Macro,hjääälp!!
Nu har jag äntligen investerat i ett macro objektiv,ett Tamron 90 mm,som alla säger är bra…..
Antagligen så är jag världskass på att fota med det för jag få ingen skärpa,trots att jag använder stativ.
Jag har provat att ta både manuella bilder och allt möjligt,men det blir bara pannkaka…..
SNÄLLA,är det någon som har tips att ge,inställningar,vad som helst!
Tack!!

Om det nu är en pannkaka som du plåtar, så ska det ju bli pannkaka på bilden också… Men vad är det du försöker fotografera, hur gör du, och hur ställer du in skärpan? Om du har skärpa i sökaren och kameran indikerar att skärpan är inställd, då ska det ju bli skarpt - någonstans. Skärpedjupet är mycket kort om du jobbar på nära håll, särskilt om du använder stor bländaröppning.
Om du till exempel riktar kameran mot en ring (sån som man sätter på fingret) och ser till att den täcker bildytan, så kommer inte hela att kunna bli skarp vid största öppning, utan du har ett skärpedjup på kanske en millimeter. Man måste blända ner mycket kraftigt för att få någon centimeters skärpedjup på så nära håll.
Kameran kan ha en inställning för att inte lösa ut om det inte är skarpt; det heter olika på olika kameramärken, på min är det "Focus Preference". Då kommer den inte att kunna tryckas av annat än när motivet är skarpt.
Men berätta gärna vilken kamera du använder, vad du försöker fotografera, och i vilken belysning, och visa gärna en bild av det du misslyckas med att få skarpt, så är det lättare att avgöra vad felet kan vara. Om du postar en bild, så se till att Exif Metadata finns kvar.

Haha,nej det var inte en pannkaka!
Jag har provat att fota ute,tex en kvist,och inne allt från en text,till blomma,pärlor…
Provade då på manuella läget först, provade att ändra f-talet, hit o dit! Jo,visst kan det bli skarpt lite i mitten,men visst är det felinställt då jag bara får just i mitten?
Jag körde på att kameran skulle fokusera själv..Det är en Nikon D 40 jag har.
Då du säger blända ner,vad menar du då?
Jag raderade alla bilderan i rena ilskan,men jag ska gå ner i köket nu och testa vidare!
Lotta

Objektivet har största bländaröppning 2,8 och då blir skärpedjupet väldigt litet på nära håll. Om du till exempel siktar på ett mynt som ligger på bordet, inte direkt uppifrån, men snett, så kommer du att se att det bara blir skarpt över en mycket smal remsa åt gången.
Att blända ner betyder att välja en mindre öppning. Också bländare 4 är väldigt stor. De små bländarna är 22 och 32, och de kan ge mer skärpedjup, men man behöver också mycket mer ljus och slutartiden blir längre. Om du ställer väljarratten på A, så är det bländaren som du ställer in med hjulet. Du ser i sökaren vilka bländarvärden kameran ställer in. På små föremål gäller att bländaren ska vara liten (hög siffra, t.ex. 22). Då måste man ha föremålet still och kameran på stativ om man inte använder blixt. Men det är inte så enkelt med blixt heller, kan ta tid att lära sig.
Med liten öppning kan objektivet ge skärpa över ett vidare fält än med stor öppning, och om kameran är still och motivet också, så ska det bli skarpt om du ställer in skärpan, vare sig du ställer den manuellt eller automatiskt.

När du ställer vitbalansen, ställ den då efter den ljuskälla som du använder, med undantag för lysrör, eftersom den inställningen gäller rör som inte längre brukar användas här. Ett annat sätt att justera vitbalansen är att mäta den och ställa manuellt. Det är inställningen som ser ut som två kilar med en boll emellan. Bruksanvisningen för kameran säger hur man ska göra för mätningen, och man behöver då en vitreferens, som till exempel ett gråkort.
Om du låter kameran sitta på stativ och provar att ta med olika bländare kan du se hur skärpan förändras beroende på bländaren som du väljer. När öppningen är stor, låg siffra, så blir skärpedjupet litet, och det ökar successivt med minskande bländare.
Ungefär vid bländare 8 ger objektivet bästa möjliga skärpa, men på mycket nära håll är skärpedjupet fortfarande ganska litet. Sedan minskar den maximala skärpan när man bländar ner ytterligare, det skarpa blir lite luddigare, men skärpedjupet fortsätter att öka. Den minsta bländaren är den med högst siffra, det kan vara 22, 32 eller 45. Jag vet inte vad det är på ditt objektiv. Minsta bländaren ger största skärpedjupet som du kan få, men med en liten förlust av den maximala skärpan.
Du får större skärpedjup om du backar undan lite från motivet. Ibland kan det bli skarpare om man inte går väldigt nära, men i stället drar upp bilden lite grann. Skärpedjupet är mindre ju närmre man är.
Såna här stillastående saker kan du ta med stativ och använda lågt ISO för mindre brus och bättre skärpa. Då måste man så klart ta med längre tid, men det gör ju inget när kameran sitter på stativ och motivet inte rör sig.
För att undvika skakning vid avtrycket kan du använda självutlösaren om du inte har fjärrutlösare. Det är mycket svårt att ta med långa tider på stativ om man trycker av med knappen, särskilt om stativet inte är mycket stadigt. Det är också bra att fälla upp spegeln om den funktionen finns på din kamera. Kolla bruksanvisningen. Alltså inte spegeluppfällningen som man har för att kunna göra ren sensorn, utan en funktion där spegeln fälls upp så att bilden kan tas utan att kameran skakar. Vid vissa slutartider och om stativet inte är stadigt kan spegelslamret när kameran löser ut räcka för att det ska bli oskarpt.
Det underlättar för den som försöker få reda på vad du har gjort, om du sparar bilden med Metadata kvar, Exif. Dina bilder har inga såna data med.

Tack,SNÄLLA du för tiden du lagt ner då du svarat!
Jag har testat med A inställningen och med självutlösaren och bilderna blir skarpare.
Så nu ska jag träna mer!
Tack,tack!

Du skriver att du låter kameran fokusera och just det brukar leverera pannkaka vid Macro. Prova att fokusera manuellt, även om det är svårt med den mindre sökaren som D40 har.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Läste inte igenom de andras svar nu, men på Tamrons 90 f/2,8 finns en reglage mellan "Limit" och "Full". Den måste stå på "Full" för att objektivet ska fokusera fullt ut.
Skärpedjup vid skala 1/2 och bländare 8 blir ungefär 2,6 mm.
Samma skala och bländare 22 blir ca 7,3 mm.
Bländare 2,8 ger ca 0,9 mm.
Det är inte mycket det handlar om.
HH

Det stämmer att man måste ställa den på full för att automatiken ska kunna fokusera riktigt nära. Det är för att den inte ska behöva jaga fokus på mycket nära håll när man tar sånt som är längre bort. Det här objektivet används ju som tele också. Då kan man begränsa området där objektivet letar efter skärpa, och på så sätt hittar det skärpan fortare.
När man använder manuell skärpeinställning så vet man ju hur nära man vill fotografera, det är bara autofokusen som har problemet med att "jaga" skärpan, och det gäller i stort sett alla makroobjektiv. Om man har objekt som såna här pärlor kan det vara lättare att ställa skärpan för hand, eftersom autofokusen kan bli lurad på flera olika sätt av pärlorna och ställa fel. Det är ju inte säkert att skärpan är bäst när reflexerna är som skarpast till exempel.
Och när man tar på stativ inomhus kan det ofta vara bättre att använda läget M på funktionsratten och ställa slutartiden också manuellt. Automatiken har svårare när ljuset är svagt och när man bländar ner mycket, så om man tar med mycket lång tid, då är det säkrare att ställa den manuellt. Många kameror exponerar för lite när man använder bländarförval och tiden borde bli mycket lång. Det funkar oftast bra till tider kortare än en sekund, men med längre tider får man mer tillförlitligt resultat manuellt.

Hej!
#8, jag vet inte hur jag ska kunna fokusera manuellt då det inte finns nån knapp på objektivet…
Jag vet att jag är dålig på detta….
#9 Jo,jag har kört på Full..
Och tack alla som kommer med inlägg,jag vill verkligen lära mig detta!
Det finns en knapp där det står AF som står för autofokus och MF som står för manuell fokus.

När man fokuserar på mycket nära håll, ställer man in manuellt tills man får nästan skarpt, och sedan flyttar man kameran (eller motivet) lite grann fram och tillbaka för att få det i fokus ordentligt. Autofokusen får fnatt när den kommer till ett läge där det inte kan bli skarpt, om man har kommit en aning för nära. Också med autofokus måste man ibland backa en aning, men då kanske fokusen är borta och jagar på oändligt avstånd, så att det tar längre tid för skärpan att ställas in om man kör autofokus. Det underlättar om kameran har en funktion för att inte lösa ut förrän motivet är skarpt. Jag vet inte om det finns på Nikon D40.

#12 Om jag inte är helt fel underrättad använder Tamron samma konstruktion som min Tokina. Den stora fokusringen på objektivet fungerar som reglage för AF/MF. Det går att föra i objektivets längdriktning för att välja AF/MF. Kolla i din bruksanvisning du fick med objektivet.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jajjemän,jag har just fått veta att det funkar så,så nu ska här fotas!
Jag har också objektivet Tamron 90mm 2,8. Precis som #15 säger så kan man dra i fokusringen för att ändra till manuellt fokuseringsläge. :)
Jag tycker det är ett bra objektiv när man har blivit "vän" med det. :P