Linser till kamera.
Jag och min familj har tänkt att köpa en lins till våran kamera (Niko D40) på uvfiltret är det 52 mm men måste man ha 52 mm till objektivet? Vi har kitobjektivet (18-55 mm)
Hej!
Vad frontlinsen har för mått spelar ingen roll, jag har från 52mm till 77mm. Tänk på att om ni köper ett nytt objektiv så måste det ha Autofokusmotor inbyggd, D40, D60 m.fl. har inte detta inbyggt i kameran.
Mvh!
Azzar
#1 Okej! :) Tack så hemskt mycket för svaret!
Men vad menas med att det är 52 mm?
Okej!
Malin, menar du att du ska köpa ett filter/närbildslins som ska passa objektivet eller ett objektiv?
Azzar kan ha missförstått, annars :p
Som ska passa till objektivet.

Ja, och då om det är en lins för att ta på nära håll, så passar den ju att sätta dit om den har en 52 mm gänga.
Men det är en sak till att tänka på, och det är vilken lins man kan ha nytta av.
Kitobjektivet på en Nikon ställer in sig ner till knappt 30 cm, och det betyder att man för det mesta inte behöver någon extra lins för att ta närbilder. Och om man inte kan komma tillräckligt nära utan lins, så gäller det så klart att ha en lins som tar vid där den ordinarie fokuseringen slutar. Fokusinställningen ner till 28 cm svarar mot en lins på 4 dioptrier. För att täcka mellan 4 och 8 dioptrier behöver man en lins på 4 dioptrier. Klenare linser, på 1, 2 och 3 dioptrier är ganska meningslösa då, bäst är alltså att inte ha en hel sats med olika linser, utan bara en, på 4 dioptrier.
Sorry, jag hade missförstått problemet
Mvh
Azzar