Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 2016 ggr
eighteenlives
0

HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag försöker expriimentera lite med HDR, men jag får inte till det som de där flashiga man kan se när man söker hdr på google.

Jag får inte till det.

Vad jag gjort på denna bild är tagit sju exponeringar och sedan har jag låtit programmet hdr shop räkna ut och sätta ihop en hdr åt mig.

Visst blir jag av med högdagrarna i fönstret, men jag får inga coola effekter.

Är det så att vissa motiv passar bättre för HDR? Eller har jag gjort något tokigt?

Inkanyezi
0

Du har inte gjort något tokigt, det är en ganska bra HDR-bild, faktiskt bättre än många andra som jag har sett. Däremot är kanske motivet inte särskilt flashigt och det har inga riktiga glansdagrar.

Sju exponeringar är klart onödigt mycket. Om du tar reda på det dynamiska omfånget hos din kamera och mäter det dynamiska omfånget i motivet och passar ihop exponeringarna med hjälp av zonsystemet, så behöver du sällan fler än två exponeringar, och tre exponeringar täcker i stort sett alla kontrastomfång som man kan fotografera. Det handlar om hur mycket man låter bilderna överlappa varandra, eller omvänt, hur stor skillnad det är mellan exponeringarna. Om kameran kan registrera sju steg och man lappar över tre steg, så får man elva stegs omfång med två exponeringar som skiljer sig fyra steg i exponering. Sammanslagningen av bilderna bör göras innan kurvor tillämpas, det är alltså bäst om man kan utgå från RAW och ha linjär tonkurva.

Ditt motiv har hög kontrast, eftersom du har både utomhus och inomhus med, och du har bra teckning på soffans skuggsida. Ute är det låg kontrast, den stora kontrasten är mellan fönstret och väggen och mellan snön och soffans framsida. Om du tar en av delbilderna och jämför med den slutliga bilden så ser du vad programmet har åstadkommit. Jag tycker att resultatet är bra, och det handlar definitivt om HDR.

Om du vill utforska möjligheterna längre kan du prova att ta i solsken i motljus och ha solen med i bilden, det är ungefär det besvärligaste att rendera i HDR. Men prova att ta färre bilder och skilj dem minst tre steg, prova också med fyra och fem. Motiv som det här klarar sig med två tagningar.

Om solen inte vill titta fram kan du ta i lampljus och ha ljuskällan med i bilden.

HellviHumle
0

#1 En fråga i samband med det här.

Jag kan tydligen ställa in "Automatisk ExponeringsVariation", dock med högst två steg åt vardera hållet. Kameran tar då tre bilder direkt efter varandra. Har jag förstått dig rätt att dessa tre bilder bör räcka till det mesta?

HH

Inkanyezi
0

Alldeles rätt, och strängt taget räcker det med de två mest åtskilda exponeringarna om man inte har tillämpat kurvor. Om kameran får bearbeta bilden till jpeg kan däremot alla tre behövas.

eighteenlives
0

Ah tack så mycket!

Jag tog väldigt många exponeringar, min lärare tyckte jag skulle ta fem eller mer, men det gällde en hdr-probe för 3D, så det kanske inte är samma sak…

Men då vet jag till nästa gång! Då provar jag utomhus med lite moln, sol och ett objekt med mer blankdagrar.

HakanKrakan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fråga till Inkanyezi.

Spelar det någon roll om de mörkaste respektive ljustaste exponeringarna klipper?

Ettorna och nollorna slutar ju liksom där det klipper, eller? Har för mig att när man håller på med analoga kameror så funkar det lite annorlunda..

Upplever att det gör det, men det kanske bara är något jag fått för mig… Är det onödigt att tänka på eller nödvändigt..

Har en bild som jag redan lagt upp här som är en redigerad RAW, men jag tog också tillfället i akt att ta tre exponeringar med 1+/- ev utan att klippa…

Ok, lite väl överdrivna färgtoner…

Inkanyezi
0

Det är väl meningen att de ska "klippa" i varsin ände av skalan. Den ljusaste är ju till för att återge skuggorna och den mörka är för att återge högdagrar. Allt som är helt svart på den mörkaste, och allt som är helt urfrätt på den ljusaste kommer att kastas bort. Det som är kvar läggs ihop till en bild med större dynamiskt omfång, dvs. den har större omfång än till 255. Hur stort omfånget blir hänger ihop med dels hur stor skillnad det är mellan exponeringarna, dels vad programmet klarar. Programmet gör en bild med större bitdjup än normalt, genom att lägga till bitar där det saknas, och den resulterande bilden får ett tonomfång som är för stort för att återges.

Nästa steg är tonseparationen, där man spar övergångarna mellan olika ljushet i motivet. Det är den svåra delen i HDR-tekniken. Övergångarna ska ju helst inte se alltför konstiga ut. Programmet gör de ljusaste delarna mörkare och de mörkaste ljusare, men spar övergångarna mellan ljust och mörkt, så att den färdiga bilden har alla detaljer kvar, men de ljusaste delarna utom helt vitt hamnar under 255 och de mörkaste utom helt svart över 0.

Idealiskt är det tänkt att bilden ska kunna stämma med ungefär hur ögat uppfattar motivet när man tittar på det, men har så klart kreativ frihet att gestalta motivet hur man vill, så det finns rätt mycket utrymme för kreativitet.

[PeterWem]
0

#5 Du kan ju själv se hur mycket jag klippt.

HakanKrakan
0

#6 och #7 tack för informationen :)

storost
0

#7 Vilken HDR-software använder du?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[PeterWem]
0

photomatix

storost