
0

om du ska fota personer i stadsmiljöer är ett zoomobjektiv det bästa. Man slipper knäppa av kameran i ansiktet på dom och på så vis undviker man sura miner :)

Om du har fria tyglar om var ni ska stanna så leta upp något naturreservat. Det hade säkert varit skitskoj :) Lycka till

MonisN
0

Jag har åkt i Italien i ca 25 år och där kan jag lova finns objekt precis överallt. Det går inte att säga någon speciell byggnad eller plats, allting ger sig när man väl är där. Vill man kan man se Venedig enbart genom sökaren, men då är risken att man missar själva upplevelsen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[mingdie]
0

#2 I en stadsmiljö med mycket folk så kan det vara svårt att stå på avstånd och ta foton. Ofta är det folk, bilar eller cyklar som är ivägen. Det är en av anledningarna att dom flesta gatufotografer använder objektiv som du går närmare med. När jag har besök i Venedig så hade det varit svårt med något annat än vidvinkel för att få med stadens känsla.

En annan anledning är att med ett vidvinkelobjektiv så får du också med mer av omgivningen vilket kan vara en fördel om du vill fånga personen i sin miljö.

Jag har aldrig behövt stå och smygfotografera på avstånd. Att ha kameran framme, få ögonkontakt med folk och gärna ett leende så har jag mycket sällan haft problem med att få fotografera människor. Men om du står och smygfotograferar på avstånd och någon får syn på dig så tror jag att det blir sura miner.

MonisN
0

Ett tips om man besöker Venedig, vik av från turiststråket. Runt hörnet hittar man alltid lugna fina gränder. Där är det lätt att fotografera och man slipper trängas med tusentalas turister. Spana in detaljerna. Det kan vara en dörr, ett fönster, en trappa, en bro eller något annat vackert.

Håller med #4, att få ögonkontakt minskar de sura minernaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.