Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1131 ggr
fia-mia
0

Hjälp med kameraval

Jag skulle vilja få lite tips och råd med att välja kamera, system. Jag har alltid gillat fotografering, fick första kameran för 3 år sen och köpte i somras en Olympus MY Tough 6000. Känner att den ta bilderna väldigt långsamt, oavsett inställningar. Min nya kamera ska kunna ta alla sorters bilder och ta dem direkt, så man verkligen får med det man vill ha. Sen vill jag att blixten styrka lätt ska kunna ändras. Kameran ska ligga under 5000 kronor. jag vill att man ska kunna utvecklas med kameran, så att jag kan ha den några år.

Min första tanke har varit en Nikon D3000, verkar det passa mig?

En annan fråga gäller objektiv, vad "måste" man ha? Jag kan inget om det. har sett att Nikon D3000 finns i kit med 18-105mm och 18-55mm. Vad använder man vilket objektiv till?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

ssofia
0

I princip ingen kamera kan ta en bild 'direkt'..
Så fort man siktar på något man vill fotografera måste kameran få viss tid på sig att ställa in skärpan, det tar tid vara sig man vill det eller inte. Att sedan tro att det går fortare för en systemkamera att ta bilderna stämmer inte alls. Vill man ha en kamera som tar bilder blixtsnabbt måste man lägga ut mycket pengar på bra optik med autofokusmotor. Och då pratar vi inte under 5000:-, här behöver man lägga ut betydligt mer.

fia-mia
0

#1 Okej, men grejen är den att den oftast tar 3-5 sekunder innan bilderna tas vilket jag tycker är väldigt mycket om man vill fånga något ögonblick. Hur fort tar en Nikon D3000 då?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

ssofia
0

#2 Som jag sa, det hänger inte på kameran utan på objektivet. 
Att det tar en stund för en kamera att fokusera kan också bero på att man inte håller kameran tillräckligt stilla eller att det är för mörkt.

fia-mia
0

#okej. Är det någon särskilt objetiv du rekommenderar då? Vilken systemkamera är bra som första systemkamera men som ändå kan hänga med några år?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

ssofia
0

#4 Det hänger helt och hållet på vad du vill fotografera. 
Vad gäller tips om första systemkamera kan jag föreslå att du kollar runt bland gamla trådar där det finns tips och förlag.

storost
0

#2 Enligt tester är det ungefär 1 till 2 sekunder med kitobjektivet att ta en bild om det måste gå ganska snabbt (test från www.chip.de). Men det samma händer med Canon, Sony osv. Vad det gäller kamera så är det att de stora två Nikon och Canon rekommenderas ganska ofta, men också Sony eller Olympus eller Pentax osv. har mycket bra kameror. Kolla runt som ssofia skrev och läs de olika tråder.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

isabelle_
0

För det första du skrev fel modell återgärdar detta. D3000 är en amatörkamera så att säga medans D300 är en proffskamera. Det är bra att vara noga med det :)

Martin
0

Jag tror att trådskaparen pratar om tiden från att man slår på kameran tills att man kan ta en bild, och inte om tiden det tar att ta en bild.

På den biten (att bli "fotoklar" så att säga) är de systemkameror (Canon EOS20D, Canon EOS 450D, Nikon D40) överlägsna de flesta kompakter (Canon Powershot S3 IS, ett par olika mindre Canonmodeller som jag inte kan namnet på samt ett par Samsung och Nikonkompakter som jag inte heller kan namnet på, vad gäller Nikon var det varianter på Coolpix).

mvh Martin

fia-mia
0

#8 Nej, jag menar från att man trycker på avtryckaren tills bilden tas. Tack för infon!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[mingdie]
0

Naturligtvis så kommer det att gå mycket snabbare att ta bilden med en systemkamera även om man bara använder kitobjektivet jämfört med en kompaktkamera.

Med en systemkamera kan du ställa kontinuerlig fokus så att autofokuset följer objektet hela tiden eller fast fokus där fokuset låser sig när du trycker ner avtryckaren halvvägs. Om man sedan lär sig att jobba med dessa olika metoder så går det att ta snabba bilder.

En annan fördel är att du kan ställa in fokuset manuellt vilket kan vara bra i vissa situationer.