Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2687 ggr
Robert
0

Porträtt - två blixtar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till den här bilden har jag använt två blixtar, en från sidan och en till som har varit ansluten på kameran. Ratio 2:1. Blixten från vänster sida riktad 45 grader mot modell slagen i ett paraply.

Hur känns bilden?

Hälsningar

Robert

Ariya_IGI
0

Jo den var fin. Jag brukar ha en vit skärm på ena sidan,i ditt fall höger,som lättar upp en aning. (tror jag, det var länge sedan)

Fast det är nog lagom med skuggor på din bild tror jag.

Citron
0

Hej Robert.

Har du ändrat någonting på bilden i photoshop? Det är någonting som gör att den inte ser riktigt verklig ut. Nästan som om den vore målad. Tycker även det är en aning för mörkt på höger sida. Det vita ljuset runt bakgrunden var otroligt bra. Väldigt finskt med vitt och blått. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

Jag har fixat lite i Photoshop, lite retuschering. Bakgrunden är vit men jag ordna det i PS.

Håller med att höger sida, modellens vänstra kunde lättas upp lite.

Bilden är tagen i slutet av en session av flera bilder där jag gick igenom ljussättning av en blixt. Rakt framifrån, sidan 45, 90 grader. Bakifrån, ljus mot kamera och mot vägg.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Här är en bild på min son igen, fast då med bara en blixt slagen i ett paraply. På motsatt sida har jag haft en stor reflektor.

Vad tycks?

Robert

Citron
0

Robert. Den ser bättre ut, dock kanske lite för ljust på höger sida? Det känns som jag plågar dig nu? ;)

- Jim Johansson

Robert
0

#5, nej inte alls, kommentarer hjälper mig mer än uteblivna kommentarer. Tack för att du tar dig tid till att kommentera.

Jo, jag tyckte själv att den är lite ljus på höger sida. Jag försökte dämpa ljuset lite med burntool. Bakgrunden som jag har fixat i Photoshop ser lite "jesus"- aktigt ut. Kanske en annan ton som går mer hand-i-hand med det vita runt ansiktet?

Vad tycks om retuscheringen, en tonåring har en del akne mm?

Hälsningar

Robert

Citron
0

Men vad tycker du om den här då?

Jag markerade runt kroppen och använde Gaussian Blur med 60 i värdet. Sedan invertade jag markeringen och använde Burn Tool. Jag invertade markeringen för att inte riskera att bränna utanför ansiktet. Sedan sänkte jag färg-tonerna lite för att få bort de starka röda färgerna han hade i ansiktet. 

Retusheringen har du lyckats jättebra med. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

#7, mycket bra tips! Gäller bara att få till det med kanten mellan modell och bakgrund. Men att lägga till gaussian blur gav mycket bättre resultat. Bakgrunden är vit från början, men jag färgla den med Hue/sat.

Tack för tipset!

Robert

Citron
0

Jag gjorde inte bilden så noga, ville bara visa som exempel. Men om du tar dig lite tid med bilden och markerar lite mer exact med hjälp utav lassot så uppkommer det inga kanter. :)

BMJ
0

Hej Robert.

Kul med lite porträttförsök. Som fd porträttfotograf så har jag lite erfarenhet av detta ämne. För att få lite mer känsla ovh för att få en mer harmonisk bild bör man undvika för statiska uppställningar. Försök att få modellen att luta lite på  huvudet alternativt att du fixar detta med att luta kameran.  Själv använde jag ofta kameran för att få önskad vinkel på huvudet. Jag har lutat bilden i PS och  gjort den s/v. Jag tycker bilden blir bättre så här men smaken är ju som baken, eller hur?

Mvh BMJ

BMJ
0

Jag kanske skall kommentera det du frågade efter nämligen ljussättningen. Jag tycker att du fått en bra balans mellan huvudljuset och upplättningen från sidan. Möjligen känns ljuset på vänstersidan lite för hårt. Jag vill nog ha det lite mjukare. En softning av hela bilden gör bilden mjukare och kan vara ett alternativ.

/BMJ

Robert
0

BMJ, mycket stort tack för att du för det första har tagit dig tid till att skriva ned dina tankar och för det andra velat dela med dig utav dina erfarenheter. Det är inte många som har den förmågan eller viljan så jag uppskattar verkligen din medverkan.

Jag vill absolut inte försvara det jag har gjort. Jag håller med dig om att ljuset är för starkt, näst intill utfrätt. Jag skulle helst vilja se en mjukare bild såsom du påpekar. Själv tycker jag att det är svårt med studiobilder.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Om du har en blixtmätare så kan du lätt ställa in balansen. Normalt ligger man mellan 1-2 bländarsteg skillnad mellan mellan blixtarna. Man kan ha större skillnad men då är det lätt att det blir utfrätt vilket iofs kan användas kreativt.  Lokalen man fotar i har viss betydelse då det alltid blir en del reflektion från väggarna. Man får gå den långa vägen med många varianter av uppställningar. Variera blixtläget både i sidled och i höjdled. Se så att det inte blir för hårda eller för långa skuggor i ansiktet. Lägg inte heller för mycket ljus på bakgrunden. En för ljus bakgrund stjäl "intresset" från objektet.
Bakgrunden skall inte heller vara så mörka att exv håret försvinner in i den. Vill man ha en riktigt mörk bakgrund kan man lägga en upplättningsblixt uppifrån mot håret, då blir det detaljer även där.

Dessa (tekniska) delar av fotograferingen måste man ha i "ryggmärgen". När du väl är i gång med fotograferingen så är det modellen som du skall ha koncentration på och inte minst kontakt med. Att skapa en lugn och harmonisk fotomiljö är viktigt om du vill ha bra bilder.

/BMJ

Robert
0

#13, ja allt det där du skriver om har jag läst om i mina hanledningsböcker och de böcker jag har införskaffat för födjupning. En blixtmätare har jag nu i min ägo, men av ngn konstig anledning så mäter den inte när blixtarna slår. Att ha ett gäng blixtar utan modelleringsljus är att famla i mörker.

Jag kanske låter lite halvt desperat, vilket jag även är. Vill inte att det går ut över dig, uppskattar dina kommentarer. Det jag vill påpeka är att det skrivna är en sak och det praktiska en annan. Att fotografera är en konst såsom golf, tennis eller försäljning. Du kan bara tillgodogöra dig de tekniska termerna men du måste överföra det till ditt.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Det är det jag menar med att ha det i ryggmärgen. Det är övning som gäller. Det är lite som golf (vilket jag känner till) att man kan bli hyffsat bra med mycket träning men du måste ha en del talang också. Jag hade nog mer talang som fotograf än som golfspelare.

Blixtar med modelleringsljus är ett måste vid porträttfotografering, utan detta blir det mycket svårt att ställa in blixtarna. Använder man digitalkamera så kan man ju titta på bilden och bedöma ljuset men det är inget smidigt sätt att jobba på.

Hälsningar BMJ