Uppmuntrad bildstöld
I skolorna ska det göras arbenet om det ena och det andra, allt ifrån andra världskriget till hur en dator fungerar.
Men något som förvånar mig är att många av lärarna kräver att det är bilder mer i arbetet (annars får man ett lägre betyg då "det hade varit intressant med bilder").
Sidor med gratisbilder i all ära, men när det kommer till arbetsmaterial så är det wikipedia som gäller förutsatt att man får använda använda dem givetvis men oftast får man ju det i.af. Men många gånger saknas mycket även på wikipedia och vad gör man då? Jo man "lånar" bilder från google.
Det är ju egentligen relativt oskyldigt då det inte är några "examens arbeten" som kommer visas upp utan bara läxor som lämnas in till läraren och där stannar de~
När jag pratade med en av våra lärare så tyckte hon det gick bra bara man anger källa till bilden, men ärligt talat så har jag aldrig hört någon klaga på att det inte fanns källa till bilden (endast text).
Jag tycker det är fel att uppmuntra att faktiskt använda bilder utan tillåtelse redan i skolan. Hade barnen fått lära sig redan i 4:an att det inte är acceptabelt att använda bilder eller något annat för den delen utan tillåtelse så kanske moralen vad det gäller både bild och annan stöld som musik och film hade varit något bättre. Men som det är idag så lär vi ju oss att det är "ok".
Någon mer än jag som ser problemet i detta?
Hakuna matata!
Det här har jag som mamma reagerat på många gånger då det varit på tapeten i skolan. Samma sak har lärarna sagt till min dotter att det räcker att ange källan. I skolan är lärarna väldigt okunnig vad som gäller. Men om jag förstått det hela rätt så är det okej att använda en bild från nätet för privat bruk. Hur privat det räknas i ett skolarbete som inte ska publiceras är jag osäker på. Någon annan som vet?
Det är inte okej att "låna" bilder på nätet för skolarbeten. Om man har behov av en bild ska man alltid fråga den som har gjort bilden om man får använda den. Gäller det skolarbeten säger nog de flesta fotografer inte nej, om man tydligt anger bildkällan. FRÅGA ALLTID FÖRST!
Elshira, du har alltså helt rätt i att ifrågasätta detta.
/Désirée
Ja, då fick vi ett svar:) Tack för det! Inte tillåtet alltså. Problemet med bilder på nätet är ju att man inte vet vems de är. Om man gör en sökning på googles och väljer bilder kan man ju omöljigt veta vem bilden tillhör. Eller?
#3: Det brukar stå varifrån de kommer.
Lärare har rätt att kopiera bilder för undervisningen, jag är osäker på om det också gäller eleverna men jag tror att det är ok i ett elevarbete.
Här står det mera om det avtalet: Lärarförbundet
Lite konstigt är det också om det skulle gälla alla bilder oavsett vad fotografen tycker men det finns nog en gråzon här.
#5: Förutsatt att deras skola har skrivit avtalet.
#5: Jag fattade inte riktigt, det stod inte så mycket om bilder och jag tycker det var mycket svårtolkat om elevarbeten får ta del av bilderna. Men för att lärarna skulle få kopiera, behöver deras skola ha skrivit under ett avtal, eller är jag fel ute nu (#6)?
Själv blir jag extremt irriterad och nästan arg när mina lärare säger att de tycker att det är okej att ta bilder och använda i arbeten. De flesta av mina lärare vet dock om att det är olagligt och de säger att det är det - i samma mening som de säger att det är okej att göra det ändå!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#5 Men vem skriver de avtal med? Om jag som fotograf har bilder på nätet måste då inte jag godkänna ett sådant avtal? Det verkar inte rimligt att just lärare kan kopiera bilder hur som helst.
Jag skulle tro att det där avtalet åtminstone från början gäller sånt som publicerats i tidningar/böcker troligen med stöd av någon publicist förening eller nått. Så vitt jag vet så går det inte att avtala bort upphovsrätt så avtalet borde inte kunna vara giltigt mot enskilda fotografer?
Men sen å andra sidan så tror jag det blir svårt att hävda att skolan eller ännu mindre eleverna tjänar pengar på bilderna så jag antar att det egentligen inte påverkar upphovsrätten så länge ingen elev/skola börjar publicera sina inlämningar?
Men men, jag är inte precis jurist och lagboken kan vara minst sagt snårig…

Håller med Isabel totalt!
Blir nästan sur på alla som snor bilder i skolan och sitter, uh.. Det är så dumt så det inte är klokt.
Men var går gränsen för privat bruk? Om man gör ett enskilt arbete i skolan som inte ska publiceras, bara läsas och betygsättas av läraren, kan man kalla det för privat bruk?
Det är en djungel och som privatperson har man lite att säga till om - antingen det är i förhållande till skolan eller om någon annan använder ens bilder. Säkrast är nog att man går med i någon förening för yrkesfotografer och även då är det svårt att skydda sina alster. Det andra alternativet är att inte visa sina bilder alls.
Själv har jag fått avtala bort upphovsrätten till mina bilder - annars fick jag inte fota. Det är museerna som har sådana regler och jag fick inte använda mina bilder som illustration till artiklarna utan att betala rätt så mycket. Även om det inte var till någon stor dagstidning precis.
Konsekvenserna blir förstås att jag själv inte visar bilder jag är rädd om av någon orsak och att artiklarna inte blev skrivna. Vilket är tråkigt för jag vet i det minsta några personer som väntar 
#7: Just det, för att lärarna ska få kopiera måste deras skola ha tecknat avtalet. Elevarbeten står det inget om som jag kunde se så de är nog inte inkluderade.
#8: Om du läser hänvisningarna står det att de tecknar avtalet med alla större sammanslutningar för författare och bildleverantörer. De har med andra ord godkänt det.
Avtal i all ära. Jag kan ta ett exempel på ett skolarbete om en resa min dotter och hennes klasskamrater skulle göra (i fantasin) där läraren sa att det ska finnas bilder med från resmålet. I det här fallet Italien. Tjejerna surfade runt på olika italienska resesajter och kopierade bilder därifrån på bl a byggnader. Jag har svårt att se hur svenska lärares avtal kan gälla i sådana här fall. Tror heller inga svenska elever skulle skriva till en italiensk sajt och fråga om tillstånd. De flesta högerklickar och kopierar, that´s it.
Jag instämmer med MonisN. Sedan tillkommer att när ett skolarbete görs vet man faktiskt inte vad som kommer att hända med det senare. Det finns en hel del skolarbeten, även på grundskolenivå, som senare har blivit tryckta i läroböcker eller annat läromaterial!
/Désirée

Om man har en egen hemsida skulle jag förreslår att blockera kopieringen av bilder. Det finns en code som gör det. jag vet, att det är möjligt att undvika spärren, men det är en hjälpmedel.
Vänliga hälsningar Stephan

Saken är att jag tycker det är fruktansvärt!!
Avtal….med vem??? Har upphovsrättsägaren skrivit på avtal???
Som jag ser det är det ren stöld!!
#16: Kan du koden? Jag skulle hemskt gärna vilja göra det med mina bilder, men jag vet inte hur jag ska göra. Dock kan en sådan kod inte hindra alla ifrån att kunna ta ens bilder, funktionen Print Screen frinns fortfarande… :/
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag försökte komma åt coden, men jag har inte hittat den igen. Jag återkommer när jag är hemma, där har jag coden på datorn.
#19: Okej tack, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag har hittat coden igen
Första coden hade jag i min hemsida i Schweiz och det funkade bra.
eller om du vill att bilden är borta nä du "kör" över med musen

källa Trafikklau.de
#21: Var i sidan ska man sätta koden? I
?Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#21 Ja, i head. Förlåt, att jag glömde skriva det.
jadu, jag själv vägrar använda bilder som jag inte tagit själv / fått tillstånd att använda i skolarbeten osv.
Jag har som tur är inte haft lärare som brytt sig särskilt mycket om att man måste ha med bilder, men jag har ofta fått kommentaren "mycket fint arbete, skulle dock bli roligare med en bild (:"
Tråkigt att få den kommentaren, men om jag känner att jag har lust brukar jag förklara VARFÖR jag inte vill använda bilder från nätet och då brukar det bli en liten jaha-upplevelse för lärarna. "Att det var SÅ visste vi inte..!" Av svenskläraren fick jag en klapp på axeln och ett "du är en moralisk förebild". HAHA, aw.
Nej men jag har klarat mig bra, tycker dock att det borde ta större del i svenska skolan idag nu när vi använder datorer dagligen till allt möjligt. Förr fanns inget behov av det, nu frågar ju till och med folk vad som är OK och vad som inte är det.
Det är ju inte svårt att lista ut att folk faktiskt vill lära sig, men kanske har svårt att hitta informationen på datorn. Efterfrågan på denna kunskap tror jag bara kommer öka, ser ingen anledning till att inte införa det som ett obligatoriskt mål i typ svenskundervisningen.
/Alina
Lärare kräver många gånger att det ska vara bilder med, och att bara ha egna bilder funkar inte. Skolan borde ta sitt ansvar och själva lära sig vad som gäller innan de kräver av eleverna att göra olika saker. Datakunskap finns i alla skolor och eleverna borde på ett tidigt stadium lära sig regler och lagar ang Internet.